OT: Sovmusik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lyssnar på världens underbaraste pianomusik samtidigt som jag försöker sova, brukar alltid somna till första låten.. Beethoven, Månskenssonaten
Lyssna & njut 🙂
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Det är ett stycke man aldrig tröttnar på. Så obeskrivligt vackert och vemodigt. Tack Fat-cat. Läste nyss en artikel om kompositörernas berättelser om förändrade medvetandetillstånd när de skrev sina stycken. Det kunde vara att de plötsligt hörde hela kompositionen inom sig. ”I mina tankar hör jag inte de olika avsnitten efter varandra, utan det är som jag skulle höra dem alla på en gång… Hur underbart detta är kan jag inte beskriva!” -Mozart ”Idén till en komposition kommer i allmänhet plötsligt och oväntat… Det är omöjligt för mig att beskriva den känsla av omättlig lycka som kommer över mig i samma ögonblick som en ny idé vaknar och börjar anta en bestämd form. Jag glömmer allt och beter mig som om jag vore förryckt, Hela mitt inre börjar pulsera och skälva. Jag har knappast hunnit börja med ett utkast förrän den ena tanken följer på den andra… Om detta andens och själens tillstånd som vi kallar inspiration varade länge utan uppehåll skulle ingen konstnär kunna överleva detta.” -Tjajkovskij
George Sands (3) beskriver ganska väl Chopins skapelseprocess. Plötsligt under en promenad i jämn takt kunde han komma in i ett medvetandetillstånd där han mer eller mindre kopplade av omvärlden och plötsligt kunde höra en hel komposition i fulländat skick i sitt huvud. ”Men efteråt”, skriver hon, ”började det mest uppslitande arbete som jag någonsin sett. Det var en lång rad av krampaktiga ansträngningar, vankelmodiga ändringar och upprörda försök att återfinna vissa detaljer av det tema han hade hört… Han kunde stänga in sig på sitt rum hela dagar, gråtande gå fram och tillbaka, bryta av sina pennor och upprepa och ändra en takt hundra gånger.” http://humanismkunskap.org/2013/11/11/den-kreativa-personligheten-del-viii3/
#0 Tack så mycket!
Underbar musik! Man tröttnar aldrig på den! 🎧(Fast för mig går det inte ihop sig med lyssna på underbar musik och försöka sova. )😃
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1, 2 Intressant!
Det där med inspiration…Säkert kommer man in i ett annat medvetandetilstånd med långsammare hjärnvågor. Skulle vara intressant att studera.
Och "kopplar upp sig" till en nivå man inte har tillgång till när som helst i vardagen. Sedan kommer allt slitet, att få ner det på papper…
Imponerande också att Beethoven faktiskt var DÖV när han
komponerade sin underbara musik…
#1 Vackra citat av våra främsta musiker genom tiderna!
Jag kan ibland också höra kompositioner inom mig.. Kan lite av månskenssonaten på piano och hela Für Elise med Turkish March.🙂
#3 Då är du inte ensam. Jag kan somna till pianomusik ibland men det kan också vara störande då vissa låtar hoppar upp så mycket i tonläge.
#4 Jag tror också att man kommer in i ett annat medvetandetillstånd. Hjärnan slappar av på ett annat sätt och vi fylls av inspirerande musik som väcker dem allra härligaste känslorna.🙂
Ja musik är själens språk. Jag har vaknat ibland och hör liksom konserter hur klart som helst…men sen tonar det bort.
#6 Precis så jag också tänker! 🙂Snart blir det lite Beethoven..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Godnatt allihop! Sov gott!😴