the Carrington Event
…eller den stora solstormen 1859, med en massiv CME (coronal mass ejection) som orsakade fel på telegrafsystemet i Europa och Nordamerika, telegrafister fick elektriska stötar, gnistor slog ut från masterna och man såg Norrsken ända nere på Tahiti!
Det var då. Om ett sådant utbrott skedde idag och träffade jorden skulle effekterna slå hårt mot vårt tekniska samhälle och orsaka skador för triljoner dollar sisådär…(Man vill knappt föreställa sig…)
I juli 2012 var det nära, men vi hade tur. En CME träffade jordens bana, men jorden var inte där just då…
Många menar att vi måste förbereda oss på något sätt för det kan naturligtvis hända igen.☀️
(Obs: solstormar kan inte skada oss, bara teknologin)
läs mer:
http://earthsky.org/space/are-solar-storms-dangerous-to-us
en gammal tråd om soleruption:
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f928dd6d3b4fd7ea1001b80-stor-soleruption
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kommer våra datorer att hålla, eller måste dom packas i aluminiumfolie?
#1 😉Aktierna för aluminiumfolie kommer att stiga….🤓
Saken är den att man vill ha s k fältfritt rum. *tror*
Det kan skapas med valfri form av metall runt det som ska skyddas. Aluminiumfolie ska t ex ge den effekten.
Men även själva datorlådan av plåt på en stationär dator ska kunna räcka för att skapa detta fältfria rum.
Nu är det lite problemet här om det är en kraftig elektromagnetisk puls så vet jag inte om plåtlådan räcker.
På 1850-talet när dom hade solstormen kunde dom stänga av strömmen till telegrafen och ändå fortsätta sända för det löpte tillräckligt hög spänning genom telegrafkabeln ändå, pga solen.
Min fundering är om man kan riskera samma spänningspuls med t ex modemkabel? Jag gissar att modemet går sönder av en CME/EMP, men stoppar spänningsimpulsen innan den går in i datorn?
#3 Ok. 😎
Jag är ingen tekniker (så långt ifrån man kan komma, ungefär) så jag förstår inte hur någon elektronik skulle kunna skyddas med enkla medel mot de enorma krafterna i CME? Eller att skapa ett så pass fältfritt (och praktiskt) rum i hemmet?
Jag bor på landet och ser vad åskan åstadkommer, även på långt avstånd. 💣 Det är inte samma sak, men CME är nog ganska verkningsfullt när det sätter den sidan till….
En spänningspuls i en modemkabel? Låter inte nyttigt….Måste det inte vara en väldigt exakt spänning för att det inte ska gå på tok? Går den inte alltid in i datorn?🤔
Antar att de gamla telegraferna som inte jobbade med elektronik inte var känsliga på samma sätt.
Ja, jo, det måste nog vara en exakt spänning för att det inte ska bli fel. Jag vet heller inte på dom övriga punkterna.