Från medvetslös till geni!
Han blev överfallen av rånare och slagen medvetslös. Innan dess hade hans liv varit som för vilken ung kille som helst.
När han vaknade upp ur medvetslösheten var något förändrat. Han såg saker på annat sätt än förut. Först fruktade han för sitt förstånd men sedan upptäckte han att han kunde lösa komplicerade matematiska problem, något som skulle varit omöjligt innan händelsen med överfallet.
Han hade fått en hjärnskada och blivit ett geni.
När han fick kunskap om savant-syndrom förstod han att det fanns andra som tänkte som han…
Har alla förmågor som är slumrande, tillbakaträngda, i det vanliga dagliga livet, men som får utrymme att visa sig när det händer något omvälvande?
Det finns inte många som han i världen, så det är inte vanligt….Extremt unikt snarare. Och det har sina nackdelar. En är att han utvecklat en renlighetsmani.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mysko.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Här är artikeln ur Daily Mail:
Han ritar också extremt detaljerade fraktaler, arbeten som kan ta veckor att fullborda. Tidigare hade han inte visat något intresse för eller anlag för konst.
Han har skrivit om sitt liv i "Struck by genius".
I jämförelse med övrig religionsutövning väcker ju artikeln onekligen en fråga. Hur bör man ställa sig inför skenhelighet efter de här?
Renlighet 😛 sägs ju vara en dygd 😃
AVAAZ.org - The World in Action
Var med och stötta du också, en insats för världen.
#3 Lagom är bäst. 🌊🙂
Ett annat exempel där en vanlig kille blir geni, i detta fall musikaliskt, efter en olycka: (Har skrivit detta på en annan sajt förut, men tyckte det passar i tråden)
39-årige Derek Amato njöt av en ledig dag vid poolen när hans liv drastiskt ändrades från ena stunden till den andra. Han föll och slog huvudet i betongen. Halvt medvetslös och groggy fördes han till akuten där man konstaterade svår hjärnskakning.
Han tillfrisknade men med svåra följder: 35 procent hörselnedsättning på ena örat, huvudvärk och minnesförlust.
Men det var inte allt.
Bara fyra dagar efter händelsen, dimmig efter nästan oavbruten sömn lade han händerna på ett key-board. Han hade aldrig förr spelat piano eller känt det minsta intresse av att göra det.
Nu spelade han, hittade toner, melodier och harmonier utan svårighet. Han spelade och spelade som om han aldrig gjort annat! Sex timmar senare gick han därifrån med en känsla av att det skett ett under…..
Hur kunde det komma sig?
I sitt sökande fann han Darold Treffert, expert på savant-syndrom. Denne blev intresserad och fann att Amato fått ett förvärvat savantsyndrom.
Detta är ovanligt, men det finns ett antal kända fall när personer som råkat ut för hjärnskada plötsligt utvecklar remarkabla färdigheter i matematik, fotografiskt minne, konst och musik etc.
Hur och varför det händer - det vet man inte.
En teori lär vara att hjärnan reorganiserar existerande minnen av musik t.e.x och gör dem tillgängliga. En annan att hjärnan inte längre filtrerar sensorisk input "normalt".
http://www.popsci.com/science/article/2013-02/when-brain-damage-unlocks-genius-within
Jag tycker det är helt fascinerande när något som detta händer. Det visar vilken enorm kapacitet hjärnan besitter att hantera situationer, utnyttja sin plasticitet, bilda nya kopplingar och berika livet. Det är som att öppna en väl inslagen hemlighet, en gåva.
Men allt har ett pris. Hjärnan verkar inte kunna processa allt utan vissa förmågor hålls tillbaka till förmån för andra.
Bruce Miller, UCSF Memory and Aging Center i San Francisco, är inne på den linjen:
"Savant skills, Miller argues, emerge because the areas ravaged by disease—those associated with logic, verbal communication, and comprehension—have actually been inhibiting latent artistic abilities present in those people all along. As the left brain goes dark, the circuits keeping the right brain in check disappear. The skills do not emerge as a result OF newly acquired brain power; they emerge because for the first time, the areas OF the right brain associated with creativity can operate unchecked."
Dessa nya, fantastiska förmågor är i så fall ett resultat av minskad inhibition.
Sedär ja🙂
Känns igen ifrån hibernate i Windows när systemet försätts i vila och all tillgänglig bearbetad information sparas i minnet istället via hiberfil.sys
När systemet därefter startas upp igen och väcks igen så kan man på så vis återgå snabbare direkt till dem körda processer som användes senast vid stunden då allt somnade in. Verkar lite besläktat, brukar själv normalt sätt aldrig använda funktionen, tar en hel del plats i minnet, väldigt minneskrävande.
AVAAZ.org - The World in Action
Var med och stötta du också, en insats för världen.
Börjar förstå varför ordspråket "rensa tankarna" finns.
Kanske ska ut o slå huvudet i en betongvägg sen bli dollarmiljonär.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
#8 nejnej! 😃 Förbli som du är!
Ja, det är märkligt det där. Det finns även helblinda som har fått synen tillbaka efter en olycka och inte ens behöver glasögon. Vi kanske har behov av lite smälla då och då?
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#10 I allmänhet är det nog inte att rekommendera! 😃 Det är praktiskt taget inga vinstlotter i ett sådant lotteri…😎
Det är sant…brukar ju bara bli värre normalt!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
En artikel om fyra människor som utvecklat sina exceptionella gåvor efter att ha drabbats av hjärnskador: