Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettermiljödjur
Läst 845 ggr
Cahira
1

Växa nya horn

När man tänker på saken så är det rätt så faschinerande detta med horn. Vissa horn (ko, get mfl) växer ut en gång och håller hela livet. Medans ren, älg mfl växer ut en ny krona varje år. 

När man tänker på det så är det lite intressant, hur fungerar det? Dör hornen innan de ramlar av? Hur vet hornen att de ska ramla av? Vad får dom att börja växa igen och såpass snabbt som de gör? 

En tanke som plötsligt slog mig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MsHammer300]
0

Intressant tanke :) tass ^ ^

JonasDuregard
0

Horncykel är ordet du letar efter.

Står inte så mycket där om hur den regleras förutom att det beror på hormoner.

Magi-cat
0

Bra fråga, Cahira! Lite sådant man undrar ibland, alla vet att det är så, men varför?? (som varför flyttar fåglarna för att inte tala om fjärilarna)

Hur vet hornen att de ska ramla av?

🙂

Hur vet naturen allting egentligen? 

Så mycket besvär och materialåtgång för att anlägga horn som sedan tappas med en massa besvär igen. Hur tänkte naturen där? 🙂

Hormoner är det jag också funnit. Djuren "behöver" hornen under parningstiden (=högt testosteron) för att visa sig ståtliga och dugliga.
När vintern kommer (=lågt testosteron) är det mer ekonomiskt att inte behöva bära runt på de tunga hornen. Djuren återtar en del kalcium in i kroppen, benet blir löst vid infästningen, lossnar och faller av.
Och så får de börja om på nytt under nästa växtsäsong.

Inte så praktiskt med de där stora tunga hornen och inte helt ofarligt heller om djuren fastnar. Men fascinerande är det.

Men varför behåller getter och kor sina horn hela livet? Hormonerna används tydligen på annat sätt. En klimatfråga från början? Eller annat flockbeteende?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
0

#3 Fåglarna flyttar för att få bättre med mat iallafall. :) 

Undrar om det inte har med självförsvar att göra för de som behåller hornen? Horn är gjort av samma material som naglar och hår, undrar om de måste äta speciell föda för att boosta produktionen för sån snabb tillväxt eller om det är inbyggt i kroppen att producera mer just då. Om det var balanserat med testosteron, borde inte killars naglar och hår växa snabbare än tjejers? Eller gäller det bara dessa hjortdjur? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
0

#4 Jo, men jag tänkte på att ju mer man lär sig om något till synes enkelt, desto mer finns det att upptäcka. 🙂

Det kanske har att göra med var djurarten kommer ifrån ursprungligen ? Hjortdjuren har korta brunstperioder och avkomman måste födas på våren när väderleken är tjänlig. Sedan är det bara att överleva tills nästa chans.

Kor och getter har mer utsträckta "perioder", och säkert andra svängningar i hormonnivåerna. Och har "valt" andra sätt att impa på honorna än jättestora horn som är för kostsamma att behålla på.

Fick en inre bild av män med stora horn. långa naglar och långt hår…😃
Näe, hormonerna har andra uppgifter hos människor och primater….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen