Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdenuniversum
Läst 8850 ggr
Magi-cat
5

ISON - århundradets komet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snart är det dags - närmare bestämt i november - för århundradets  ljusshow!

Kometen ISON antas bli synnerligen sevärd, med starkare ljus än själva månen…

Med sig kommer den att ha en ansenlig mängd små eller stora partiklar. Förmodligen kan vi också vänta oss meteorskurar….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3
Magi-cat
3

Påminner om ISON….

http://brucegary.net/ISON/

[KosmosBill]
1

Många undrar hur ISON kommer att påverka solen, som i sin tur påverkar oss.

[KosmosBill]
2

Hubble har tagit en del intressanta bilder av ISON

Vad döljer sig egentligen bakom dessa?

[KosmosBill]
0

Tolec, som jag har den största respekt för, säger att ISON inte är en komet utan ett skepp.

http://www.andromedacouncil.com/ 

Announcement:  08.30.13.  Regarding the alleged - "Comet Ison".  It is not a comet.  This is a large scale ship operated by Galactic Federation forces.  Expect it to arrive in the 'sol' (solar) system, in Earth's 'space' & in orbit over this planet… sometime in the near future.  Consider this sighting to be another major harbinger OF the many changes coming to this planet

fatcat
2

En fråga.. När krockar den med jorden? 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
6

Det är inte tänkt att den ska krocka, bara runda solen i november….:-)

Magi-cat
12

kosmos, om det är ett skepp, varför har den då synts på bilder så länge och i en bestämd bana?

[KosmosBill]
0

Skepp syns också på bild och kan ha vilken bana de behagar antar jag.

Kan kanske vara maskerad som en komet. Vad vet jag. Känner dock Tolecs själ rätt väl och ger detta därför stor tilltro.

Sanningen lär ju visa sig senast i December.

vet vi.

Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-Li]
1

#11 Foliehatten kan vara bra att ha ibland..så jag hoppas du hittar den. 😉Den sägs skydda vid all strålning…

fatcat
9

#12 Även mot Aliens som KosmosBill säger ska komma? 😎

[Mia-Li]
0

#13 Svårt att säga….men varför inte testa när det är så dags….?😃

fatcat
2

#14 Tar bilen till närmaste militärfästning tror ja.. 😎

[Mia-Li]
0

#15 Gör så….Har du hittat foliehatten då?😃😎

fatcat
1

#16 Får tillverka en egen.. 😉

[KosmosBill]
2

#11 Förstår att det är för avancerat för dig😟

[Mia-Li]
1

Ber er att hålla en god ton mot varandra här inne. 😉

[KosmosBill]
4

Jaså…menFOLIEHATT gick tydligen bra !!!

Hur kommer det sig ???

Hur tänker du då ???

Magi-cat
4

Hörni, ordning på torpet!

[Mia-Li]
2

KosmosBill.

Jag menar ER bägge. NI får hålla en god ton gentemot varandra. Mitt inlägg var inte enbart riktat emot dej.

[KosmosBill]
3

Då undrar jag varför du inte reagerade när "foliehatt" dök upp.

Väntade du dig att jag stillatigande skulle acceptera det ?

Hade väl varit bättre att ta bort hans föraktfulla kommentar.

Bättre sent än aldrig.

Jag menar ER bägge. NI får hålla en god ton gentemot varandra. Mitt inlägg var inte enbart riktat emot dej. 

Bägge!!?? Det märker man inte på din reaktion på hans föraktfulla kommentarer.

Din respons till honom indikerar något helt annat..

fatcat
3

Ber om ursäkt kosmosbill. Jag försökte va lite ironisk (blev istället sarkastisk). Fast vadå foliehatt? 🙂 sägs ju ändå att foliehattar kan skydda mot så kallade x-rays o sånt. Alltså kanske de skulle fungerat i teorin? 🙂

[KosmosBill]
3

Din ursäkt accepteras.

Testa och sätt folie över en trådlös hemtelefon och se vad det gör med strålningen. Jag har en elsmogmätare som visar 001 Mw/M2….hos min bror nära citykärnan visar den 300….nära en trådlös hemtelefon visar den 2000.

Folie tar bort det mesta av strålningen.

De som har en trådlös borde ha foliehatt på den….fast då fungerar den inte som trådlös antar jag. Siemens ecco plus strålar inte alls när den inte används.

[Mia-Li]
1

En Foliehatt kan vara bra att använda….då de skyddar emot strålning. (jag vet ej men det sägs så)
Så jag tog inte foliehatt som något nedvärderande, denna gången.
Men bra att ni själva nu rett ut saken. 👍

Magi-cat
3

fortsätt nu gärna med kometen och låt folien vila… :-)

fatcat
2

Jag har en fråga.. Kommer man kunna se kometen/skeppet med bara ögat eller behöver man kikare?

[KosmosBill]
4

Det vet nog Andromeda Council.

Men det blir nog spektakulärt.

Om det är ett skepp så lär de komma för vår skull.

Magi-cat
5

eftersom den är tänkt att bli århundradets komet kommer den att synas väl. Å andra sidan säger man att kometer är, som katter :-), oberäkneliga. Så den kan lika gärna floppa. Vi får se.

fatcat
12

#31 Problemet är dock att "Tiam lian-1" satelliten som det påstås är inspelat från heter egentligen Tianlian-1 och är en kinesisk kommunikationssatellit.

Såhär ser den egentligen ut och det är Hubble teleskopet som fotograferat.

Tänk också på att det är en Komet och inte en meteor. I första klippet ser det mer ut som en gigantisk meteor vilket inte kan stämma.

[KosmosBill]
0

mmm….den kanske är animerad.

För vilket syfte undrar man.

Lilla Stjärna
8

Jaha, det här är årets stora skrämselobjekt förstår jag, efter att ha kollat You Tube och övriga nätet i blott ett par sekunder…..

Har just undrat vilka nya det skulle bli nu, när det har blivit lite tyst om Mayakalendern, Nibiru / Planet X, 21/12 2012 mm, mm. Mina tankar går till alla de människor som kommer att skrämmas till döds, mest blir det väl barn och ungdomar men många vuxna går ju på dessa vidriga bedrägerier också..

😭 😡 😡 💔 😢 😕

Magi-cat
5

Hej Lilla Stjärna! Kul att se dig igen! 🌺

Vi hoppas verkligen ingen kommer att bli skrämd, kanske har man lärt sig något och det som sker i rymden, det sker…

Lilla Stjärna
7

# 35 Magi-cat, hej på dej och tack det samma ✨!

Jag hoppas också att ingen ska bli skrämd i fortsättningen av alla dessa fejkvideos som fullständigt svämmar över på nätet. Inför 21/12 förra året var det ju fruktansvärt med alla som trodde på eländet, med svår ångest som följd -både mina egna ungdomar och deras kompisar mådde så oerhört dåligt, fy! Nu har dom förstått att allt när det gäller sånt här, är ihopmixat av folk som har behov av att skrämma andra, lätt som en plätt -gjort på mindre än en kvart!

Själva kometen har jag då inget emot, tvärtom, allt om rymden har varit mitt stora intresse sen jag var liten ☀️  🌈 ✨!

Det är dom som orsakar sånt här som gör mig ursinnig:

http://translate.google.com/translate?client=tmpg&hl=en&u=http%3A%2F%2F2012hoax.wikidot.com%2Foldstart&langpair=en|sv

http://www.cosmophobia.org/

Magi-cat
4

I senaste numret (2013:14) av Illustrerad vetenskap finns en läsvärd artikel om hur meteoriter formade världen. De skapade oceanerna och landmassorna sådana de ser ut idag, de kom med rikedomar och de kom med det livsviktiga vattnet.

Utan interaktionen med kosmos' budbärare hade jorden och livet förmodligen sett annorlunda ut….

28 november närmar sig ISON solen och kan komma att lysa starkare än fullmånen…..

Magi-cat
4

Lilla Stjärna
0

# 38, fin bild, Magi-cat! Hoppas på att kunna få se den bra.

Jag minns när Halleys (hette den så?) komet kom förbi, jag stod ute med kikaren varenda kväll och tittade förundrat. Det var så häftigt att se "svansen" som flammade och formade om sig hela tiden! Syntes kanonbra genom kikaren 😍 😎 🥳!!!

Magi-cat
4

#39 Vi hoppas på det! 🙂

Halleys kom också förbi, men tror inte att den syntes så bra? Det var kanske Hale-Bopp? Den har jag för mig man kunde titta på flera kvällar, väldigt häftigt…

När Halleys komet passerade 1910 var det tydligen lite hysteriskt eftersom man fått reda på att svansen innehöll spår av cyanid. Men allt gick ju bra…🥵

Lilla Stjärna
0

# 40, visst var det Hale-Bopp kometen hette 😃! Riktigt så gammal är jag ju inte, så att jag stod och kollade på kometen år 1910 -men tyvärr vimsig ser du 🤪 🤦‍♂️😞!!! Tur att det finns andra som har koll 🏆!

🚬

Magi-cat
3

#31 Inte lätt att hålla reda på allt som rör sig! 🎈🌛✨🙂

Men Halley var här 1986 också. Då kanske du var med? 😃 Men den gången blev det ingen hysteri.🎈

Den har en omloppstid på bara 76 år, betydligt kortare än de flesta andra kometer.

