Asimov och världen 2014
Tråden uppdaterad 2022-11-25/M-c/#4
På tal om förutsägelser för det nya året…😎
Redan 1964 gjorde Isaac Asimov (känd sci-fi-författare med bl.a. klassiska Stiftelse-trilogin och "Jag, Robot") sina förutsägelser för hur framtiden skulle se ut femtio år senare, om den överlevde det kärnvapenhot och kalla krig som kändes så överhängande då.
Här är ett urval:
- Grejer som underlättar köksarbetet blir fler.
- Kommunikationerna kommer att ske med både ljud och bild och du kommer att se den du pratar med i telefon. Satelliter underlättar kommunikation over-seas.
-Elektroluminiscenta paneler; golv och tak lyser svagt och manövreras med touch-knappar.
-Robotar kommer det att finnas men de lär inte vara lika bra som de Asimov skrev om.
-Transporterna kommer att ha lättat från marken. Flyg förstås, men även de jordbundna kommer att ske en bit ovanför marken.
-Självstyrande fordon.
_Världens befolkning kommer att vara 6,5 miljarder.
- Man kommer att odla förädlad jäst och alger.
- Psykiatrin kommer att ha mycket att göra eftersom många lider av dåligt-mående som får konsekvenser socialt, emotionellt och mentalt
_Barn kommer att lära sig mycket om datorer i skolan…
Och till slut:
”[T]he most glorious single word in the vocabulary will have become work!” in our ”a society OF enforced leisure.”
(Låter lite bekant, som en valslogan…)
http://www.openculture.com/2014/01/isaac-asimov-predicts-what-the-world-will-look-in-2014.html
Hur tycker ni han lyckades? 😎
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2022-11-25 19:04 av Magi-cat

Han var en duktig författare Asimov, och en duglig siare 🙂.
"Hur tycker ni han lyckades?"
När man läser sammanfattningen du skrivit framstår den som väldigt träffsäker, men det är ju inte heller ordagranna citat utan en del är tydligt vinklade genom att till exempel behålla slutsatsen men ta bort förklaringen han gav till varför det skulle bli så. Men i länken kan man ju läsa ordagranna citat.
Det där om att köksapparater drivs av portabla kärnreaktorer stämmer ju inte riktigt, inte heller det där med att jäst ersätter spannmål. Han verkar också ha överskattat i hur snabbt automatiseringen skulle utvecklas även om han var närmare än många andra.
Det där om att alla kommer kunna räkna på binärtal och programmera har ju inte rikgtigt slått in.
Det där om arbete handlar ju egentligen om raka motsatsen mot det vi ser i Sverige, som handlar om att av (uppfattad) nödvändighet sätta så många människor i arbete som möjligt. Asimovs gissning var ju snarare att automatiseringen skulle leda till att produktivt arbete blev en högt skattad "lyxvara".
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#1 Han var bra på många sätt, Asimov. 😎 (De tre lagarna om robotik borde också vara aktuella idag.)
En hel del stämde och en del delvis eller inte. För övrigt borde järnvägarna för länge sedan lyft från spåren med den ålderdomliga teknik som inte fungerar något vidare.
För femtio år sedan, hur mycket kunde man då förutse om datoriseringen som genomsyrar hela samhället, från minsta barns lek till kornas utfodring - hur mycket kunde man se av den? Därför tyckte jag det var förutseende att han menade att det kommer det kommer att ta plats och läras i skolorna. Säkert en revolutionerande tanke på den tiden.
Den annorlunda maten - det talas ju om konstgjort kött.
Jag tyckte slutsatserna var mer intressanta än detaljerna.
Och WORK - slogan. Work som lysande och betydelsefullt, (och tjatigt) det gäller ju nu också men har tagit en annan vändning.
Så mycket finns med, men lite annorlunda…
Undrar om inte detta ändå är den bästa förutsägelsen från femtio år tillbaka?

#2 "Han var bra på många sätt, Asimov.
"
Han var humanist och en hängiven motståndare mot vidskeplighet och tron på övernaturligheter till exempel 👍.
"För femtio år sedan, hur mycket kunde man då förutse om datoriseringen som genomsyrar hela samhället, från minsta barns lek till kornas utfodring - hur mycket kunde man se av den?"
En genomsnittlig medborgare såg nog väldigt lite av det, men Asimov var ju både universitetsutbildad naturvetare och dessutom science-fiction författare (så han hade ett gediget intresse av teknologi, inte minst datorer).
Moores lag formulerades ungefär samtidigt som Asimovs förutsägelse, och av den följer datorernas utveckling nära nog oundvikligen. Så bland fackutbildade var den insikten nog inte ovanlig.
"Undrar om inte detta ändå är den bästa förutsägelsen från femtio år tillbaka?"
Hur jämför man?
Den är bra i alla fall. Men till exempel Moores lag är nog lika bra skulle jag säga, mer exakt formulerad, mer oväntad och den har uppfyllts med enastående precision.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Ikväll på TV2 är det ett program om Isaac Asimov:
"I en värld av skenande teknisk utveckling har framtiden aldrig känts närmare. Mellan 50- och 80-talet gav Isaac Asimov ut mer än femhundra verk, i vilka han förutsåg självkörande bilar och datorernas och teknikprylarnas intåg i hushållen."