Falska "månstenar"
Hmm…
Jaa-a… Dom där månstenarna.
Efter månlandningarna 1969 - 1972, fick många länder ta emot gåvor från USA i form av "månstenar" som Apollobesättningarna hämtat från Månen till Jorden. Det har överraskande nog visat sej att dom flesta sådan "månstenar" har antingen försvunnit eller kan inte längre hittas av mottagande museum och olika institutioner världen över.
Tjolahopp!
borta
Men tursamt nog hade museumet i Holland, som fick en stor fin "månsten" (Neil Armstrong och dom andra astronauterna), fortfarande kvar sin "månsten" efter 30 år.
Det holländska museumet bestämde sej för att undersöka "månstenen". Det upptäcktes snart att "månstenen" var en helt vanlig gråsten från Jorden, som skänkts via USAs Apollobesättning. "Månstenen" visade sej nämligen bestå av ett gammalt förstenat träd, troligen någonstans från Arizona.
Se även detta klipp mellan 25:00 - 26:50 om den holländska "månstenen". Ingen verkar veta helt hur stenen kommit att skänkas bort som "månsten".
Nu kan man fråga sej varför USA delade ut en falsk "månsten". En förklaring kan vara att den genomkorrupta Nixonregeringen inte ville ge bort dom riktiga fina månstenarna till sina allierade vänner.
Kanske byttes originalstenen ut av Neil Armstrong, som gärna ville ha en månsten hemma i vardagsrummet som minne?
En annan förklaring kan vara att ingen besökt månen, så USA har fått nöja sej med näst bästa alternativet.
Skänka bort stenar från Jorden.
"Goodwill-stenar"
Vilken tabbe, om de ger bort en vanlig jordsten…😃
De äkta kanske använts i forskning, förhoppningsvis…
Har för mig att man fick se månstenar på NASA-utställningen för några år sedan? Var de äkta?
Personligen tror jag att månlandning/en/arna är äkta.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vi vet inte hur det är med äktheten. I videoklippet ovan nämns det även att när forskare beställer månstenprover från USA, får forskarna oftast bara små sandkornstora fragment. Det gör det svårare att avgöra om stenarna innehåller fossil från jorden.
Om jorden och månen har samma ursprung är det ju svårt att avgöra. Tror att man konstaterat att det är samma mineral.
Det är ju lite fraktkostnader, om man så säger, så det kanske inte är så konstigt om man inte strör omkring sig så stora stenar…
Men lite förstenade saker är ju ganska avslöjande. 😃
Aha, här har vi det ju!
Syreisotoperna - man har funnit en helt ny metod för att analysera dem!
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manstenar-bar-spar-av-mytomspunnen-planetkrasch

#0 Så vi har en sten som ingen riktigt vet var den kommer från och som har varit i privat ägo minst 20 år efter månlandningen.
Och du är förvånad att den inte är en månsten?
"Skänka bort stenar från Jorden."
Du har inte visat några belägg för att någon av de hundratals stenar som skickades still olika länder var falsk. Du har visat en till synes helt orelaterad sten som någon (oklart vem) påstår kommit från månen.
Det mesta av det du skriver verkar endera vara rena påhitt eller extrema vinklingar på verklig fakta.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Det finns foton på "månstenen" som den såg ut när den visades upp. Och en liten informationsskylt.
With the compliments of
the Ambassador OF the United States OF America
J. WILLIAM MIDDENDORF. II
to commemorate the visit to The Netherlands
of the Apollo-11 astronauts
NEIL A. ARMSTRONG
MICHAEL COLLINS
EDWIN E. ALDRIN. JR.
R.A.I. International Exhibition and Congress Centre
Amsterdam, October 9, 1969
Jag skulle bara testa eftersom Huygens skrev på *SUPPORT* att det inte gick att centrera texten. Den blev inte centrerad när jag försökte här.
Då får man kanske göra så här:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag ska nästan säga tack och lov att centrering tydligen inte fungerar. Nio gånger av tio används det för att göra text mer svårläst. Inte medvetet förstås men antagligen av okunskap. :-)