Lilla Stjärna
0

#42,….1986….🤔……. jo, då var jag ju med 😐…😞……😃! 

🚬

Magi-cat
4

Snygg kometen ISON-modell.

I november ska den ju bli synlig för blotta ögat…

http://www.solarsystemscope.com/ison/

fatcat
3

Var det inte ett rymdskepp? 😎

[Jarl]
1

Hur länge kommer man kunna se kometen?

Magi-cat
4

#46 Ända till januari om det vill sig väl. Men med kometer finns det inga garantier. 🙂

[KosmosBill]
4

OJ OJ OJ ……!!!

Då var det dags !

Huruvida detta stämmer eller ej lär visa sig innan Februari 2014(min uppskattning….men ungefär ett sådant tidsperspektiv är det nog. Vi vet ju var den så kallade kometen är).

MEN

Jag är ganska säker på att det stämmer då uppgifterna om att planetväsendet Jorden ska ta ett kliv i sin utveckling till ett 4 eller 5 dimensionellt tillstånd kommer från många håll. Bl.a. Drunvalo Melchizedek talar om detta.

Tolec berättar nu om att ISON är biosfären Xanterexx (450km/diameter)

Bakom den så följer en asteroid som inte kommer att kollidera med Jorden men potentialen för stora förändringar på jordytan ska tydligen vara mycket stora. Man gör tydligen klokt i att vara förberedd på att förflytta sig om man bor nära kusten. Lagra mat och vatten för några veckor.

Tiden är nu då förmodligen kommen för visitation från andra utomjordiska raser. Något som många av oss väntat på länge.

Time will tell……det dröjer ju inte länge förräns detta ska hända så Tolecs hand kommer nu att synas. Jag är medveten om att de flesta inte kommer att tro på detta. Det är ingen liten förändring som är på G.

Det finns mycket att säga om detta och ta gärna del av vad Drunvalo har att säga. Det finns en tråd på utomjordiskt. 

Även vi kommer ju att ta ett kliv till nästa dimension och förvandlas kroppsligt också.

Både Tolec och Drunvalo nämner att vi kommer att förvandlas från kol-baserade kroppar till kristallbaserade.  Det så kallade junk-dna kommer också att aktiveras.

Enl. vad de sagt tidigare så kommer vi även att bli av med våra fysiska krämpor….inte helt fel.🙂

ÄNTLIGEN!!!

…… men det kommer att bli tufft också med de enorma förändringarna som då troligen kommer.

Magi-cat
5

Det låter trevligt. Jag ska bunkra choklad.

Klass
7

Om inget särskilt har hänt innan, säg april 2014, då? Vad betyder det i sådana fall? Att jag har bunkrat i onödan eller att jag inte var tillräckligt "upplyst" för att märka något?

[KosmosBill]
2

Du kommer inte kunna undgå att märka något.

Om inget hänt så kommer jag att undra vad Tolec håller på med och vem han är.

Men som sagt, jag är ganska säker på att detta kommer att hända.

fatcat
4

Tror utomjordingarna i såna fall är vrålhungriga om de färdats flera hundra miljoner ljusår från närmaste galax. En cheeseburgare till alla i besättningen så är vi räddade.

Magi-cat
11

#51 KosmosBill, ATT det blir förändringar förr eller senare, det vet vi. Vi lever i ett dynamiskt universum. Men NÄR är det ingen som vet och jag tror det är omöjligt att säga. Det fullkomligt myllrar av information och desinformation. Jag skulle inte investera alltför mycket i att den där Tolec (eller vem det än är) kan eller vet eller förstår själva sanningen. 

Kometer har alltid mottagits med skräckblandad förtjusning. Kanske mest skräck. De ÄR något alldeles extra, som efterlängtade brevbärare från den kalla, mörka, tidlösa rymden och det närmast oändliga, påminnande om att vi alla är typ stjärnstoft. De kommer med förstörelse, med förnyelse (liv!), kanske med minnen ur det kollektiva undermedvetna om sedan länge förlidna domedagar då man sett kometer och satt dem i samband med senare händelser, inte vet jag.

Nåja, vi får se vad som händer framöver. 🙂 Att slippa ev krämpor vore inte dumt.

Men det finns inget och har aldrig funnits något junc-DNA.

[KosmosBill]
0

#53 Jag skulle inte investera alltför mycket i att den där Tolec (eller vem det än är) kan eller vet eller förstår själva sanningen. 

Hur har du kommit fram till det?

Naturligtvis finns där inget junc-dna, men naturvetenskapen tror ju felaktigt det.

Dock OT i denna tråd.

Magi-cat
11

#54 Jag vet ingenting om vederbörande alls, varken ett eller annat. Det jag sade var i skenet av den digra blandning av…meddelanden som kommer. Sortera måste man göra själv och avgöra hur mycket man litar på någon, vem det än är. Försiktighet, ville jag säga, avvakta och se.

[KosmosBill]
2

Jag vet ingenting om vederbörande alls, varken ett eller annat.

Nää, jag anade det. Då kanske det är klokare att avstå från omdömen om huruvida Tolec kan, vet eller förstår själva sanningen. Man bör inte bygga ett resonemang på ignorans. Det brukar du inte göra. Du är en av de klokaste på nätverket.

Även solen har fläckar🙂

Jag förmedlar inte Tolecs ord utan att ha kollat upp honom och hans uppsåt noga. Tro inget annat.

Magi-cat
10

#56 Tack! Vad vore väl en leopard utan fläckar? 
Jag uttalade mig inte om det enskilda fallet, som jag mycket riktigt inte vet något om, utan uttalade allmän försiktighet. För egen del litar jag inte på någon tolkare av "sanningen". Men jag är glad om du funnit guldkorn.

Vi får vänta och se helt enkelt, som alltid.🙂

Och jag tror att kometen är en komet.🌛

Magi-cat
4

Spekulationerna om ISON fortsätter. Fortfarande antas den bli århundradets mest lysande komet, meeen kanske inte stark som många hoppats. Vissa tecken tycks tyda på att den t.o.m. kan komma att upplösas. Detta blir i så fall ISON:s sista besök i vårt solsystem…

" "For nine months or more than 270 days, the brightness OF ISON has remained constant, a behaviour without any example in cometary astronomy and that is a troubling sign for the survival OF the comet," Mr Ferrin explained."

http://au.ibtimes.com/articles/512457/20131009/2013-comet-ison-astronomer-evaluation-latest-data.htm#.UlVogVDIYz5

Magi-cat
4

…ingen fara för jorden är det heller…

http://www.space.com/22873-comet-ison-breakup-earth-threat.html

Magi-cat
4

…fast för 28 miljoner år sedan small det rejält. En komet brakade ner i Sahara, hettade upp sanden till 2000 grader C och skapade ett område med gult kvartsglas.

Kometen har så här några år i efterhand fått namnet Hypatia. 
http://phys.org/news/2013-10-evidence-comet-earth.html

[KosmosBill]
2

verkar som en asteroid skuggar "ISON".

En annan video….mer info: http://www.youtube.com/watch?v=G0WQH2AqIQc

MissHedgehog
1

Åh, har det "hittat" orsaken till ökenglaset nu? Intressant! Jag har alltid tyckt att de ser så läckra ut, s.k. libyskt ökenglas. Vet inte riktigt varför, blekt gulgrönt glas, men det ÄR något med dem som jag gillar. Tyvärr är de lite dyra, även om det ju är förklarligt.
Ang. ISON så började jag mitt år hoppfull men sedan dess har det kommit fler och fler rapporter som försöker tona ner den sensationella delen av denna komet. Förhoppningsvis blir den mer spektakulär ju närmare solen den kommer, om inte så ser den väl ut som en suddig stjärna och då blir jag besviken 😭

Kryddis
1

Var kommer bilden från? Är den din egen att lägga ut?

MissHedgehog
1

Den kommer härifrån http://aerolite.org/catalogue/libyan-desert-glass-786-0.htm
Någon får ta bort den för jag verkar inte kunna det.

Kryddis
1

Så här står det där:
"Entire site contents © 1994–2013 by Aerolite Meteorites, LLC. All rights reserved. No reproduction without written permission. We strictly enforce our intellectual property rights."

MissHedgehog
0

Men… Jag kan ju inte göra något åt det nu, jag sa ju att någon får ta bort bilden.
Jag lovar och svär att aldrig någonsin publicera bilder igen. Jag kan lämna det här forumet också om det är det du vill.
Det var bara en bild jag haft på hårddisken länge och jag tänkte inte på copyright just då. Jag ber om ursäkt.
Vad ska jag göra?

Magi-cat
6

#66 Miss Hedgehog, jag har fixat det nu, med bilden!

(Den var underbart vacker 🙂)

Du ska absolut inte lämna forumet!

Kram!❤️

MissHedgehog
2

Tack Magi-cat! ❤️

Magi-cat
3

Två kometer som igår dök mot sin upplösning i solen…(med dramatisk musik…)

http://www.space.com/23155-sungrazing-comets-death-dive-video.html

Magi-cat
2

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zeyV4fpEWlY

Ett klipp från Kina, påstås visa ISON med två följeslagare.

(Hinner inte titta själv nu, men någon annan kanske…?)

