Klotblixtar och andra blixtar
Så här i sommar- och åskväderstider - vad är klotblixt eller kulblixt egentligen?
Uppgifterna går isär: värmestrålande - eller inte, försvinner med ljudlig knall eller ljudlöst, kommer in genom skorstenen eller gör ett hål i fönstret…..Mysteriet är totalt.
Vetenskapen har ingen förklaring. T.o.m. har man tvivlat på att fenomenet finns…..(http://natgeo.se/natur/naturfenomen/klotblixtar-finns-kanske-mest-i-huvudet)
Enligt en amerikansk undersökning (Allt om Vetenskap) har fem % av befolkningen någon gång sett en klotblixt.
Vad tror ni? Har ni sett någon klotblixt?
http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtar/Klotblixt.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klotblixt
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/klotblixt-1.3905
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/klotblixtar
Kan de rent av vara farliga?
http://www.aftonbladet.se/vader/sverigesbastavader/article13469406.ab
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
På tal om blixtar…
Om man träffas av blixten kan man få bestående ärr i huden. De har nästan utseendet av tatueringar och kallas Lichtenberg-ärr:
http://twistedsifter.com/2012/03/lichtenberg-figures-lightning-strike-scars/
http://en.wikipedia.org/wiki/Lichtenberg_figure
http://sv.wikipedia.org/wiki/Georg_Christoph_Lichtenberg
(bild från publicdomainpictures.net)
klotblixtar existerar i fulla drag. har själv varit nära en sån för många herrans år sedan.
Oj, har du? Hur var det?
den for in genom fönstret och studsade hej vilt inne innan den försvann. det är så länge sen så jag minns inte allt. men ingen blev skadad iaf.
Säkert läskig upplevelse, men bra att ingen blev skadad, det är nog sällsynt ändå…
Var det åskväder då?
jag minns faktiskt inte om det var åskoväder då, men jag antar det. minns bara sporadiska grejer.
Har själv hört talas om dessa kulblixtar men endast genom andras berättelser och ryktesvägen. Klot som t.ex farit ut ifrån äldre vedeldade gjutjärnsspisar i kök. Blixtnedslag som övergått i den här formen när dem träffat marken utomhus och sen grävt upp meterlånga diken.
Nedslag i träd som följt ledningar nära hus i mark och luft för senare gå igenom telefonuttag och rätt ut i rummen eller hoppa mellan eluttag.
Så är alltid på min vakt med allt brännbart material som kan tänkas hänga en bit framför vägguttag. Vanligt med gardiner på den typen av platser, vid fönster osv.
Sen är det ju samtidigt oerhört svårt & sia om hur många av dem här fallen som är sanningsriktiga på sånt sätt att händelseförloppet just gick till på likvärdigt sätt som man vittnat om. Åsknedslag och överslag går ju som bekant snabbt över och väldigt fort. Tar man då den aspekten tillsammans med rädslan för åska som finns hos många så inte alls omöjligt om flera av dem mer hör till efterkonstruktioner.
Lite som andra olyckor där hjärnan inte hinner uppfatta vad som hände.
T.ex ormbett och trafikolyckor m.m.
Genom sinnet väljer att rekonstruera ett händelseförlopp så inbjuder det ju samtidigt till sånt som vi har svårare att förklara dvs andligt betingade fenomen som vi själva uppfattar.
Hemma hos min mormor, för ganska längesedan, så kom det en kulblixt inrullandes i köket, från hallen där ytterdörren stod öppen och rullade över köksgolvet och försvann plötsligt i en liten smäll. Detta är nåt som hon och min mamma har berättat för mig, för jag var inte ens född då🙂
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Finns det någon korrelation mellan kulblixtar och orber? Kan orber vara kulblixtar eller tvärtom? Eller på annat sätt ha med varandra att göra?
Finns det någon korrelation mellan fenomen som sädescirklar och kulblixtar?
Tänkte på denna kommentar: #53
Nä det kan jag aldrig tro… kulblixtar är inte intelligenta.
Men i många ögonvittnesskildringar från sädescirklars tillblivelse nämns kulblixtliknande fenomen, som ljusglober och knallar.
Obs, jag påstår ingenting, söker bara bland lösa trådar…
De förknippas också med Lyktgubbar. Småfolk som strök omkring och på nätterna uti hagarna för att bl.a vakta kreturen och se till att de inte smiter. I de sammanhanget brukar det kallas för irrbloss.
Magi-cat - På ett sätt är liknelsen korrekt, för Orb betyder ju klot eller sfär och klotblixtar eller kulblixtar är ju runda. Men även om detta med kulblixtar är övernaturligt, så är det inte det samma som andeorb…..inte vad jag tror iaf, men det är ju mycket som är märkligt när det gäller paranormala fenomen.
Värmland"
Nu har jag inte läst igenom tråden för jag blev så ivrig, ska göra det strax för det här är spännande med Väderfenomen. Kulblixtrar existerar i allra högsta grad.
Jag och mitt x vaknade av ett hejdundrande oväder i mitten på 90-talet, när åskan slog ner runt omkring huset. Vi skulle springa ut till bilen men kom inte så långt. Blev stående på avsatsen till trappan där vi hade sovrummet på övervåningen och såg hur kulblixtrar den ena efter den andra kom genom väggen under ett fönster där även ett vattenburet element satt. Var på väg ner för trappan och ut i hallen och fick hoppa tillbaka där jag stod från början. då en kulblixt kom rullandes under mina fötter mitt i språnget.
Den ena kulblixten efter den andra kom farandes genom väggen och rullade ut i köket in under kökssoffan. Det blev brännmärken i mattan! Undrar vad som hänt om man fått en sån på foten? Det var det mest värsta åskväder vi varit med om. Huset var det sista på ledningen så att säga. Det var därför det blev så våldsamt sa elektrikerna. Tur att det inte blev en brand av det. Att dom kan gå rakt genom väggen, det hade jag aldrig trott innan förräns vi fick vara med om det. Men det syntes inget på väggen vare sig på in eller utsidan.
Tycker det är mysigt med åska men det här var i mesta laget. Proppskåpet blev det grus av och plåtlådan hängde och dinglade på stolpen. Uj uj uj…
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
#13 Jisses vilken upplevelse, Marr! 🤫
Snacka om spänning!
Skönt att ingen kom till skada! 🥵
#14 Ja det var nästan lite roligt så spännande var det. Älskar väder! Nu ska jag läsa länkarna du lagt in. Jättekul, Tack för dom!🙂
Ja snacka om det. Spänning på olika sätt kan man säga😃Ja, tur att ingen kom till skada. Det är lite märkligt att de går genom väggarna så.
Värmland"
Det borde ju vara omöjligt logiskt sett, utan märken i väggen. Mattan blev ju bränd i "ränder" efter kloten…Vi skrattade hysteriskt😃 var väl chockade antar jag…🤪
Kan ju vara så att de tänds så fort de kommer ur väggen. Att det får tillräckligt med syre och antänds?
Värmland"
#17 Då är du verkligen ett åsyna vittne till kulblixtar!
(Själv hade jag nog hållit mig för skratt.😃)
Marr säger att kulblixtarna rullade och att det blev runda hål i väggen. I en av länkarna finns en bild på ett alldeles runt, fint hål från en kulblixt.
Men varför tar en del blixtar formen av klot?
En del skildringar omtalar klotblixtar fast det inte var åska i närheten. Kan de färdas långt, eller är det ett helt annat fenomen?
Är inte direkt kunnig i fysik. Men jag tror att all positivt laddad energi dras sig mot en mittpunkt/kärna (vet inte om det är elektroner eller neutroner eller vad?) och då blir det naturligt runt.
Kulblixt…undrar om det är kul…haha😃
Värmland"
Hmm…nja, men jag tror inte man "fått till" någon fysisk förklaring…..man trodde ju länge att de inte fanns….
De har nog kul, ja 😃
Förklarade nog lite otydligt där.😊
Det syntes inte ett dugg i husväggen vare sig på in eller utsidan. Men brännmärkena på mattan efter eldkulorna fanns kvar som minne och lite sot…
Sorry, det var jag som blandade ihop lite där…
Inte klotblixtar, bara "vanliga"….Fantastiska eldsprakande bilder!
http://memolition.com/2013/07/15/stunning-lightning-photos-29-pictures/
Så fina bilder! Mäktigt! ✨
Hört talas om mörka blixtar?
De har varit en typ skröna - tills nyligen, nu finns de! ☝️
Mörka blixtar är en osynlig energiurladdning, på samma sätt som vanliga blixtar.
Nu har forskare i USA visat att de mörka blixtarna finns genom att registrera gamma- och röntgenstrålning.
Vad innebär det i praktiken, undrar jag? 🤔
Källa: Illustrerad Vetenskap 2013:12
Bor sist på el och teleledningar en bit utanför byn och här har det varit gott om klot/kulblixtar genom åren. Många har lämnat spår efter sig men aldrig tänt eld. En gick rakt igenom en stor stack med gammal halm inne på logen en sommar, det syntes märken i väggen in och i väggen ut och även i halmen.
Har aldrig fattat hur de fungerar eftersom jag inte vet om att de tänt eld någon gång trots att de kan skada mycket. En kul (haha)blixt hoppade ut från ett elstängselaggregat vid ladugården och i en taggtrådsgärdesgård, föjde en av trådarna några hundra meter och efteråt fanns inte en enda tagg kvar på tråden och den bestod av 2 meters bitar efteråt.
Men som väl är har åsknedslagen här minskat sedan blankledningarna kom bort från luften.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Här var det samma när vi bodde sist på ledningen på landet.
Eltrådarna satt fast i nån anordning på ena husväggen. Och ibland kunde det spraka om den. Ganska otäckt.
Och när åskan gick så for det klotbollar ut från eluttagen från väggarna.
Heller inte så himla mysigt. 😮
Förresten så är klot och kulblixtar samma sak. Klot=Kula.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nu är visserligen åsksäsongen på upphällningen, men det kommer flera, så här är en liten video om hur man klarar sig bäst från att slås av blixten. Medeltidskostym och hälarna ihop är receptet, eller så…🙂
http://memolition.com/2013/09/17/how-to-survive-a-lightning-strike/
Får väl skaffa mig en sådan rustning… 😃
Att bilen ger ett bra skydd och att man ska rulla ihop sig som en boll visste jag. Men jag har däremot inte tänkt på att blixten sprider sig i marken efter nedslaget och att man då blir träffad i fötter och ben!?
En äldre som jag känner har beskrivit något som kan vara en ovanlig klotblixt, den passar inte in på traditionella beskrivningar av klotblixtar. Kanske passar denna klotblixt bättre in på det som skrivits i en annan tråd om klotblixtar. Jag fick det beskrivet för mej:
Klotblixten syntes i fullt dagsljus, mitt på dagen, kant i kant ovanpå taket av en bil. Klotblixten var ca 20-30 meter bort och var helt orörlig. Själva klotblixten kan ha varit 3 meter i diameter och hade ganska släta ytterkanter. Klotblixten var orörlig och höll sej kvar i flera sekunder. Det var svårt att se tydligt om klotblixten hade full klotform eller om den var mera platt, men klotet hade ett eget sken, gulvitt, men ingen egentlig ytstruktur syntes. Ytterkanten var relativt jämn och perfekt cirkelformad.
Sedan försvann klotblixten plötsligt. Jag frågade om det hördes en knall och fick det lite underliga svaret "vet inte".
Om detta var en riktig klotblixt eller något annat fenomen kan man diskutera.
Det är ju inte säkert att när klotblixtar observeras, att man ser hela uppenbarelsen av det som orsakar klotblixten. Delar kan ju vara osynliga för vårt öga på samma sätt som vanliga magnetfält.
#33 Häftigt! Liknar en del andra berättelser om klotblixtar man läst…
En del berättar om att det hörts en knall, andra inte. Och en del då "vet inte"…