Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1197 ggr
Magi-cat
1

Zodiak-ljus!

Någon som hört talas om det eller sett det?

Rätt ovanligt. Men snart kan möjligheten finnas!

"A rare and hard to spot phenomenon called the Zodiacal Light, made from tiny solar system dust particles, can only be sighted under the best conditions. And a good time to view it is coming up soon."

ur:

http://www.space.com/20015-zodiacal-light-night-sky-observing.html

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1

Här får man se zodiak-ljuset - från månen! Fina bilder!
De togs av månroboten LADEE några dagar innan den planenligt kraschade på månens baksida. (enligt uppgift vaporiserad och utan att lämna skräp efter sig…)

http://earthsky.org/space/the-zodiacal-light-seen-from-the-moon

Zodiakljuset är sällsynt. Det uppstår när solljus reflekteras från stoftpartiklar i solsystemet och syns som ett trekantigt vitt sken i närheten av solen.

Mycket intressant det där…

Jag har väl inte tänkt på förut att det är synligt på månen, men det är klart det är. Roligt med olika perspektiv, från rymden också,

Huygens
0

#1 Intressant fenomen. Att LADEE "vaporized" är dock tveksamt, om det är det engelska ordet som avses, vilket betyder att all metall förångades. Det kräver temperaturer nära 3000 grader för stål (ca 2500 grader för aluminium) ett bra tag och att ingen värme leds bort av sten och berg eller defomationsenergi. Då månen saknar atmosfär, utvecklas värmen mestadels bara vid själva kraschlandningen. Troligare är att fragmenten av LADEE begravts i en nedslagskrater på månen. Hastigheten var ca Mach 5 (1,6 km/s) vid nedslaget, om jag räknat rätt.

Magi-cat
0

#2 Jag ställde mig tveksam till uppgiften om vaporisering, den lät lite för bra. 🙂 Lämplig liksom, att inte skräpar man ner månen, inte. Det var därför jag tog med den.
Men jag har inte tillräckligt stora kunskaper att uttala mig närmare om vad som är möjligt och inte under de förhållandena. Så tack för din uträkning, den låter trolig.

"By the way, researchers believe LADEE likely vaporized upon contact with the lunar surface because OF its extreme orbiting speed OF 3,600 mph. They think it may have smacked into a mountain or side OF a crater. No debris would have been left behind."

Huygens
0

Kan ju vara en sådan där journalistisk rest från 911, då plan 77 påstods ha fått sina 6 ton tunga stålmotorer "vaporized" av hettan från det brinnande flygbränslet och att myten därför måste upprätthållas, då flygplansmotorerna saknades efter kraschen mot Pentagon.

Magi-cat
0

#4 edit

Snarare vill man nog framhålla att rymdskrot minsann inte förmörkar månen, man har tänkt på allt liksom….

Huygens
0

Ja, precis. Man lämnar inget smutsigt Plutonium-238 efter sej. :)