Fångat en vålnad på bild?
Hej, i ett övergivet hus i närheten av där pappa bor ( utanför Vindeln i Västerbotten) har en bekant till honom fångat vad som ser ut som en kvinnlig, rätt skrämmande vålnad på ett mobilfoto. Min pappa, samt några han känner, tycker sig se ett till manshuvud lite till vänster om henne om man zoomar in men jag tycker att det är för diffus för att kunna säga något. I byn säger dom att huset stått övergivet i tjugo år, att det var en gubbe där som en natt bara lämnade allt och stack iväg. Ingen vet vart.
Vad tror ni om bilden? Vågar man sig dit nån natt med ficklampa tro? :P
Jag håller med om att det ser ut som någon står bredvid/bakom, på vänster sida Jag hade lätt stuckit dit :)
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Okej, det där är förfärligt! Gå i så fall dit strax innan gryningen så att den kan rädda er ifall något hiskligt skulle inträffa. Gubben som bodde där tidigare har förmodligen förts bort och om ni inte är försiktiga kan även ni råka illa ut.
Snälla nån, inget kommer att hända, vare sig man går dit natt eller dag. (Mer än kanske att man skrämmer upp sig själv.)
Om ett hus är övergivet och förfaller talar det till våra känslor och vi reagerar, det är helt naturligt. Fantasin sätts i rörelse. En del kan också känna platsminnen från när det var ett levande hus med levande människor i vardag och mycket slit men också förhoppningsvis barnskratt och glädje.
Men det finns ingen anledning att det skulle vara mer spöken där än någon annanstans. Och det finns ingenting skrämmande.
Det är i alla fall min bestämda uppfattning. 🙂
(Det är en "spökbild" av en kvinna på trappan, men det finns så många fotoshoppade bilder och appar som figurerar så det skulle inte förvåna mig om även denna återfinns någon annanstans.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja hade jag sett det här fotot någon annanstans så hade jag direkt antagit att det var fejk, skulle ju själv säkert kunna manipulera en sån bild ifall jag la ner tid på det. Men är absolut inte lika säker i det här fallet eftersom det nu "drabbat" folk i min omgivning. Min pappa säger iallafall att jag kan utesluta några som helst datakunskaper, visste dock inte att det fanns sådana slags appar men att döma av kombinationen av att jag aldrig sett en sådan dålig tagen bild, den kassa kvaliteten + att storleken bara var 480x751 när jag förde över den till min dator så tror jag inte riktigt att den är manipulerad på mobilen heller, eller att den ens är tagen med en sån där ny mobbe som har tillgång till appar.
OT, angående platsminnen;
Var med om paranormala fenomen i en lägenhet för ca 10 år sedan där några eller någon " not OF this world" gjorde sitt yttersta för att leva om så mycket som möjligt; knackade inne ifrån en garderob bakom mig, klöste på dörrar, bullrade och smällde i allt som gick. Hur som helst pågick detta i timmar (Och ja, vi hade frivilligt försökt få kontakt med andra sidan eftersom min vän som bodde där berättade att deras ytterdörr brukade gå upp mitt i natten och efter denna kväll så blev "dom" allt intensivare och familjen blev tvungen att flytta). Kan sånt räknas till platsminnen? Eller, jag antar att vålnader egentligen inte kan skada människor, så jag funderar mest på varför? Kan välsinnade andar ställa till med oväsen bara för att retas? Och jag har egentligen aldrig förstått hur någon kan bli "osalig"? Varför går vissa helt enkelt inte vidare?

Jag tror bestämt det är någon som skojar lite.
Bilden ser ut som ytterligare en spök-appsbild.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#5 Hittar du den någon annanstans så är den saken klar.
Finns många "spök-appar" idag till mobiltelefonerna. Svårt o tro på äktheten.. 😐
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Ska ta och kolla om han har en app-mobbe eller om fotot är taget med en vanlig, gammal knapptelefon.
#8 Bra idé! 🙂

#8 Det är taget med, eller redigerat med, en iPhone eller närbesläktad apple-enhet.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism