Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: rymdenuniversum
Läst 2425 ggr
Huygens
0

TETR-A mystisk satellit

Syftet med NASAs TETR-A satellit var att träna markpersonalen i Apolloprogrammet på att ta emot radiosignaler från en fejkad Apolloraket i rymden.

NASA ska enligt ej bekräftad uppgift ha skickat upp satelliten TETR-A någon gång 1968 (ett påstående i ett YT-klipp). Andra sidor påstår att TETR-A först sändes upp tidigt 1969. Wikipedia har sparsamt med info om TETR-A (nämner kort en senare TETR-4). Någon källa nämner att TETR-A även kallades TETR-1.

Om NASA önskat fejka alla radiosignalerna från dom riktiga Apolloraketerna, måste TETR-A varit idealisk. Tydligen sänder man upp ganska diskreta signaler till TETR-A, som sedan sänder tillbaks signalerna med fördröjning och på så sätt låtsas vara en Apollo Kommandomodul eller månlandare.

Ett påstående jag hittat är att NASA sagt att TETR-A togs ur drift eller gick sönder innan Apollo 11 uppskjutningen, och därför kunde inte den trasiga/obrukbara TETR-A fejka några radiosignaler.

Tydligen kunde TETR-A simulera att radiosignalerna kom ända från månen.

En extern part som ville tjuvlyssna på Apollorymdfärden kunde avlyssnat TETR-A-signalerna och lurats att tro att signalerna kom från en riktig Apolloraket.

Tydligen kunde TETR-A returnera fejkad telemetridata. Men vi har svårt att kolla detta då all telemetetridata från Apollo 11 är förstörd. Jag tror att telemetridata, position, hastighet m m, dock finns bevarad från senare Apollofärder.

En källa påstår att TETR-A ej kunde fejka röstsamtal/-kommunikation, men jag förstår inte varför det skulle vara svårt att fejka? Varför inte fejka alla signaler om man ändå ska träna sin markpersonal i Houston?

Kanske blev NASA bättre på att fejka data under dom senare Apollofärderna och av den anledning sparade senare "månresors" telemetridata? :)

Om någon vet lite mer om satellit TETR-A vore det kul att läsa.