Mind over matter
Intressant artikel om tio exempel när "the mind" regerar över "matter".
Vi har placebo och noceboeffekt när man kan tänka sig frisk respektive sjuk. När Meditation får kroppsliga effekter, när fysisk träning sker i tankarna, när t.o.m. drömmar ger fysiska tecken och lite till…
Referenser på slutet.
http://themindunleashed.org/2014/02/10-amazing-examples-mind-matter.html
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Abstraktion kontra materialism
http://www.amazon.com/Good-bye-Bumps-Talking-Whats-Bugging/dp/1401945856
Wayne Dyer och hans dotter gjorde en barnbok baserad på en händelse då dottern var 8 år. Hon fick en specifik sort vårtor i ansiktet och de blev bara värre och värre. Läkaren sa att hon hade två val. Ena var att bränna bort dom och andra sättet lät ungefär lika illa (minns inte vad dom sa) och det kändes båda som väldigt läskiga alternativ för en åttaåring. Sedan pratade föräldrarna med läkaren och de sa att det finns ett tredje alternativ. Det var att prata med sina "bumps" (hon föredrog att säga "Detta är mina bulor" snarare än "Detta är mina vårtor") och be dom försvinna. Hon valde det alternativet och i tre nätter satt hon intensivt innan sängdags med lampan under täcket och pratade med sina bulor. Fjärde dagen skulle hon göra likadant och kände att kinderna var släta! Hon sprang in till sina föräldrar och sa att de var borta och de blev nyfikna på vad hon sagt, förväntade sig att hon hade hotat dom eller nåt.
Men faschinerande nog hade hon sagt att även om hon älskar sina bulor så kan dom inte leva ihop längre och dom måste försvinna. Hon sa även att hon tänkte aldrig "tänk om det inte funkar och de måste bränna mitt ansikte, hur ont det ska göra" utan hon var totalt övertygad att hennes samtal skulle fungera.
Är man verkligen fast besluten och tror på det så kan man påverka även fysiska åkommor mer än man tror.
Det är vad boken handlar om. :) Hörde dottern berätta denna historia själv och hur hon mindes upplevelsen nu som vuxen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Fantastiskt!
Säkert "pratar" vi med kroppen varje dag, utan att tänka på det. Barn är inte så inrotade i vad man ska och inte ska utan har en mer jordnära kontakt med sin kropp och kan säkert prata bort bulor och annat, om det finns förutsättningar för det och de själva har hela initiativet.
Själv hade jag väldigt mycket halsfluss som barn. En dag hörde jag läkaren säga till mina oroliga föräldrar att får hon halsfluss en enda gång till så måste vi operera. Jag visste inte vad det där "operera" vad för något men förstod att det inte var något jag skulle gilla. Jag bestämde mig där och då för att inte få mer halsfluss.
Det fungerade ända till vuxen ålder, när man bestämmer själv. :-) Det är jag glad för.
Ingen kunde förstå att det bara slutade…
#3 Vad häftigt!
Jag tror jag fick vattkoppor för jag var jätterädd att få det så jag tänkte på det hela tiden.
Ja det ligger mkt i det och det är framtidens melodi att vi kan kirra det mesta själv 👍
Mer om mind over matter från noetic sciences.
Tankar och medvetandet påverkar det materiella.
"Science works best when in harmony with nature. If we put these two together, we can discover great technologies…"
Med mångas tankar om fred och kärlek kan man åstadkomma en förändring.
“Everything we call real is made OF things that cannot be regarded as real” – Niels Bohr
Här står bl.a. om ett psykokinesiexperiment där försökspersonen deformerade gafflar och skedar med tanken.
Samt om ett Remote Viewing experiment (tror det står om det i Fältet) där en person, dokumenterat, kunde se saker som inte tidigare var kända, t.ex. Jupiters ringar.
Speciellt intressant tycker jag tankarna är om hur känslor och sinnesstämning påverkar vattnet och det vi äter och dricker. Det mesta av kroppen består av vatten, och kan vi påverka det med tankarna, har vi en verklig väg till hälsa.
Det mesta på jorden består av vatten och kan vi påverka det vattnet med känslor och riktade tankar - vilket framsteg…
Till slut: Medvetandet och det materiella är så ihoptvinnade att det ena omöjligen kan undgå att påverka det andra. Att vara medveten om detta kan förändra vår jord så den blir den fredliga plats den ska vara.
Då ligger det ngt i att välsigna maten …..
Jag läste nånstans en gång att man inte ska titta på tv eller annat då man äter för då låter man inte kroppen och medvetandet absorbera känslan att man äter och riktigt njuta av smaken vilket i sin tur kan leda till överätning och känslan av att man inte ätit alls.