Meteoritsten - eller vad?
Från Gåtfulla fenomen med Clas Svahn ser vi här en mystisk sten som hamnat i en trädgård. Enligt geologen är det ingen meteorit - men vad det är får vi inte reda på eller varför den hamnade där.
Det är extremt ovanligt med meteoritnedslag där man hittar meteoriten. Det finns bara åtta dokumenterade fall i Sverige, det senaste i Västerbotten på 50-talet.
(Det skulle vara kul att hitta en meteorit…)
Men vad kan den aktuella "stenen" av järn vara?
http://www.dn.se/webb-tv/program/gatfulla-fenomen/gatfulla-fenomen-avsnitt-1/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Spännande! Bra reportage! Tack Magi 🙂🌺
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
✨🐱
Var väl i Enköping … ligger ju ett regemente där kan ju flugit iväg om de övat (lekt) med sprängdeg, ser ju ut att ligga skogar runt om, eller kanske kan vara nån övningsgranat 🙂
#3 Vet inte? Hur ser övningsgranater ut? 🙂
Man borde kunna analysera stenen och se om den är gjord av ämnen från trakten eller inte. Och ta reda på om det pågick sprängningar de där dagarna. (Det är inte säkert att de hittade den samma dag den kom dit) Eller om någon kastat iväg en sten de fått med sig någon annanstans ifrån?
En meteorit hade i vilket fall som helst varit roligare…
De tar upp om det unika fallskärmshoppet också, där man trodde hopparen såg en meteorit flyga förbi vilket vore helt unikt. (tråd om det här.) Nu tror hopparen att han kanske fått med sig stenen från marken och att den transporterats i fallskärmen.
Tänkte nog mest på nått liknande
Men kanske lite långsökt då "stenen" mer ser ut som en klump, men kanske som kvaddad? de sa ju att de kom rök också, men inte hur mycket…
Verkar ju som de hörde smällen och såg rök så rätt tätt inpå måste de ju hittat den.
men kan ju också vara nåra lumpare som hittat klumpen och bestämt sig för att bygga nå kanonliknande och sköt iväg den :-)
Kastat dit den? Menar du från nå plan eller från marken?
#5 Aha! Kvaddad sådan alltså! Liknar faktiskt lite. Man borde kunna analysera den och få fram om det är samma, tänker jag…
Jag tänkte mer på om fenomenen inte har med varandra att göra…Man ser rök och hör en smäll och så ligger där en sten och man sätter fenomenen i samband med varandra fast de inte har det?
Men det är klart, om klumpen gjort hål i stenplattan måste den ha kommit med fart…Kanon kanske då, eller flygplan….Tur ingen skadades!
Eller återstår att det ändå är en meteorit? 🤔
Hehe ja jag tycker som dig skulle vart kul och intressant om det var en meteroit … men ser inte ut som en … tyvärrr ena ändens ser för mysko ut, därför jag tänkte att det kanske var nå från militären, har själv gjort lumpen på S1 när Sverige hade ett försvar så mina scenarion skulle inte vara omöjligt 🙂 vet hur vi härja på den tiden =) … men absolut skulle du se nått som likna en meteroit så säg till mig jag hänger med å letar efter den =)