Nordiska anomalier
Jag håller på att sätta ihop en karta över underligheter i Norden, som sjöodjur och diverse annat skumt och jag skulle gärna höra om medlemmarna här kan ha sett något. Vi har tydligen VÅLDSAMT mycket sjöodjur i Sverige och Norge, men inte alla har någon direkt beskrivning på vad det är som setts och när.
Ni får gärna kolla igenom vad jag har hittills och skriva om ni har haft någon iakttagelse eller om ni vet något som man kan lägga till! 🙂
https://mapsengine.google.com/map/u/0/viewer?mid=zJbwSkGr1w1I.kifhd6hgWB3c
Så ytterst intressant, Miss Hedgehog! Ska titta närmare på kartan sedan. Verkligen många i södra Sverige/Norge. Knappt några i Finland…konstigt…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Inte sant? Har försökt hitta sjöodjur i Finland, varit runt med google translate på finska forum men det verkar omöjligt. Och Danmark borde ju ha en del?
#2 Fast Danmark har ju inte så jättemånga sjöar medan Finland t.o.m. är känt för sina många sjöar - men inga sjöodjur! Myter, sägner och sagor är det heller ingen brist på.
Tror bestämt jag ska ta upp frågan på Finlandssajten! 😎Detta måste utrönas närmare! 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Absolut! 😃
Det var en massa sjöodjur som man inte alls hört talas om..Storsjöodjuret är väl den mest kända?
Jo, precis. Jag tror inte Sverige är ett land där man så gärna pratar om sådana här saker. Ingen vill ju framstå som "tokig" Det är synd att det ska vara sådär för att någonting syns till i sjöar runt om i världen, något utöver det vanliga är väldokumenterat. Vad detta utöver det vanliga är dock är just frågan. I många fall kan det säkert röra sig om en förvuxen stör, en sillkung som förirrat sig till platser den normalt inte brukar visitera eller en osedvanligt stor mal.
Här i norden tycks många av de "sjöormar" som rapporterats ha haft någon form av man som löpt längs ryggraden vilket påminner inte så lite om just sillkungen.
Just Storsjöodjuret är ganska bra känt. Finns ju till och med barnböcker på temat, och i Östersund kretsar mycket av turismen kring Storsjöodjuret. Det har nog blivit lite av en maskot för staden. 🙂