Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettmysko-grejer
Läst 1914 ggr
dododdordoden
0

Hur kommer detta sig?

Hur kommer det sig att önskade människor ofta inte syns till när jag söker dem, men ofta syns till när jag inte söker dem? Jag försöker hitta kvinnor jag skulle kunna passa ihop med. När jag är ute och letar ser jag nästan aldrig till några som ser ut att kanske kunna passa. När jag däremot är ute upptagen med andra ärenden ser jag nästan alltid sådana, men eftersom jag då är låst vid det jag håller på med kan jag inte prata med dom, så jag ser dom glida förbi bara. Andra jag pratat med om detta känner igen sig, och en beskrev det som "livets hån". Vad orsakar detta fenomen? Kan det vara någon sorts magnetiska krafter som antingen för samman till varandra eller för bort från varandra enskilda individer beroende på hur deras (individernas) energier är?

Magi-cat
0

Hej!

Ett av de där vanligt förekommande fenomenen i livet. 🙂Från min synpunkt sett är det inte "livets hån", eftersom jag inte tror livet hånar. Det skulle inte fungera om det vore så. (Även om det kan kännas så ibland, när saker verkar vara i osynk. Men det brukar falla på plats senare.)

Jag fastnade lite för ordet "låst" i det du skrev. Kan det vara så att man är låst vid att man så ytterligt gärna VILL att vissa bestämda saker ska hända (och helst just när man själv vill) att man inte ser skogen för bara träd, eller att man blockerar sig i själva verket?
Vid tillfällen man inte är "låst", blockerad, (upptagen med annat) visar livet alla möjligheter som alltid finns där.

Ungefär som när man förgäves sliter med att komma ihåg namnet på en låt eller en artist. Man vet ju så väl! Men det kommer inte fram! När man släppt, gett upp, gör något annat kommer man plötsligt på det! Så var det ju, hur enkelt som helst!
Hjärnan vill processa lite i lugn och ro, inte att man jagar på den…🙂

Kanske du ska sluta SE efter den perfekta? (Hur kan man SE om någon passar?) Vara öppen för det oväntade? Göra saker du känner utvecklar dig, hjälpa andra, ge av dig själv? (Bara lite idéer)

Hoppas du får fler svar!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dododdordoden
1

Jag lutar åt att tro att våra energier gör att vi förs till varandra eller förs bort från varandra, så att de man tillexempel passerar på en gata befinner sig där därför att man började föras till varandra redan när man vaknade på morgonen och klev ur sängen.

Kanske du ska sluta SE efter den perfekta? (Hur kan man SE om någon passar?) Vara öppen för det oväntade? Göra saker du känner utvecklar dig, hjälpa andra, ge av dig själv? (Bara lite idéer)

Låter bra, ska försöka göra det.

Denna kommentar har tagits bort.
dododdordoden
0

Problemet är att de man förs till och bort ifrån är inte nödvändigtvis de man skulle behöva föras till eller bort ifrån. För mig och många verkar dessa krafter till vår nackdel. Om dom nu finns.

dododdordoden
0

För att kunna förbättra våra liv tror jag att vi måste komma runt dessa krafter genom att först vara medvetna om att dom förstör för oss, och därpå parera dessa krafter genom att inte låta oss bara flyta med. När vi bara flyter med då träffar vi inte de rätta personerna utan fel personer. Jag får tänka så här; kvinnorna jag vill träffa finns därute. Men våra vägar kommer aldrig att korsas av sig självt så att vi på det sättet får kontakt. Utan jag och dom får söka efter varandra så pass hörbart att krafterna inte kan få oss att missa varann.

dododdordoden
0

Vi får tänka så här; de vi vill träffa finns därute. Men våra vägar kommer aldrig att korsas av sig självt så att vi på det sättet får kontakt. Utan vi får söka efter varandra så pass hörbart att krafterna inte kan få oss att missa varann.

Magi-cat
3

#2-6 Det känns lite som om du lägger orsak och verkan utanför dig själv, till "krafterna"? Stämmer det? Dessa krafter tycks verka emot dig av någon anledning. ("krafterna inte kan få oss att missa varann")

Jag tror så här, om jag får spåna lite: om du fortsätter på samma sätt så kommer sannolikt ungefär samma saker att inträffa.
Om du fokuserar på att du ideligen träffar "fel" människor, är det vad som kommer att hända.

