Döda valar i ökensanden....
På den mest osannolika plats man kan tänka sig för valar har man funnit 40 st valskelett. De levde någonstans i havet och dog i Atacamaöknen, en av Jordens torraste platser, för mellan två och sju miljoner år sedan. (ganska stort spann i tid kan man tycka :-))
Hur valarna hamnade där är något som forskarna sliter sitt hår för att ta reda på. Några förslag är att de slungats upp på land av en jättevåg eller att de kom på avvägar och gick på grund. De kan också ha blivit fångar i en lagun efter en jordbävning.
Valfossilerna är tydligen väldigt välbevarade efter denna ofattbara tidsrymd och paleontologerna gnuggar händerna över denna möjlighet att studera intakta valskelett.
Bl.a. har man hittat en hel liten valfamilj, två vuxna valar med en kalv mellan sig.
Ett nytt museum ska visa valarna och området är på förslag att föras upp på UNESCO:s världsarvslista.
källa: Illustrerad vetenskap 11-2012
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nu vet jag inte var den öknen ligger, men var det inte allt för långt från havet så är det stor chans att det var vatten där. Det händer ibland att valar förvirrar sig in på grunt vatten och fastnar helt enkelt på land…….det är säkert det som har hänt här. Annars kan det ju också ha varit en tsunami?
Skelettdelar av urtidshajen och giganten Megalodon (stavning?) har också hittats på många märkliga platser……långt ifrån vatten!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
glömde skriva att den ligger i norra Chile den där öknen…:-)
Fyndplatsen är dessutom på en höjd en km från kusten. Men landskapet kan såklart ha sett lite annorlunda ut på den tiden…..Och vilka katastrofer som då kan ha inträffat kan man bara spekulera om….
Även i Sahara har man funnit skelett av urtidsvalen Dorudon, ofattbara 40 milj år gamla. Fast den här delen av öknen lär då ha varit täckt av oceanen.
Det kan ju förståss vara människor som har flyttat på kropparna…..men det låter lite konstigt om du menar att det ligger 40 skelett på ett ställe
Värmland"
ehh..jaa….:-)
40 individer på en yta som två fotbollsplaner….ganska väl samlat alltså….
så in i vassens gamla, det är lite häftigt…..

Här finns en artikel med lite bilder:
Eller om man vill ha lite vansinniga teorier så gillar jag den här:
http://www.conservativenewsandviews.com/2011/11/20/creation/desert-whales-testify-to-global-flood/
De menar helt enkelt att den bibliska syndafloden täckte hela jorden med vatten
.
Hur det förklarar att så många skelett hamnat just där och inte på andra ställen redogör de vad jag kan se inte för
.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Så småningom uppdagas alla svar! 👍
Nu vet man bakgrunden till fyndet av valskeletten i ökensanden! De kommer från fyra sins emellan olika mass-strandningar där giftiga alger verkar vara orsaken. Antagligen dog de redan i havet och spolades sedan iland där deras skelett förblev välbevarade tills man fann dem 2010. Alla låg på samma sätt, med buken upp och huvudet inåt land…
http://www.iflscience.com/plants-and-animals/mass-whale-grave-mystery-solved
Tvi valar….hahaha
Värmland"

Det behöver inte alls ha varit högt vattenstånd. Området ligger i en veckningszon, där bergen har pressats upp flera kilometer. Platsen kan mycket väl ha varit en strand då valarna hamnade där. Man känner ju redan till att det har varit en lagun. De bör rimligen ha tagit sig dit simmande.
Sajten med "teorin" om global översvämning innehåller länkar till en massa malware och bör undvikas.