Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterutanför-ämnetdiverse
Läst 1419 ggr
Magi-cat
3

Internet fördummar?

Nejdå, men men arbetsminneskapaciteten blir lidande av att vi överhopas av information. Vi måste vila mellan aktiviteterna!

Den mentala overload vi drabbas av när vi spenderar alltmer tid på internet och sociala medier riskerar att förlångsamma eller hindra den hjärnaktivitet som för över korttidsminnet, arbetsminnet, till långtidsminnen.

Arbetsminnet hjälper oss att filtrera fram den information vi behöver, men det har också sina begränsningar. När man översvämmas av information - och dessutom reklam som pockar på uppmärksamhet - på t.ex. facebook, blir det svårare att sortera och värdera data. Det kritiska tänkandet blir sämre.

""When we max out our active states with technology equipment, just because we can, we remove from the brain part OF the processing, and it can’t work,” "

http://www.medicaldaily.com/information-overload-how-internet-inhibits-short-term-memory-257580

Så - koppla av, meditera, gör mindfulness, sitt och titta på naturen. Det är bra för hjärnan och det befäster kunskaperna. Allt annat än slöseri med tid alltså!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
0

Alltså mindre tid på OF? 😢

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2

Nänä, det är skillnad serrö, all vistelse på OF är av godo! 😃

Astell
3

Tur man har en vacker lång strand att vandra på 😃

Kadoor
1

Nu blir det att gå ut i skogen så ofta jag kan nu då! 👍

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Jarl]
1

Datorn uppfinning var inte så speciellt bra, ungdomar blir stilla sittandes och spenderar mer tid framför datorn än med vänner. Jag undrar hur 2000 talets ungdomar kommer klara sig i livet?

Cahira
0

Jag anser att TV fördummar mer än datorn. Alla filmer och serier har korkade karaktärer och reklamerna är helt puckade, speciellt här i staterna. 

Om filmerna var lite mer intelligenta och skapade en intelligentare förebild för de yngre kanske de skulle få bättre ordförråd, känna sig smartare, läsa mer och en god spiral kan skapas. 

Största hälsorisken med datorn är att folk inte motionerar längre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Astell
0

De ungdomar jag känner till motionerar och är mkt sociala, de har även jobb el studerar..jag tycker det motioneras och gås på gym som aldrig förr…jag vet även pojkar som suttit vid datorn och lanat bl a men nu har både jobb och tjejer…

Wony
0

Jag tror att de som inte rör på sig nog inte hade rört på sig så mycket även om datorer inte fanns. Då hade dock sysselsättningen troligtvis bestått av böcker, serietidningar och annat.

fatcat
0

Själv sitter jag mkt vid datorn men har både jobb o vänner. Flickvän är dock en annan sak. Något jag jobbar på.. 

När jag va yngre däremot så blev mina studier lidande eftersom jag ägnade nästan all tid åt datorer.

*Inlägget redigerat av moderator då inlägget innehöll erkännande av icke lagliga handlingar. Vi vill inte se sådant här då medlemmar kan ta illa vid sej.*

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mia-Li]
2

*Inlägget redigerat av moderator då detta inlägg innehöll svar på föregående inlägg, som nu är modererat.*

Magi-cat
0

Själva (oh, nu har jag suttit för länge vid datorn och är overloaded, tappar ord och varvarjagnuigen…?) syftet med länken i #0 var att visa att sortering och minneslagring blir lidande av detta enorma flöde av information som vi befinner oss i. 
Hjärnan kommer att byggas om, anpassa sig till ny situation, men den blir - annorlunda. 

Sedan ska man inte tillbringa för mycket tid vid Facebook heller. 😃
Man blir lyckligare av att möta människor face-to-face. (Om nu någon trodde något annat.)

http://myscienceacademy.org/2013/08/17/facebook-makes-you-unhappy-study/

Dags att ta paus, sträcka på sig, konsolidera minnena och inlärningen, fixa nya nervbanor med hjälp av motion och rörelse, klappa katten för lyckohormonet oxytocin och ta en slurk pepparmyntste för den mentala klarheten.

So long!🤗