Allt som händer har en orsak. Orsak > verkan. På sätt och vis kan (inom vissa gränser) inte möten bli fel eftersom de oftast har något att säga eller är en följd av tidigare tankar och ageranden. 

Om inte "rätt" saker inträffar, måste vi ändra beteende och för att göra det, ändra tankar. Städa ur det gamla, kanske symboliskt med t.ex. feng shui. Bryta mönster.

När vi känner oss tillfreds möter vi fler leenden på vägen. Vi möter människor som matchar vår sinnesstämning och förstärker den ytterligare, eftersom vi är sociala varelser.

Men man måste börja med sig själv, tror jag.

Det du förväntar dig kommer du att få. (inom vissa gränser) Utmaningen är att styra förväntan åt det håll du vill.

Cahira
2

Några teorier:

1. Du vet när du letar efter en sak i ditt hem och den finns INGENSTANS? Sedan plötsligt ligger den rakt framför dig när du slutar leta? Att aktivt leta och inaktivt leta använder två olika centran i hjärnan och när man aktivt letar så låser hjärnan in sig och sållar ut allt annat runtom sig vilket gör en tunnelblind så att säga. Men när du inte letar så har du mer perferiseende och kan lättare hitta det i bakgrunden när hjärnan identifierar det åt dig. 

Hjärnan kan bara ta emot viss mängd information åt gången så det är jättemycket information vi går miste om varje dag. Rakt framför näsan på oss.

2. Hur du mår. När du är i ett förhållande mår du bra och du blir sådär avslappnad som ovanstående men när du känner dig ensam mår du dåligt och känner dig mer törstig för att ha sällskapet och får tunnelseendet. Utöver det så har man HELT annan utstrålning när man mår bra. Därför folk "alltid" stöter på en då man är i förhållande men nästan aldrig som singel. Så om man jobbar på att må bra i sig själv oavsett om man är i sällskap med sig själv eller med någon annan så är chansen högre att man har denna attraktiva utstrålning av självförtroende.

För det är något i våra primitiva delar av hjärnan att självförtroende = frisk/stark = bra partner. Och detta besvarar även varför tjejer faller för idioter… de är ofta enormt självsäkra och tjejerna rår inte för det, det primitiva dras åt sånt. 

Såg båda två teorier i två olika dokumentärer så har inga källor tyvärr. *tittar mycket på dokumentärer* En var om hjärnan och andra var om människor, mer djuriska än vi tror eller nåt sånt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

dododdordoden
0

Jag menar att det verkar vara olika människor som korsar våra spår beroende på hur man är. Ni menar istället att det är samma människor men att dom beter sig olika beroende på hur man är.

dododdordoden
0

Man ska inte leta efter folk som mår bra - de är inte bra. Man ska leta efter folk som mår dåligt (som mår dåligt av rätt skäl).

JonasDuregard
3

"Hur kommer det sig att önskade människor ofta inte syns till när jag söker dem, men ofta syns till när jag inte söker dem?"

Det beror på att du spenderar mer tid med att inte söka efter dem, och alltså inträffar alla slumpmässiga händelse oftare i absoluta tal räknat under de perioderna.

dododdordoden
0

Nej, därför att det är sällan jag inte söker efter dom.

Magi-cat
0

#9, 10

Om vi vänder lite på frågorna: Finns det något du känner att du kan ta till dig av vad som sagts i tråden? Något värt att reflektera mer över?
I #2 nämnde du något. Finns det mer? Göra en lista…?

dododdordoden
0

Inget som jag kan se nu.

Hur ställer du dig till #10?

Magi-cat
4

#14 Varför i hela friden ska man leta efter folk som mår dåligt? 🙂 Det förstärker bara den upplevda bristen och så har man dubbelt upp av upplevd brist och resultatet blir ett svart hål av brist och dåligtmående där ingen ger den andra något, bara vill ha…och ingen får…

Om vi säger så här då: Sluta leta så frenetiskt och sluta leta efter någon som GER dig vad du vill ha, som fyller upp vad du upplever som en brist. GE i stället. Vad vill du ge? Lev ditt liv, gör något intressant, gå en kurs, lär dig mer, hjälp till i soppköket eller bland flyktingbarnen…
När du lever ditt liv, träffar du de rätta människorna…De som du kan bli samstämd med.

dododdordoden
0

Man ska må dåligt av rätt skäl och man ska söka efter personer som mår dåligt av rätt skäl.

Magi-cat
3

#16 Varför ska man må dåligt?