Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettermiljödjur
Läst 1636 ggr
Magi-cat
0

Den formbara bläckfisken....

Hur är det möjligt?

Den härmande bläckfisken från Indonesien kan härma åtminstone 15 andra organismer, inte bara till utseende utan även färg och beteende! Den kan "bli" en flundra, en stingrocka en orm, en…

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/indonesian-mimic-octopus-ultimate-master-disguise

Hur är det möjligt? Vi pratar om spegelneuroner bland människor, när vi anpassar vårt sätt efter den vi talar med. Bläckfisken måste vara fullproppad av dem…Och tänk att snabbt som ögat uppfatta den andres hela morfologi, slå upp arten i lexikonet i hjärnan och slå på omformningen - eller hur den nu gör.🙂

Vilka mekanismer ser vi i aktion? Och varför just bläckfisk? (En iofs enastående art i vattenvärlden.)

Imponerande!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
0

Bläckfiskar är enastående djur som skiljer sig på flera sätt från oss andra djur i evolutionen.

De är väldigt smarta, vilket forskarna börjar upptäcka nu. I nya experiment har man funnit att de kan vänta på en belöning, vilket anses vara ett tecken på självkontroll, intelligens och kognitiv förmåga.
De färdigheter de har gemensamt med oss är också lättast att undersöka.

I alla fall tycker jag man ska betrakta dem som de unika och fantastiska djur de är och inte bara som mat …

"– En av anledningarna till att vi undersöker bläckfiskar och andra djurarter på det här sättet är för att vi idag diskuterar djurens välfärd mer. Vi har upptäckt att vi inte alltid behandlar djuren så väl och behöver lära oss mer om djuren och deras behov, "

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/blackfiskar-kan-vara-smartare-an-en-del-barn?fbclid=IwAR0Phn8tEiM7qXLX4nn36kC4xvJfnLzZQM4Y1K5_fTkmaSggw7K0thmgN6s

Forskare har utfört ett så kallat marshmallow-test på bläckfiskar för att testa deras självkontroll och förmåga att vänta på belöning. Resultaten visar att bläckfiskarna kunde vänta på sin favoritbelöning ända upp till två minuter.
Magi-cat
0

Bläckfiskar byter färg under sömnen vilket tyder på att de drömmer!

Även om däggdjur som vi och bläckfiskar evolutionsmässigt utvecklats mycket olika finns det likheter mellan oss. Som drömmar.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/blackfiskar-andrar-farg-nar-de-sover-tyder-pa-att-de-drommer

Forskare har identifierat två olika sömnfaser hos bläckfiskar. Under den lugna fasen ligger bläckfiskarna stilla med slutna ögon, medan de under den aktiva fasen både rör sig och ändrar färg. Det är möjligt att den aktiva fasen är drömsömn.