HellviHumle
4

Konstigt att det bara syns på kinesiska filmer. Har de bättre kvalitet på kamerorna eller kan det finnas andra orsaker?

HH

Magi-cat
2

Här har vi en ganska informativ video (ca 4 min) om hur man kan hitta kometen ISON på novemberhimlen: Man orienterar efter stjärnbilden Skorpionen, hittar Antares och stjärnbilden Vågen - och där är den!

Det börjar närma sig nu…

Magi-cat
3

Lilla Stjärna
1

#72 & 73  👍!

Emelie
2

Bör man inte kunna se denna nu?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

HellviHumle
0

Då får du vara uppe vid två-tiden, tror jag.

HH

Magi-cat
2

Njäe, den är inte synlig för blotta ögat ännu…😎

Magi-cat
2

Två veckor gammal länk där man säger att ISON är synlig med ett mindre teleskop:

http://www.popast.nu/2013/10/se-amatorastronomernas-bilder-pa-komet-ison.html

ISONs hemsida:

http://www.isoncampaign.org/

fatcat
1

Tack för länkarna magi-cat! 🙂

Magi-cat
4

#79 Tack!

Här är senaste nytt om ISON:

http://www.cometisonnews.com/

Den ska synas med blotta ögat mot slutet av månaden. Innan dess med vanlig kikare, som en dimmig liten lysande sak.

Förhoppningsvis kommer den upp i magnitud nio.

Tydligen har den också en lite grönaktig färgton beroende på gaser som förbränns.'

Det ska bli riktigt spännande…

Magi-cat
2

Den 7 november tidigt på morgonen lär vara ett bra tillfälle att kika - med kikare.

Den verkar inte lika stark som det sagts…

Här är tips hur man orienterar sig:

http://observing.skyhound.com/ISON.html

Magi-cat
2

Andra hälften av november ska ISON bli synlig för blotta ögat.

28 november når kometen sitt perihelium (punkt i banan som är närmast solen) och maximal ljusstyrka. Kanske t.o.m. synlig dagtid…

Fixar den att runda solen syns den runt 10 december med svansen mot öster.

(källa: Illustrerad Vetenskap 2013:17)

Astell
0

Var ska man titta?

[KosmosBill]
0

6 nov

Kryddis
1

©2013 Spaceweather.com. All rights reserved.

http://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=87545

Har du fått tillåtelse att först ladda ner bilden och sedan lägga upp den på iFokus?

Kryddis
1

Edit av #85

Bildens Upphovsrätt tillhör Damien Peach och han säger så här på sin hemsida:
"Copyright © 2002-2013. www.damianpeach.com. No material used within this website may be used, amended or distributed without the consent OF the author unless specifically stated otherwise."

Har du varit i kontakt med honom angående den här bilden #84? Att den blivit publicerad på andra ställen innebär inte att du kan ladda ner och dela den hur som helst.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
3

Bild i #84 borttagen.

Det var en mycket vacker bild, men länka gärna till den.

Är man det minsta osäker om det upphovsrättsliga: avstå från att lägga in bilden och länka istället.

[Olaf]
1

Snygga bilder!

[KosmosBill]
2

video

Magi-cat
1

Vad vacker den är! Grön med två svansar!

Borde den inte ha något vackrare namn än "ISON"? 🤔

http://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=89419&PHPSESSID=vqtq2cah18n4a83if2ktio3e02

MissHedgehog
1

Såg någon typ av "stjärnfall" igår kväll. Rusade hem och kollade om det kunde vara GOCE-satelliten som kommit in i atmosfären vilket det inte kunde eftersom den fortfarande var uppe och rörde på sig vid den tiden. Kanske var det en liten del av ISON som trillat av?
Usch, ISON bara måste hålla ihop när den rundar solen så det blir något spännande att titta på i december! Och vädret skulle bara VÅGA vara mulet då! 😛

Magi-cat
2

Det var nog Tauriderna, MissHedgehog! (se tråd om dem)

Kul att du såg "stjärnfall"!! ✨👍

Ja ISON får vi hålla tummarna för!!

[KosmosBill]
1

Sägs att den ändrat färg till blå….vi får väl se.

Magi-cat
1

Hon närmar sig….Här är första high-resolution-bilden, enligt uppgift:

http://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=89473&PHPSESSID=o6ec7b1j01u0enhsmi5irf9127

Magi-cat
3

Allt du behöver veta! Nu lär hon vara synlig med kikaren! 😎

http://earthsky.org/space/big-sun-diving-comet-ison-might-be-spectacular-in-2013

Astell
1

Tack ska hålla koll!! 🙂

Magi-cat
1

[KosmosBill]
0

Strax vänster om månen syns Mars….en liten bit till…ISON…

(har inte sett den själv)

MissHedgehog
0

Var ute i morse och letade ISON. Tyvärr står den alldeles för nära horisonten och dessutom var det inte helt klart. Förhoppningsvis kommer jag att befinna mig på ett litet berg i helgen då jag hoppas jag får en skymt.
Dock finns det en annan nyupptäckt komet som heter C/2013 R1 (Lovejoy) och som ska synas bättre nu än ISON. Den ska visst vara i lejonet för tillfället.
http://www.universetoday.com/104662/
http://earthsky.org/space/move-over-comet-ison-a-new-comet-lovejoy-has-arrived
http://www.popast.nu/2013/11/sa-ser-du-komet-ison-pa-himlen-5-tips-och-lite-ovantad-karlek-och-gladje.html

För de som bor i Stockholm så är det föredrag ikväll om solstrykande kometer som ISON. Gratis inträde t.o.m. 🙂
http://www.astronomiska.se/2013/11/06/ison-och-andra-solstrykande-kometer-foredrag-i-stockholm-den-14-november-2013/

Magi-cat
1

Tack Miss Hedgehog!

det tycks snarast ha gått inflation i kometer och nyupptäckta asteroider.🙂

Hoppas vi får se någon av dem…

Tack för tips om föredrag, hoppas någon av er kan gå dit och berättar för oss sedan!

Magi-cat
1

Spänningen stiger!

ISON har fått en outburst!

http://earthsky.org/space/comet-ison-has-an-outburst

[Olaf]
0

Det verkar vara ovanligt många i omlopp nu?

Magi-cat
1

Ja, det är det nog…

Nyaste nytt om ISON och var man kan hitta henne strax före gryningen om man har kikare…

Om man inte kan hålla ögonen öppna just då finns det andra astronomiska begivenheter man kan spana på i länken.

http://earthsky.org/tonight/the-first-point-in-aries

Magi-cat
1

Nu börjar det likna nåt! 👍

Bra orienteringsskiss var man kan hitta ISON i gryningen. Passa på att spana in Merkurius samtidigt.

http://earthsky.org/space/big-sun-diving-comet-ison-might-be-spectacular-in-2013

Magi-cat
2

Fantastiskt! Två kometer vid Merkurius. Dessutom Leonidernas meteorsvärm och fullmåne! 🤦‍♂️

När ska man sova? 😃

https://www.youtube.com/watch?v=v9Wzlu5quTU

MissHedgehog
1

Var ute i natt på berg och vid sjöar och fält och överallt. Såg ETT stjärnfall och inga kometer. Fullmånen var alldeles för ljus. Blir väl tvungen att vänta på att ISON rundar solen innan jag får se den. Inte ens en liten Lovejoy fick vi se. :(
Dock var det helt ok att grilla korv vid en fullmåneglittrande tjärn i skogen kl 4 på morgonen. ;)

Magi-cat
3

Låter mysigt, ju! 😉

Ska se om det är klart imorgon bitt…

Såg en underbart vacker Venus ikväll, sydväst, lågt över horisonten. Samtidigt gick månen, som en fullblodsapelsin, upp över trädtopparna i NO. Vackert! 🌛

Magi-cat
1

Var uppe för att se den, men det hade blivit mulet…😐😎

Astell
0

Det var lite dis här igår så det var ingen helt klar fullmåne det har inte varit någon idé att titta uppåt mer än på månen….nu är det mulet och det kommer väl att vara så ett tag framöver…kass tid på året om man vill se ngt på stjärnhimlen 😕

Magi-cat
1

Ja, november kan vara rätt kass faktiskt…😎 Mörkt och ruggigt. Skulle behövas lite stjärnor, månar och planeter att pigga upp med!🌛✨

Magi-cat
0

HÄR! Allt om "århundradets komet" och hur man hittar henne.

Från Huffington Post.

http://www.huffingtonpost.com/2013/11/18/comet-ison-infographic_n_4276897.html

Magi-cat
0

ISON har fått vingar! (Tredje bilden uppifrån)

http://earthsky.org/space/best-photos-images-videos-of-comet-ison

och så…

[Olaf]
0

Som den där energidrycken. Är det någon fara för oss med Ison? Vad tror ni?

Magi-cat
0

#115 Hur tänkte du…energidrycken…(är lite seg)

Nä det är ingen fara.

[Olaf]
0

Äsch det var bara nån reklamslogan som dök upp i skallen redbull ger dig vingar. Vilket är rent skitsnack man får inte alls vingar av redbull. Det där är debunkat för länge sen! Kollade runt lite om Ison och jag såg att den inte kommer komma tillräckligt nära för att vara någon fara. Skönt. Kometer som slår ner kan vara hemska att tas med.

Magi-cat
0

#117 Jaså…😃Tur att det är debunkat, det där med vingarna. De känns tryggt. 🤪

Nej, hon kommer att hålla sig på ett lagom bra avstånd. Men spänningen tätnar - kommer hon att klara att runda solen och lysa upp kvällshimlen som århundradets komet? Nu även med kjol, förlåt vingar?!

Magi-cat
0

En komet till! Med ett lite roligare namn: Lovejoy!

Andra än nattugglor eller morgonpigga göre sig icke besvär, mellan midnatt och före gryningen ska den tydligen synas, vi Kräftan. (beehive- star cluster är jag inte bekant med. 🤔)

http://earthsky.org/space/use-binoculars-to-catch-comet-lovejoy-near-beehive-star-cluster

MissHedgehog
0

No, really… (101 & 108) :P

JonasDuregard
2

#92 "Borde den inte ha något vackrare namn än "ISON"?"

Det har den redan. Den heter inte ISON, den heter C/2012 S1. Har det den poetiska klang du önskade dig? 😉

Magi-cat
0

#121 Nä. 😐

Om namngivning av kometer (längst ner):

http://sv.wikipedia.org/wiki/C/2012_S1

Magi-cat
0

Wow! Vilken fin bild!

Hon blir starkare ju närmare solen hon kommer….snart är det dags….

http://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=90115&PHPSESSID=4ltkqsf3310u7qhvtf445coec2

Magi-cat
0

Ojoj, någon miljon år har hon varit på väg och nu är det snart dags…28 november når ISON sitt perihelium, läget närmast solen.

Här är fina bilder samt lägesbeskrivningar:

http://earthsky.org/todays-image/comet-ison-nears-the-sun

Magi-cat
0

Magi-cat
1

OK, upp före gryningen är det som gäller! På ISON- köpet medföljer också Saturnus och Merkurius, endast dessa dagar!
Medtag kikare och kamera.

http://earthsky.org/tonight/close-pairing-of-mercury-saturn-at-dawn-november-25-and-26

Magi-cat
0

Wow så läckert! I denna föredömligt korta video (20 sekunder) kan vi se kometen ISON i soluppgången från Teide-observatoriet.

Magi-cat
1

Jaaaa! Jag såg den!!!! Så vacker! :-)

Lilla Stjärna
0

#128 wow, grattis! Jag har spanat en stund nu men hittar den inte. Typiskt när jag (förra veckan, molnigt) fattade varåt jag skulle titta, jag sitter ju liksom på första parkett här hemma🙂!

Har insett nu att den befinner sig nog bakom ett par höga byggnader och träd…….

[Olaf]
0

Grattis Katten!

Marr
0

Nä men vad häftigt, Grattis Magi-cat!👍

Idag var det jag som försov mig och det är ju typiskt. Vaknar ju klockan 5 annars. Hoppas nu att det fortsätter vara stjärnklart ett par dar. För nu har jag satt på larmet.🤓

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
1

Tack vänner! 👍

HellviHumle
0

Grattis! Här har det mest varit mulet. 
Har du testat att ta nån bild?

HH

Magi-cat
0

Tack!

Onej, min kamera klarar inte avancerad fotografering tyvärr!😎

HellviHumle
1

Inte särskilt avancerat. Stor bländare, kanske 15 sekunder och 400 ISO. Och givetvis stativ.

HH

Magi-cat
0

Stativ var nog ordet! Måste skaffa mig ett sådant! 👍

Magi-cat
0

Här är INTE bilder på ISON, utan en annan komet som faller sönder.

Man är oroad att ISON också gör det…snart är sanningens stund inne

http://earthsky.org/todays-image/this-is-not-comet-ison-but-it-could-be

Magi-cat
0

Magi-cat
1

Nu så gäller det! Ca kl 20 ikväll passerar hon solen och vi får se, vi får se….smälter isen eller kommer hon ut i all sin prakt på andra sidan?

Det finns i alla fall fina bilder:

http://earthsky.org/space/best-photos-images-videos-of-comet-ison

Magi-cat
0

Oh nej…it's fading! 😮😢

Astell
0

😭 oh nej!! men kanske inte så konstigt..ganska hett i området ☀️

Magi-cat
0

hett som 😈

Astell
0

Hahaha jaaaa…

Marr
0

#144 Näää men vad synd! Hann ju aldrig se den. Var på väg ut nu med kikaren igen utifall, men så var det mulet ändå.

Får jag låna din länk MissHedgehog?

