Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettermiljödjur
Läst 2994 ggr
[Mia-Li]
1

100 fästingar

Usch och fy vad vidrigt. 😕

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5618953

Är de fästingår eller? 🤔

Magi-cat
0

Fy……..usch……det lär vara fästingår. Det har gått bra när det varit torrt men nu så piggnar de till……

tidigare tråd om fästingar och fästingvaccin:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/510e517a88f472365e000027-funkar-fasting-vaccinet

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
0

En och en tycker jag inte att de är så äckliga…men så hääär många…😮
Då gäller det att hålla koll om man blir biten..så att man inte blir sjuk…Eller då att man är vaccinerad innan. 👍

Gahella
0

Det här har jag faktiskt upplevt själv, jag hade inte 100 fästingar på mig men 16st och det tyckte jag räckte.

Förstår inte att jag hade sinnesnärvaro att räkna dem då och efteråt stod jag bara och rös

Magi-cat
1

örk….fästingar är 🤮

[Mia-Li]
0

#3 ysch……16 är tillräckligt nog….😓

Gahella
0

Ja det tyckte jag med 🤢

Vi var 3 stycken som satt på samma ställe och jag var den enda som fick de på mig. Det var en ren komplott mot mig 😭

fatcat
0

Usch.. När jag va barn så lyckades jag ställa mig i nått fästingbo. Kommer lyckligtvis inte ihåg men min pappa berättade att hela mitt ben var täckt av små, små fästingar. Tur var så hade bara några få satt sig..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Denna kommentar har tagits bort.
[lucke]
0

Det har verkligen varit ett riktigt fästingår🤮 Min kanin har fått massor på sig- vid ett tillfälle när jag rastade honom på¨tomten på jobbet plockade jag bort ca 25 fästingar på honom. Sist jag var oppe på landet (Roslagen) och gick i skogen fick jag ett 30tal fästingar på mig under promenaden, varav en som bet sig fast. Jag är förvisso vaccinerad men Borrelia är ju inte så festligt det heller…

Magi-cat
0

#9 osch…stackars kaninen! 😮 Och dej, 30 fästingar är hemskt…

Jag har haft neuroborrelia och det var verkligen inget att ha…är nojig sedan dess…

[lucke]
0

#10 Har tyckt synd om honom när jag plockat de som sitter runt ögonen på honom- tur att han är så himla lugn och tålmodig av sig! Ja, jag har aldrig fått så många fästingar på en och samma promenad. Usch ja, borrelia är jag också nojig för, finns ju de som blivit väldigt illa däran😕

Magi-cat
1

Huja,…

Kommer ihåg när jag hade kaniner, fästingarna satt runt ögonen som du säger, och de känsliga öronen…..

Kaniner är goa och snälla ❤️

[lucke]
1

#12 Det dumma när de sitter runt (nästan i) ögonen är ju att jag inte kan använda min kylspray, som fö funkat bra. Jag har haft mkt hjälp av luskam när jag sökt igenom hans päls, och som tur är så är han mest vit så det har varit lätt att upptäcka ohyra. Ja, de är oerhört goa långöronen😊

Astell
0

Killen råkade sätta sig där ett antal fästingar kläckts..har gjort samma sak här på min gräsmatta…pyttesmå… så nu gjordes en höna av en fjäder…plockar fästingar dagligen på mina djur under sommaren, ibland blir jag själv biten..har min katt sovandes vid huvudkudden och hunden vid fötterna..jag orkar inte bry mig längre..bor inte i TBE område 🙂

[Mia-Li]
0

När jag tänker efter så har min katt med haft ovanligt mycket fästingar på sej detta året.
Han brukar annars bara ha några få.

😓

[lucke]
0

Vi får hoppas på minimalt med fästingar nästa år…

Magi-cat
0

Fästingåret har dessvärre börjat.

Till råga på allt har man upptäckt ännu en sjukdom som dessa vidriga kräk kan ge upphov till: neoerlichios som ger blodproppar!

http://hbl.fi/nyheter/2014-04-28/599541/ny-fastingsmitta-kan-ge-blodpropp

Har ni några bra förebyggande medel mot fästingsjukor eller andra tips att dela med er av?

Magi-cat
0

Tidigare tråd om att vissa blodgrupper lättare drar till sig mygg, medan blodgrupp 0 är mindre utsatt för fästingar…

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5002d576d4ebea62250054d3-omtyckt-av-mygg

Det är ju lite svårt att byta blodgrupp förstås….