Är du en god lögnare?
Innan du läser vidare, rita med fingret bokstaven "Q" på pannan. Använd din vanliga skrivhand. Kom ihåg hur du ritade.
Alla människor fixar till sanningen ibland, det vet alla. Orsakerna är många och alltid psykologiska. Det kan vara att skydda sig själv, framstå i bättre dager, att dölja något, inte säga hela sanningen, få en fördel eller verka mer intressant eller….
Richard Wiseman säger sig ha ett kul och enkelt test för att avgöra om någon är en god lögnare eller ej…
Allt beror på hur du ritade ditt "Q"…
(Obs, ta det inte så allvarligt! 🙂)
Se det en minut korta klippet…(edit: se det direkt i #2)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Henrik Fexéus
hade en annan teknik.
Man kan se om personen framför en ljuger genom att iaktta åt vilket håll ögonen går när personen svarar på en fråga. Åt ena hållet letar man i minnet. Åt andra hållet gör man ett "minne". (kortfattat)
Vilket hållet är varierar för olika människor och måste testas först…
Annars kunde det vara användbart så här i valår, om inte annat…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kul test. Jag är en god lögnare. :-)
#2 Där ser man. 😉 Social och vill vara i centrum också.
Kul att du gillade testet och tack för att du lade upp det från länken!
Jag var inte en god lögnare, enligt testet, men det visste jag redan.🤫
Jag var inte en god lögnare :) Ska testa sambon ikväll ;)
Jag är tydligen en god lögnare. :P
jag en dålig….
Jag är ingen god lögnare,,,,😉
Undras om det spelar roll om man är vänster- el högerhänt? har testat olika varianter men naturligast för mig som är vänsterhänt är åt lögnarhållet ;)
8 nej den gör det inte vad jag förstod det som. Man skulle använda den hand man brukar använda.
#3: Asocial och excentrisk skulle nog fler säga. 🙂 Och dessutom avskyr jag att ljuga. Men säger testet att det är så där så är det väl det.
#10 🙂
Som med alla enkla test som säger stora saker, ska man nog ta det med en skopa salt…
En dålig lögnare enligt testet och det stämmer. 🙂
Har fuskat en gång på provet i gymnasiet. Läraren såg det men sa ingenting utan log lite mot mig. Jag var så röd i ansiktet och såg så besvärad ut att han visste att jag aldrig skulle göra om det. Det gjorde jag inte heller. 😟
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag skrev med svansen mot vänster.
😮
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#13: Jag tror du ljuger.
😃
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jag tycker det är lite konstigt att säga att man ritar det "så att man själv kan läsa det". Det är ju mer som att man ritar det på fel håll rätt och slätt 🙂.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Ljugit några gånger i mitt liv. Ingenting att skämmas över. Har varit angående småsaker som att jag brukade "åka motorcykel med min pappa".. aldrig gjort egentligen men drömde ofta om det som barn.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Största lögnen var väl att man blivit av med oskulden innan det verkligen hänt. Tror inte den tjejen fattar ens idag att hon var den skyldige😛
😇
#16 fel eller rätt beror på om man läser det inifrån eller som någon utifrån läser det 🤓

#20 Det jag menar är att om man skriver något på en yta så förväntar man sig att det ska läsas från ytans framsida, oavsett vem som läser det. Det handlar alltså mer om ytans orientering än om läsarens.
Vanligen när man skriver något på en yta, betraktas den från samma håll och på samma sätt av skrivare och läsare. I detta fallet är vitsen att Q skrivs av skrivaren på skrivarens eget jag och han/hon väljer att se det utifrån läsarens perspektiv (den extroverte) eller inifrån sitt eget själv (den introverte).
(Fast ju mer jag tänker på det desto mer helgalet är det här experimentet. Det är mycket mer komplicerat än så!
Wiseman is a liar! 😈)
#23: Ja, visst är det galet. :-) Men kul.

#23 "Wiseman is a liar!
"
Jag förutsätter att han säger det mest på skoj, men jag håller med om att han kunde vara tydligare med det. Någon som vet om han lutar sig mot någon forskning eller om han kommit på det ur tomma intet?
#25 Någon som vet om han lutar sig mot någon forskning eller om han kommit på det ur tomma intet?
Vet ej. Vilken skulle frågeställningen vara? Extravert/introvert låter mer än en aning förlegat. Och vad har det öht för koppling till benägenhet till lögn? 🤪 (Och vad är en lögn - på en glidande skala i mänsklig interaktion.) Menar han allvar gör han en förenkling av komplicerade förhållanden, i bästa fall.
Men en kul grej.🙂
http://www.quirkology.com/USA/Experiment_AnalyseYourself.shtml
Jag är tydligen en duktig lögnare!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Är en dålig lögnare :) Stämmer väldigt bra xD)