OT Icke djurtestad kosmetika
Sedan mars 2013 gäller inom EU ett förbud mot försäljning av djurtestad kosmetika, hudvård och hushållsprodukter. Flera länder verkar glädjande nog följa efter! 👍
Ändå finns oklarheter, t.ex. om det gäller ingredienser som är testade i andra länder eller där kravet krockar med kemikalielagstiftningen.
Säkrast är att hålla sig till produkter på listan:
(bild från publicdomainpictures.net)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Toppen!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Seger för marsvinen! Seger för mänskligheten!
Indien upphör med djurförsök för hushållsprodukter!
http://www.peta.org/blog/india-ends-animal-testing-household-products/
Stora framgångar 2013!
Tummen upp !!
👍 ja för så viktig är inte kosmetika..
Ett år sedan EU:s förbud för försäljning av djurtestad kosmetika!! Det ska vi fira!!! 🐶❤️🐱
Tyvärr finns det förstås undantag men också fler framsteg som att andra länder tagit efter det goda exemplet:
"Nu har som sagt ett år gått och vi kan konstatera att förbudet har haft en mycket stor effekt. Indien, Israel och en delstat i Brazilien har följt efter och infört egna förbud mot kosmetikatester på djur och det kan vara på gång i flera andra länder. Intresset för djurfria testmetoder har ökat inom industrin, inte bara i kosmetikabranschen utan även t.ex. bland kemiföretagen. Tilltron till möjligheterna att ersätta djurförsök med nya, bättre metoder har ökat."
http://www.anpdm.com/newsletterweb/42465A4373404A5A4272484A59/41475F427148425D457642465B43