Hypnagoga syner
Det hypnagoga tillståndet vid insomning (hypnopomp vid uppvaknande, men jag använder hypnagog där med, för enkelhetens skull), brukar kunna medföra att man ser underliga figurer.
Tillståndet är relativt väldokummenterat, även om man inte helt säkert vet orsaken. Jag undrar hur hypnagoga upplevelser (både syn-, hörselupplevelser och andra upplevelser) är för er?
Bakgrunden är att jag trodde att det bara fanns en typ av sömnförlamelse, men efter att ha läst om andras upplevelser av "tröga" rörelser eller partiell förlamning, fick jag till min förvåning en dag själv uppleva det samma.
Det har lärt mej att jag inte helt ska basera ett beskrivet fenomen enbart på mina egna upplevelser.
Så nu är det alltså olika typer av hypnagoga upplevelser jag undrar över och hur ni har upplevt dom?
Jag kan nämna hur jag upplevt några hypnagoga upplevelser.
* Ofta är figurerna eller synerna en eller tvåfärgade, med en ljus färg och och en mörk färg i samma ton.
* Har hittills alltid varit tvådimensionella, dvs ungefär som en TV- eller datorskärmbild.
* Mer än hälften av gångerna har figurerna ändrat form medan jag tittat på dom, ungefär som animerad kubistisk eller abstrakt konst. Ibland har jag sett figurer som liknat djur eller människor.
* Ofta täcks större delen av synfältet samtidigt som jag utan större problem kan sej omgivningen i sovrummet, dvs överlagrat.
* Ibland har jag sett flerfärgade syner, men då har endast delar av synfältet täckts och upplevelsen är relativt stabil tills den försvunnit.
* Varar sällan mer än en halv minut och bleknar sedan gradvis bort.
* Övergången mellan uppvaknande ur dröm och hypnagogt tillstånd är två helt olika fenomen. När jag är hypnagog så är jag vaken om än sömnig. Drömmer jag så ser jag inte hypnagogt.
* Ökar i förekomst under perioder när jag har mediterat.
* Mina hypnagoga ljud är ofta korta, som dunsar eller metalliska skorrande ljud som av maskiner eller tutande och brummande fordon.
Jag har förstått att det inte läggs något större vetenskapligt intresse vid dessa tillstånd, men jag är ändå fascinerad av det när det uppkommer.
Jag undrar hur ni andra upplevt hypnagoga tillstånd, t ex om någon någonsin haft en tredimensionell hypnagog syn, dvs med djup i det sedda?
Någon mer som varit med om hypnagoga tillstånd eller något liknande?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant. Men jag har aldrig vart med om något sånt.
Jag tycker att perioder då hypnagoga bilder ökat också har hängt lite samma med dom gånger jag försökt sända läkning till någon. Om jag verkligen lyckats sända läkning är mer tveksamt, kanske har jag mest suttit och halvsovit.
Jag minns ett tillfälle då jag upplevde det. Vilade i soffan och kände plötsligt en stark iskyla i magtrakten som spred sig i kroppen sen domnade jag av och hörde röster samtidigt blev jag rädd och upplevde att jag svävade fram över hallgolvet…kom fram till ytterdörren såg "igenom den" hur 2 suddiga varelser i grå lumpkläder stod utanför.Jag blev tokrädd och vips var jag tillbaka i soffan ännu räddare och försökte skrika på min man men den förlamande känslan i kroppen och ansiktet bidrog till att jag varken kunde röra mig eller få fram ljud…
Jag upplevde en klarhet i tänket men förlamningen i kroppen var verkligen spooky.
#5 Måste varit en märklig upplevelse och ganska skrämmande, förstår jag…Hur var det när du kom ur det där tillståndet?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#6 det var sköööönt MAgi-cat.
Har upplevt förlamningsbiten vid uppvaknandet. Huygens; har du varit hos läkaren för detta? Dessa tillstånd kan, men måste inte vara kopplade med neurologiska sjukdomar. Vill inte alls skrämma upp dig, men om man upplever detta så frekvent tycker jag du borde kolla upp det.