Ju Svårare - Desto Lättare
Ju svårare en skriven text ser ut desto lättare är den att läsa och förstå (i en bullrig miljö).
http://www.dn.se/ekonomi/krangliga-typsnitt-lattare-att-forsta/
Undra hur det är i en icke-bullrig miljö?
Det låter väldigt konstigt tycker jag.
Och vad man borde göra framför allt är att minska bullret i miljön, inte krångla till typsnitten!
Jag misstänker att hjärnan ändå blir fortare uttröttad, dels av buller, dels av att behöva koncentrera sig mycket mer.
Det kan också vara så att man blir (temporärt) mer alert om texten varierar i typsnitt eller på annat sätt.
Jag har själv märkt att när jag läser t.ex. en engelsk faktatext har jag lättare att koncentrera mig när jag markerar delar jag vill titta närmare på. Den delen "sticker ut" och aktiverar mer.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här framgår att experimenten löpte under mycket kort tid. Man säger också att man antagligen skulle bli helt utmattad om man satt och läste svåra typsnitt hela dagen…
Det är alltså omväxlingen som hjärnan behöver…
Kan det spela in att en väldigt enkel text, med väldigt enkelt textsnitt blir monoton att läsa i längden och därför skapar svårigheter?
Det kan spela in. Monotoni tröttar hjärnan och buller stör naturligtvis ytterligare. Man blir mindre alert, tankarna börjar gå…
Hjärnan vill ha omväxling.
En annan sak angående text är att väldigt bred text, så att ögonen måste vandra över hela skärmen tröttar och blir svårare att förstå. Om texten dessutom är i ett enda sjok och inte uppdelad i stycken, blir det ännu jobbigare.
Man har funnit att personer med lässvårigheter kan ha lättare med text i smala spalter, som t.ex. i en mobil.
Lägger in en text jag skrev på en annan sajt tidigare:
Inte helt väntat kanske, men å andra sidan …….Vilka tonåringar har INTE pluggat med musik på hög volym samtidigt?
I denna studie (Oxford University) fäste man elektroder kring prefrontala cortex (främre delen av hjärnans pannlob) och stimulerade hjärnan med högfrekventa elektriska signaler och fann att försökspersonernas minnesförmåga och matematiska förståelseförmåga ökade!
Försökspersonerna utsattes för toner mellan 100-600 Hz samtidigt som de fick lösa matematiska problem och göra minnesövningar. Efter bara fem dagar presterade deltagare bättre i minnestest. Effekten höll i sig ännu efter 6 månader.
Fynden skulle eventuellt kunna hjälpa personer med olika inlärningssvårigheter. Personer med t.ex. diagnosen ADHD har ofta för låga halter dopamin genom att dopaminet inte kommer ut till cellerna, vilket gör att nervsignalen inte leds vidare. Med tillägg av högt brus kan nervsignalen ledas vidare ändå, trots låg halt av dopamin.
Fenomenet när en svag hjärnsignal förstärks av brus kallas stokastisk resonans.
Även i Sverige (Lunds universitet) pågår studier av liknande slag:
"– I princip skulle dammsugarljud kunna förbättra minnet, men det fungerar dessvärre bara på personer med koncentrationssvårigheter, säger Sverker Sikström.
För personer utan koncentrationsproblem kan effekten snarare vara den motsatta."
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/battre-pa-matematik-med-oljud
Jag tycker det låter lite motsägelsefullt. Men kanske kan det tillämpas individuellt, vilket vore väldigt bra.
För egen del vill jag ha tyst. :-)
Hjärnans behov av omväxling är å andra sidan inte detsamma som distraktion. Den måste få koncentrera sig på en uppgift, utan att bli uttröttad. Pannlobs- (det högre tänkandet) kapaciteten är begränsad.
Här ställer de stora öppna kontorslandskapen till det. Dels tror jag det är ett onaturligt sätt att jobba på, men framför allt ger det upphov till distraktion. Man jobbar med en uppgift men blir hela tiden avbruten och distraherad; e-post, mobil, telefon, buller, bakgrundsmusik etc.
Det kräver pannlobsinsatser för att stänga ute allt ovidkommande för att koncentrera sig på en uppgift. När man väl behöver pannloben för något viktigt är den så uttröttad att man inte är sitt bästa, skärpta jag.
Vilket slöseri med kapacitet…
I en amerikansk studie fann man att när arbetarna blev avbrutna upprepade gånger, tog det 25 minuter varje gång att komma tillbaka in i den ursprungliga uppgiften. Det var alltså kort del av en arbetsdag de var riktigt fokuserade!
Vill man (och det bör man) hushålla med pannlobsenergin kan man stänga av mobil och internet, kolla dem på bestämda tider, skriva upp på lappar i stället för att hålla i huvudet vad man ska göra härnäst. De svårast arbetsuppgifterna bör man försöka utföra på morgonen.
faktakälla: Katarina Gospic: "Välj rätt - e guide till bra beslut"
Råkade hitta något liknande exemplet i #0, fast här en artikel i det omdiskuterade ämnet snabba reaktioner = högre intelligens.
"In one study, Adam Alter and fellow psychologists at New York University asked volunteers to answer a series OF questions typed in either a crisp, clear font (a fluent experience) or a slightly blurred, harder to read version (a disfluent one). The people who had to work harder ended up processing the text more deeply and responding to the questions more accurately."
Alltså: Försökspersoner som fick besvara frågor skrivna med ett klart och tydligt typsnitt presterade sämre än de som gjorde samma test med ett typsnitt som var svårare att läsa.
Märkligt, kan man tycka….De som fick jobba hårdare med att läsa och förstå, klarade frågorna bättre.
Men igen, detta var ett kortvarigt test…
Detta med buller. Vi hade en enormt ljudlig klass så jag lärde mig redan i ung ålder att stänga ut ljud för att koncentrera mig. Och när jag gjorde läxa hemma så startade jag både radion och tvn för att kunna plugga. Min mor förstod inte så hon tvingade mig att stänga av och jag kunde verkligen inte koncentrera mig i tystnad.
Nu som vuxen vet jag att jag har ADD och om jag har buller så kan jag lättare välja vad jag ska koncentrera mig på om det är monotont jämnt buller såsom musik eller tv. Men är det tyst så hör jag klockan, jag hör min mage, jag hör saker utanför, jag blir fokuserad på allt utom det jag ska göra.
Till och med nu när jag skriver detta och koncentrerar mig på vad jag ska skriva har jag tvn i bakgrunden. Jag lyssnar på programmet och skriver på samma gång.
Jag kan till och med sitta och sjunga med musiken på ett språk medans jag skriver på ett annat. Och det till och med lättare än om jag sjunger och skriver på samma språk för då börjar orden flyta samman.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8 Intressant, Cahira, tack för att du delar med dig!
Det stöder då tesen om att vissa ljud kan göra det lättare att koncentrera sig på en viss sak. Samt att det paradoxala kan underlätta för koncentrationen. Att ha en kontrast….
Och vuxenvärlden är i all välmening och omtanke oförstående…
#9 Om ljudet är varierande högt och lågt stjälper det mer än det hjälper eller om det är folk som pratar (man är ju nyfiken 🤫)
Och ALLT i min omgivning är en distrahering. Om jag skulle jobba på ett kontor skulle det se ut såhär.
Folk pratar utanför om _____
Det har kört förbi 32 bilar den senaste halv.. 33… senaste halvtimmen. 34.
Fina gem, undrar hur många det finns i varje färg? Måste sortera och kolla.
Den här pennan är inte vass, undrar om jag har en pennvässare.
Hej chefen? Min rapport oj.. glömde. Ska börja nu.
Hm jag har aldrig märkt att den där fläcken på väggen ser ut som en elefant. *studerar den*
Men om jag hade musik i öronen som stänger ut allt runtomkring mig, gärna på hög volym, så hade jag kunnat fokusera mig bättre på datorn. Jag får lite bättre tunnelseende så att säga om jag får nåt hjärnan kan fokusera på samtidigt eller få stänga ut.
#10 Får jag fråga vidare, spelar det någon roll vilken musik du har i öronen?
Någon speciell musik som funkar bättre?
Behöver du tycka om musiken?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Ja du får fråga så mycket du vill. :)
Ja om jag stör mig på musiken så sitter jag bara och stör mig på den tills den är slut. Mycket beror på vilket humör jag är på men konstigt nog, ju hårdare musik desto lättare kan jag stänga ut den. Om jag älskar låten för mycket så fastnar jag lätt i att lyssna på musiken istället och sjunger och dagdrömmer så det måste vara en balans mellan att gilla och vara "tungt nog" att kunna stänga ute.
