Fibromyalgi - orsak okänd
Jag vet att det finns en sajt för fibromyalgi, men här tänkte jag att vi kunde samla lite info om forskning och orsakerna till fibromyalgi.
Fibromyalgi är en sjukdom som bl a är smärtsam. Orsaken till fibromyalgi är okänd, men kan vara en infektion av en bakterie eller ett virus som vi inte riktigt upptäckt.
Ibland nämns fibromyalgi som en systemsjukdom då infektionen drabbar hela kroppen och även orsakar sömnsvårighet, trötthet m m.
"Som ett medicinskt oförklarat syndrom, utan vetenskaplig konsensus i orsak eller orsaker, är fibromyalgi en kontroversiell diagnos.
Jag kan tänka mej att det är jobbigt på mer än ett sätt, även om man officiellt fått diagnosen fibromyalgi, därför att en del läkare inte tror på diagnosen. Fibromyalgi har s k överlappning med en del andra sjukdomar såsom kronisk trötthet.
Jag får akupunkturvibbar när jag läser om diagnosmetoden för fibromyalgi. Läkaren använder sej bl a av 18 st s k ömma punkter för att ställa diagnos. Alla 18 punkterna behöver inte ömma för att det ska vara fibromyalgi. Resten är lite uteslutningsmetod, dvs utesluta andra sjukdomar.
En rad olika behandlingar finns, varav dom flesta endast kan lindra symptomen något.
Jag hörde talas om fibromyalgi för 30 år sedan. Det är förbryllande att orsaken fortfarande är okänd.
Ja, orsaken okänd.
Om man färgar cellens andningsorgan, mitochondrierna, på samma sätt som man färgar mitochondrierna vid kronisk trötthet, så ser de exakt lika ut.
Man har alltså aldrig funnit någon parameter, som är unik för fibromyalgi och därför betraktat fibromyalgi som en uteslutningsdiagnos.
Att få diagnos har, för patienter med dessa symptom, varit, visar det sig ofta, mycket positivt.
Från en studie runt 2011-2013 (eller tidigare?), artikel i Doktorn:
"Studien indikerar att fribromyaligipatienter har förhöjda värden av det inflammatoriska ämnet IL-8 i ryggmärgsvätskan. Den bygger på provtagning från 15 patienter, vilket är ett alldeles för litet underlag för att några säkra slutsatser ska kunna dras. Resultaten måste bekräftas med två till tre ytterligare och större studier."
Från en tidning 2013:
"Vi hittade fyra gånger mer av ämnet i ryggmärgsvätskan än i blodet hos fibromyalgipatienterna, vilket är mycket. Det tyder på en inflammation i centrala nervsystemet…"
"Ämnet förstärker smärtsignalerna. Smärtan blir nästan självgående. Det är därför som patienterna har ont nästan överallt i hela kroppen."
Från 2012 Dagens Medicin:
"Enligt avhandlingen bekräftar det att smärtan kan vara en så kallad dysfunktionell smärta, som orsakas av avvikande eller felaktig funktion i det autonoma nervsystemet.
Diana Kadetoffs hypotes är att vid fibromyalgi finns en central inflammation som skulle kunna förklara symtom som generell smärta i kroppen."
Från Brasilien 2013:
"…patients have high serum levels OF IL-1 receptor antagonist, IL-6 and IL-8…"
"In the study from Brazil, involving 58 women with FM, high plasma levels OF IL-17 correlated positively with the levels OF IL-2, TNF and IFN-γ, thus suggesting the involvement OF inflammatory mechanisms in the development OF this syndrome." (proinflammatory cytokine TNF-alpha?) Förhöjda nivåer av IL-10 har också noterats.
Så sent som 2010 tyckte två danska forskare (psykläkare?) att fibromyalgi (och flera andra sjukdomar) bara var psyket som det var fel på, i deras studie: "One single diagnosis, bodily distress syndrome, succeeded to capture 10 diagnostic categories OF functional somatic syndromes and somatoform disorders." (Fink, Schröder)
Man kan ju tycka att med sådana resultat av förhöjda inflammatoriska ämen borde forskarna vara nära att hitta orsaken, men det kanske är mycket svårare än vad vi tror?