Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: hälsa
Läst 2798 ggr
Magi-cat
0

5:2 - hälsoväg eller modenyck?

På alla tidningars löpsedlar och snart på var mans läppar? - 5:2-dieten som ska ge viktnedgång och bättre hälsa.

Metoden kommer från Storbrittannien och presenterades först 2012 av hälsojournalisten Michael Mosley i BBC2. (i Sverige i Vetenskapens värld 2013) 

Dieten går ut på att växla mellan fasta (eller lågt kaloriintag) två dagar ej i följd och att äta som vanligt de övriga fem dagarna i veckan. (Som vanligt naturligtvis att undvika läsk, socker och skräpmat samt att motionera.)

Vid djurförsök har man funnit att blodsockret stabiliseras, blodtrycket går ned och att t.o.m. risken för alzheimer minskar.

Entusiasterna är många, men givetvis finns det också kritik.

Bl.a. rör kritiken att för många och stora hälsoeffekter utlovas och att det är svårt att applicera lab-miljö till verkligheten.

(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/5:2-dieten)

Henrik Ennart om "mirakelkuren":

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/henrik-ennart-52-dieten-ingen-mirakelkur_8483320.svd

5:2-recept från Allt om mat:

http://www.alltommat.se/Smala-recept/52-dieten-recept-under-500-kcal--1.51744

Har någon av er provat och vad tycker ni? Är det svårt att följa, mår ni bättre osv?

(bild från publicdomainpictures.net)

Hälsosam mat

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
0

Jag testar detta men slarvar.😞

Jag mår bra av detta att fasta två ggr per vecka. Är piggare och gladare, magen mår bättre, ingen halsbränna och sura uppstötningar.
Men man ska tänka på att detta passar inte alla heller. Läste någonstans att den som har ätstörningar inte ska testa detta.

Kan vara ett mode just nu som med allting annat när det kommer ut något nytt.
Läste att LCHF ÄR bra att gå på, enligt vetenskapsmän.
Blir det så med detta med tro?

Ha en fin dag alla.❤️

Magi-cat
0

#1 Vad bra, Mia, att du mår bra av det, du blir piggare och magen mår bättre!

Jag tror inte heller det är bra för alla, och med ätstörningar är det nog inte alls lämpligt, eller för barn eller för ….de som inte passar för det helt enkelt.
Men har man väl vant sig och kommit in i det är det nog bra för många. Tröskeln är väl att komma dit…

Jag har lust att prova, men har inte hittat någon lämplig dag ännu. 😇
Får man äta choklad? 😃

På vissa platser på jorden verkar folk leva längre och framför allt vara pigga och aktiva långt upp i åldrarna.
Gemensamt för dem verkar vara att de är fysiskt aktiva, lever på en knapp men naturlig kost, jordarna är mineralrika, de arbetar hela livet men stressar inte. Undrar om inte faktorn rent vatten måste vara med också, gärna friskt källvatten som silats fram ur de mineralrika bergen. Och givetvis frisk, lagom syrerik luft.

Här skriver kostdoktorn om det gemensamma mellan olika dieter:

http://www.kostdoktorn.se/hur-52-lchf-hanger-ihop-med-somn-motion?utm_source=Kostdoktorns+nyhetsbrev&utm_campaign=dd028d33a6-Test&utm_medium=email&utm_term=0_45bc24a01d-dd028d33a6-224583469

fatcat
1

Min diet är en stor stark och lite nötter! 😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[lucke]
2

Jag är inne på min femte vecka med 5:2. Denna metod passar mig optimalt- skulle inte palla att fasta eller banta dagligen i flera veckor, inte heller är tex LCHF nåt för mig då jag ogillar fett, för mkt kött osv. I första hand är det hälsoaspekterna som lockar: lägre blodtryck & blodsocker, ev förhindra cancer etc. Det kanske inte kommer att göra mirakel men det skadar heller inte att minska ner på goffandet… Jag gör det enkelt för mig- dricker shaker och soppor 2-3 ggr per dag. Skulle inte palla att laga specialmat och äta mini-portioner av det, jag skulle bara bli frustrerad. Jag äger ingen våg men märker att jag har gått ner lite iaf. Ang värden osv så är det nog för tidigt att uttala sig om, sånt kanske märks efter ett halvår eller mer🤔. Nackdelen är att man lätt får lite huvudvärk om man som jag missar att dricka vatten. Kan även vara svårt att sova bra på fastande mage tycker jag. Jag planerar att fortsätta med 5:2 tillsvidare- denna veckan blev det dessutom 4:3 eftersom jag tog en extra fastedag idag🙂

Magi-cat
1

Trevligt nog finns en alldeles ny sajt på iFokus om 5:2! 👍

http://52-dieten.ifokus.se/

Cahira
0

Jag vet att för mig skulle denna diet inte fungera alls. Jag har superhög metabolism och äter kl 11, 2 (och är utsvulten redan då), 4, 6-7, 8 och 10. Jag känner mig hungrig verkligen konstant. 

LCHF är däremot toppen för mig, för pasta etc förbränner jag på en halvtimme/timme. Har även lyckats gå upp i vikt av det. Blir jag sjuk på fredagen och över helgen så har jag gått ned tre kg till söndagen. 

Men om detta kan få någon att må bättre, kör så det ryker! Men jag vet att min kropp skulle inte klara det. :) 

Men så måste jag förstås inte gå ned i vikt heller. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[lucke]
1

Kan tillägga att jag är piggare och att det bara var jobbigt med hungern de första gångerna jag fastade. Nu klarar jag mig bra på det lilla jag dricker utan att känna mig speciellt hungrig. Så antar att min kropp vant sig och att den här metoden tycks passa mig.