Detta (låten nedan) är en av mina favoritlåtar jag älskar att lyssna till när jag fixar bloggen, skriver texter eller koncentrerar mig på nåt liknande.
Tro't eller ej, jag älskar den här låten enormt mycket. :) Men när jag inte koncentrerar mig blir det raka motsatsen, typ reikimusik eller country/ballader.
Kom på ett sätt att beskriva det nu när jag lyssnar på låten i hörlurar. Det är ett sätt att stänga ute runtomkringbuller och distraheringar så jag kan bli ensam med mina tankar och därmed höra mina tankar lättare. Det funkar inte med t.ex. öronproppar eftersom då studsar fortfarande alla tankebollar runt i hjärnutrymmet.
Det är som att jag har ett dagis i mitt huvud. Det är omöjligt att hålla koll på alla ungar samtidigt, men om man startar tvn så kommer de som intresserar sig för tvn att sitta där och vara lugna så man lättare kan koncentrera sig på de som är kvar.
Men om man själv är intresserad av att höra vad som sägs på tvn så kommer man fortfarande vara lika distraherad och fortfarande ha svårt att hålla koll på de ungar som är kvar. Öronproppar funkar inte för ungarna springer fortfarande runt.
Lite så. 🙂
Och det är möjligt att du/ni märkt att mina inlägg kan upprepa sig ibland, det är för att jag har för mycket distraheringar medans jag skriver så jag tappar tråden och det händer att när jag plockar upp den igen så har jag glömt vad jag skrev ovan och jag har lite för bråttom för att läsa igenom vad jag skriver jämt, speciellt då jag hänger på många forum samtidigt (inte bara många ifokussajter utan även andra forum på både engelska och svenska), facebook, skype, furry-paws.com (spel), mailen, musik, sköta dagliga sysslor m.m.
Det är inte ovanligt för mig att ha 20 tabbar öppna samtidigt och hoppa emellan alla samtidigt. Och det är inte räknat andra program utöver webbläsaren.
Och så spelar jag spel på telefonen samtidigt. Med tvn i bakgrunden.
Mycket bra beskrivning, Cahira! 🌺 Tack! Du skriver väldigt levande och bra.
Imponerande att kunna göra flera saker samtidigt så där…
#14 It's a blessed curse I tell you. 😃 För man har ju inte 100% fokus på nåt så det är lite som att skotta snö när det snöar eller städa huset med barn och djur hemma. 🤐
Och tack. 🌺
Allra största problemet är att man kan inte stänga av det. Så jag har enorma sömnproblem för hjärnan försöker göra problemlösningar, följa tanketrådar som ibland är jättelångsökta, försöker sortera nya minnen under dagen, planera vad som ska göras dagen efter eller i framtiden… och ungefär allt annat på samma gång. :/
Klockan är snart två på natten och jag kan inte sluta titta på konstiga mönster i hästars ansikten-tråden på ett forum. 😊 Men trött är jag. 😴
#15 Sov gott. 🙂❤️
#16 Tack det ska jag. 🤗❤️ sömnpiller for the win.
Kom på en sista grej bara.
När jag fokuserar mig normalt så kan jag inte koncentrera mig långa stunder alls, det är frågan om minuter.
Men när jag skapar detta buller kan jag ibland hårdjobba på samma sak i flera timmar om det verkligen intresserar mig. Jag kommer in i så djup koncentration att jag hör inte om folk försöker ropa på mig eller prata med mig, märker ingenting runtom mig och mina ADD/ADHD vänner som upplever samma sak emellanåt kallar detta för "hyperfokus" vilket beskriver det väldigt bra.
När jag kommer in i hyperfokus så känns det som att hjärnan som normalt har fem eller sex väggrenar fulla med bilar åt olika håll plötsligt jobbar tillsammans och alla bilar kör till samma destination. Allt flyter perfekt och (som mamma brukade säga när jag var liten) man kan braka iväg en raket och jag skulle inte märka nåt. :)
Får återkomma imorgon om jag har mer att säga då. ^^