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
0

Uträknad - men kanske inte helt…Lite av ISON kan ha överlevt grillen och bli synlig i december…

MissHedgehog
0

#145 Låna på du :)
Nu lutar det tydligen mot att åtminstone en del av ISON har överlevt…
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-besked-kometen-ison-overlevde-solen/

För att citera John Cleese i en film (som jag glömt namnet på…):
"It's not the despair! I can handle the despair! It's the HOPE!"
🤪

SolidShinta
0

ISON överlevde! Hoppas att man fortfarande kan se den nu framöver då. ^^

http://news.discovery.com/space/astronomy/all-eyes-on-ison-as-phoenix-comet-rises-from-ashes-131129.htm

Magi-cat
1

#148 Jippiiiee!

🥵  “this comet has decided to march to its own drummer.”

Så sant! Från århundradets komet till solbränna och flop - till vänta nu, där är något…jaaaa kometen is back on track!!! 🏆

"This is likely causing the brightening, but it seems unlikely that ISON will become the Comet OF the Century. But it is without doubt one OF the most fascinating objects to visit our solar system for some time and may help to rewrite the our understanding OF sungrazing comets."

(från länken ovan)

fatcat
0

Vart är ISON på väg nu?

Magi-cat
1

Bra fråga! 

Bort från vårt solsystem (den kommer inte att kollidera) och tillbaka dit den kom ifrån….och så börjar allt om igen….(om den klarar färden)

fatcat
0

#151 Okej. Finns det någon risk att den kan bli större igen?🤔

Magi-cat
1

Nej, ingen risk - eller chans - den växer inte till sig….🙂

Magi-cat
1

Här finns ett definitivt NO - ISON innebär ingen risk för jorden:

http://www.isoncampaign.org/karl/a-trail-of-questions

Astell
0

Någon som vet hur nära solen den var?

MissHedgehog
1

När jag satt och kollade på någon live grej så var den mindre än 2 miljoner km från solen. Har för mig att jag läste någonstans att den skulle passera solen på 3x avståndet jorden- månen ungefär.
A snowball's chance in hell, typ…

Astell
1

"156

Ok tack! Jo precis..haha.

Magi-cat
0

SolidShinta
0

Noooo! 😮

Intressant läsning, men jag håller fortfarande fast vid hoppet!

Läste också längre ner i kommentars-fältet att NASA tydligen skulle filma cometen från Mars också. Någon som vet om det fortfarande är aktuellt?

Magi-cat
2

SolidShinta
0

Sant! 😉

Magi-cat
1

…mer tröst: Geminiderna meteorshow i mitten på månaden!

http://earthsky.org/astronomy-essentials/earthskys-meteor-shower-guide

Magi-cat
0

Hur man tar bra bilder på diverse rymdobjekt…inte verkar det enkelt, men dock…😎

http://earthsky.org/space/how-to-shoot-photos-of-meteors-or-shooting-stars

HellviHumle
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte så krångligt som det verkar! 

18 mm, bl 3,5, 30 sek. Tror att ISO var 400, kan vara fel. 

HH

Magi-cat
0

#164 Tack! 🙂Det lät enkelt! 😎

HellviHumle
0

Och så får man ta en jäkla massa bilder! 🙂 Kanske hundra bilder för att få en som är någorlunda.

HH

Lilla Stjärna
0

#164, Har du själv tagit den underbara bilden alltså?

HellviHumle
0

#167 Tack! Jo, det är en egen bild! En augustikväll 2011. Perseiderna alltså. Månen gav ljuset i grenverket.

HH

Lilla Stjärna
0

#168, Wow 😍😎!!!

Tack för att du visar den 👍    ✨✨!

HellviHumle
0

#169 Tack!

HH

Magi-cat
0

Mer om Geminiderna och hur man hittar dem. Runt Lucia-dagen får man passa på om det är väder!

http://earthsky.org/space/everything-you-need-to-know-geminid-meteor-shower

Magi-cat
1

Magi-cat
1

😴

HellviHumle
1

#171 Då får vi se om det blir möjligheter att plåta!

HH

Magi-cat
1

Geminiderna: (Karta för att orientera rätt på stjärnhimlen)

http://earthsky.org/space/radiant-point-for-geminid-meteor-shower

#175 Hoppas få se fina bilder!👍

HellviHumle
0

#176 Hittills har det varit mulet! 😕

HH

HellviHumle
0

Tog nåt 20-tal bilder i går kväll. Ingen meteor!

HH

Magi-cat
0

HellviHumle
0

Och mulet igår kväll igen!

HH

Magi-cat
1

Stackars ISON är död, men kanske kan man möjligen få se en liten lätt meteorskur från den. Även om chansen är väldigt liten. I så fall runt den 15 januari:

http://earthsky.org/space/meteor-shower-from-comet-ison-january-2014

HellviHumle
1

RIP

HH

Farwuq
0

Requiescat In Pace

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.