Skrivregler; nya, till diskussion
Jag är ingen regelmänniska direkt och skulle helst vilja se att några regler inte behövs, särskilt här där människor vistas för nöjes skull och samlas runt ett gemensamt intresse. Dock inser även jag att regler är nödvändiga för att samvaron ska fungera och att många fäster stort avseende vid regler och dess formuleringar samt rent av finner nöje i dem.
Ibland är det också nödvändigt att titta på struktur och regelverk, så…
Nedan följer nu ett förslag på nya Skrivregler där jag "knyckt" nyttiga idéer från olika sajter, främst ÖN. 🙂
Titta gärna på dem och säg vad ni tycker! Jag har säkert glömt något…
Upphovsrättslagen ska in också, letar bra länk….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Först kommer iFokus' allmänna regler:
iFokus allmänna regler:
Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Innehåll:
Du godkänner att iFokus publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.
Tänk på att:
- Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
- Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
- Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
- Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
- Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
- Det du skriver i sajterna på iFokus normalt kan ses av vem som helst som har tillgång till internet.
- Ifokus verkar mot mobbning.
Sedan våra, speciella för just den här sajten:
Tillämpning; avgränsning; trivselregler; övrigt tänk-på-att:
Oförklarade Fenomen vänder sig främst till alla med öppet sinne och förbehållslöst intresse för fenomen av olika slag. Vi vill gärna att så många som möjligt ska trivas här och själva uttrycka sig inom ämnesområdet. Reglerna är till för att främja ett gott samspel och en god anda på sajten.
Tänk på att många läser här (även barn/ungdomar) och vi skriver alltså inte om onda andar/demoner/besatthet etc som kan skrämma upp någon i onödan.
Respektera varandra och varandras olika åsikter. Kränkande, nedlåtande eller förlöjligande inlägg tas bort utan vidare förklaring.
När du bemöter något i texten eller riktar kritik - gör det mot det som sägs, inte mot personen som sådan. Håll ev. gammalt groll borta.
Posta inte pm (privat meddelande) från någon annan person utan dennes medgivande.
Skriv alltid med gott uppsåt.
Bilder och citat måste publiceras enligt upphovsrättslagen. Alla övriga bilder/citat raderas.
Det är inte tillåtet att ha flera nicknames/användarnamn utan admins tillåtelse och aldrig i syfte att kringgå skrivförbud.
Tala inte i svepande, nedlåtande ordalag om en grupp av människor där någon deltar i tråden.
Håll dig till trådämnet och bredda det inte i onödan.
Admin förbehåller sig rätten att utan vidare och vid behov ta bort trådar och inlägg. Invändningar mot åtgärd diskuteras i pm, ej i trådarna.
Admin kan utdela varningar och skrivförbud om någon deltagare inte uppträder på ett vårdat sätt och/eller bryter mot skrivreglerna, tillika om någon sprider dålig stämning på sajten.
Admin strävar efter att tillse att reglerna följs och att en trivsam stämning upprätthålls samt lovar och svär att alltid lyssna på konstruktiva förslag för att förbättra för sajten och deltagarna.

#2 Ser mestadels bra ut tycker jag. Här är några saker att fundera på:
"Oförklarade Fenomen vänder sig främst till alla med öppet sinne och förbehållslöst intresse för fenomen av olika slag."
Lite otydligt kanske?
Om det inte är avsett som en s.k. gummiparagraf så kan den kanske förtydligas, tas bort eller flyttas till "om sajten" eller något sådant.
Menas med "öppet sinne" det som brukar menas på iFokus, alltså att man tror på övernaturliga saker? Annars kanske en annan formulering är att föredra.
Punktlistan börjar på 1 efter punkt 10 utan vidare förklaring.
Punkt 12 (2) är ganska otydlig, men det är kanske inte något att göra åt. Att avgöra vems fel det är när det uppstår dålig stämning är dock väldigt svårt och det är väldigt lätt hänt att slutsatsen färgas av personliga uppfattningar.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Lite otydligt kanske?
Absolut, det är lite meningen också. 🙂
Hur gör man en tydlig avgränsning vem sajten riktar sig till utan att sålla bort någon som själv anser sig höra dit? Det ger ändå ett litet hum om, tycker jag, att man kan……hmm…tänja på gränserna?
Öppet sinne behöver inte ha något med "övernaturligt" att göra. 🙂Ett öppet sinne tycker jag är en passande formulering för all verksamhet där man kan tänka sig att vidga vyerna. Om formuleringen kan anses stötande eller så, föreslå gärna en annan.
Att avgöra vems fel det är när det uppstår dålig stämning är dock väldigt svårt och det är väldigt lätt hänt att slutsatsen färgas av personliga uppfattningar.
Det finns ingen objektivitet utan personligt färgade uppfattningar. I praktiken brukar det dock inte vålla några problem att avgöra.
#4 "Punktlistan börjar på 1 efter punkt 10 utan vidare förklaring." Prel. tänkt som att skilja på allas åtaganden 1-10 och admins punkter 1-3.

#4 "Öppet sinne behöver inte ha något med "övernaturligt" att göra."
Ser du något problem i att de flesta som läser det antagligen kommer uppfatta det som att det har det? Det var därför jag föreslog att överväga en annan formulering.
"Ett öppet sinne tycker jag är en passande formulering för all verksamhet där man kan tänka sig att vidga vyerna."
Vidga vyerna bortom vad?
Jag har aldrig mött någon som identiferar sig själv som ett slutet sinne, jag har bara sett det användas som ett nedsättande benämning på personer man inte tycker om. Kan du ge något exempel på vilka som inte har öppna sinnen? För om alla har öppna sinnen så blir ju den uppdelningen ganska meningslös. 🤔
Och om det bara är ett glåpord så tycker jag inte det är bra att ha det i reglerna. Som att säga att sidan vänder sig till personer som kan tänka eller till personer som är trevliga och intressanta eller något sådant.
Om det står på en sida att den vänder sig till troende, då accepterar jag att de väljer att inte inkludera mig eftersom jag inte är troende. Men om jag utesluts från en sida för att de tycker att jag är för barnslig, inte tillräckligt vidsynt eller liknande skulle jag bli ganska irriterad.
Värt att tänka på.

#4 "Det ger ändå ett litet hum om, tycker jag, att man kan……hmm…tänja på gränserna?"
Det var det jag menade med gummiparagraf.
Som det brukar sägas: Om lagarna är sådana att alla är skyldiga till någonting, så får den verkställande grenen oinskränkt makt eftersom de väljer vilka brottslingar som ska utredas.
Ni har ju hur som helst på slutet paragrafer som låter er stänga av vem som helst, så att tänja gränserna i den riktningen borde inte vara något problem oavsett vad som står i första paragrafen.
"Det finns ingen objektivitet utan personligt färgade uppfattningar."
Men man kan försöka minimera hur mycket det påverkar modereringen, eller hur?
"I praktiken brukar det dock inte vålla några problem att avgöra."
Problem för dig eller för de som blir avstängda?
Det ligger lite i sakens natur att man inte alltid själv ser de problem som kan uppstå ur ens egna upfattningar.
"Gummiparagraf"? Det är ju vad det är, inget precist eller exakt, vilket ligger i hela sakens natur. Jag kanske skriver det som en inledning istället, inte som "paragraf".
"skyldiga", "oinskränkt makt", "vilka brottslingar som ska utredas. " 🤔
Är du på allvar orolig för någonting, så tala ur skägget.
Sajtvärden har "oinskränkt makt" (men också vissa skyldigheter) att stifta regler och besluta över sin sajt. Jag använde "makten" till att lämna ut förslaget för att inhämta synpunkter!
"Ni har ju hur som helst på slutet paragrafer som låter er stänga av vem som helst,"
Ungefär, ja, rent formellt. Tror du det blir en förändring jämfört med tidigare? (Egentligen behövs det inte ens några paragrafer för det.)
"Men man kan försöka minimera hur mycket det påverkar modereringen, eller hur?"'
Har du anledning tvivla på att jag gör mitt bästa, oavsett nya eller gamla regler?
"Problem för dig eller för de som blir avstängda?
Det ligger lite i sakens natur att man inte alltid själv ser de problem som kan uppstå ur ens egna upfattningar"
Problem: Risk för godtycklig tillämpning av en uppsättning regler som är ute för allmänt påseende och inhämtande av synpunkter?
Fakta: Ytterst få har blivit avstängda hittills och aldrig utan grund.
Min åsikt: Jag ser på sätt och vis problemet men känner tillförsikt i tillämpningen.
Öppet sinne osv:
"Ser du något problem i att de flesta som läser det antagligen kommer uppfatta det som att det har det?"
Jag läser inte in något problem i det, men kommer att se över den slutliga formuleringen. Det står vem som helst fritt att föreslå annan formulering.
Jag vet inte om du missuppfattar "tänja gränserna" eller om du skruvar till det eftersom du pratar om "stänga av vem som helst". Det jag talade om var sajtens inriktning mot mer eller mindre oförklarade fenomen, inte "stänga av vem som helst". Som du säkert ser skulle en sådan "avstängande" attityd stå i motsättning till den allmänt välkomnande öppenheten och främjandet av en god anda i 1.

#8 Angående gummiparagrafen så tror jag du läser in hårdare kritik än vad jag avsåg. Jag är pragmatisk när det gäller sådant här och inser att man inte kan ha 100% formaliserade regler. (Den där 1984-retoriken var mest en "djävulens advokat"-grej för att få till en diskussion om det hela)
Det är bra om man har insikt i att det finns en viss godtycklighet, speciellt om man är beredd att jobba på att hålla den till ett minimum där det fortfarande går att hantera sidan.
Angående "öppet sinne", du svarade inte på om det finns några exempel där man talar om personer utan öppet sinne på något annat sätt än som en ren förolämpning. Det var egentligen den viktigaste invändningen jag hade mot formuleringen så jag ser gärna att du säger hur du tänker runt det.
Den frågan gäller oberoende av om "öppet sinne" är en regel (så man kan stängas av om man inte har det) eller bara en slags syftesförklaring.
Du svarade inte heller på frågan "Vidga vyerna bortom vad?", som var allvarlgt menad.
"Det står vem som helst fritt att föreslå annan formulering."
Svårt för mig att svara på vilka sidan riktar sig till så klart. Jag vet inte heller riktigt vad det är du vill formulera (det är det jag försöker bena ut).
I "Om sajten" står det "Alla är välkomna", känner du att det är en för inkluderande formulering om vilka sidan vänder sig till?
#9 (Den där 1984-retoriken var mest en "djävulens advokat"-grej för att få till en diskussion om det hela)
Det fungerade. (Det brukar å andra sidan inte vara så väldigt svårt att "få till en diskussion" att man måste bre' på med lite extra allt.)
I "Om sajten" står det "Alla är välkomna", känner du att det är en för inkluderande formulering om vilka sidan vänder sig till?
Alla intresserade är välkomna.
Angående "öppet sinne" osv.
Det är alltid intressant att försöka sätta sig in i hur andra värderar ett ord eller begrepp, att se hur olika man lägger vikt och tyngd, färg, värde och valör och inte minst känsla i ett litet ord. Jag vet inte om "öppet sinne" någonsin använts som en ren förolämpning, (vilket jag har svårt att tänka mig; det är ett fint begrepp) men om du känner det så är det värdeladdat och jag ska ha det i åtanke. (Precis som jag skulle kunna ge exempel på en del andra värdeladdade ord som retar upp mig.)
Skulle man vara i avsaknad av "öppet sinne" är det dock ingen grund för avstängning. 🙂
Alltså: reglerna kanske inte ska ses som en repressiv ram för att tillrättavisa och stänga av utan hellre ett konstruktivt hjälpmedel för att främja ett gott samspel och god anda, precis som det står i 1. Något som alla deltagare vinner på.
(jag missade #6 ser jag nu)
"Vidga vyerna"…osv. "Vidga vyerna" brukar man säga när man är beredd att lära sig något mer, ta del av något man inte sett eller tänkt på tidigare, att våga riskera att rubba sina cirklar. Att våga vara osäker.
Det är en kort målande beskrivning (som säkert kan göras bättre) av det sajten kommit att behandla, dvs även frågor som av en del betraktas som (alltför) förklarade.
För min del betraktar jag i stort sett allt som mirakulöst på någon nivå. För andra med en annan syn på den saken är det inget hinder eftersom man ändå kan betrakta ett fenomen med nyfiket intresse och bredda horisonten med att ta del av andras syn på saken. Det är själva inställningen som räknas.
Det var min vision. Även andra som inte känner igen sig i förklaringen är naturligtvis välkomna om de (*suck*) håller sig till reglerna, deltar med gott uppsåt, håller god ton och blabla allt det där….
Inga fler som har synpunkter? ;.)
Får man ladda upp tecknade nakenbilder eller "konst" som visar en underkropp?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Nej

#14 Spontant tänker jag att tråden kanske var avsedd för mer principiella diskussioner om reglerna 🙂 (inte vilka specifika inlägg som vi tycker ska bort eller så)
#15 det stämmer bra det
Då är sådana bilder alltså tillåtna?🤔
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
🎈
Om inga fler har några synpunkter, så spikar jag upp the writing on the wall under dagen. 🙂