Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettdrömmar
Läst 3719 ggr
[mia-38]
3

Detta med drömmar

Jag tycker detta med drömmar är så facinerande.
Vad är det som gör att vi drömmer tydligare vissa nätter och vissa nätter kommer vi inte ens ihåg att vi drömt?
Nu två nätter på raken har jag drömt jätteröriga men tydliga drömmar som får mej att gå omkring som ett frågetecken resten av dagen.
Det sägs ju att drömmar betyder nåt.

Detta är kanske inte så oförklarligt…men nog så spännande ändå.

Kommer ni ihåg era drömmar ofta?
Drömmer ni i färger eller svartvit?

Magi-cat
1

finns verkligen mycket som är intressant med drömmar….Cool

För det allra mesta glömmer jag dem samma dag. Det är nog meningen. Man har scannat igenom och rensat i hårddisken liksom…de har fyllt sitt syfte.

Några få drömmar kommer jag ihåg sedan flera år tillbaka. tror ju att det är något speciellt med de drömmarna…..de som blir kvar….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
0

Minns alltid mina drömmar när jag vaknar- men många bleknar medan jag minns andra i åratal efteråt. Drömmer alltid i färg- är det inte bara (vissa) djur som drömmer i svartvitt..?Obestämd Håller med om att det är fascinerande (och spännande) att drömma!Glad

fatcat
0

Ville väcka liv i denna gamla tråd genom att dela med mig av något jag själv upplevt.

Jag drömde en ganska läskig dröm nån gång förra året. Minns händelsen men minns inte exakt va drömmen handlade om. Det var iaf om en flicka. Hon var ensam och mådde dåligt (Jag fick den känslan). Det var som att hon sökte hjälp. Hon va väldigt ung, fina ögon och mörkt hår. 

Nu vet jag inte varför jag fick det här till att bli en skräckdröm men jag tyckte på något sätt att drömmen i sig var läskig. Att den inte hörde hemma i mina tankar?

Jag drog mig ur den. Försökte fly från drömmen.

Vaknade upp i min säng och bredvid sängen står en svart skugga? Jag kände att de va flickan från min dröm.

Vaknade upp ytterligare en gång! Då var det bara en dröm att jag precis vaknat upp i min egna säng. Ändå kändes allt så verkligt! Denna gång var jag iaf vaken! Har dock aldrig känt mig så iakttagen i mitt liv som när jag vaknade. Helt sjukt vad vårt undermedvetna kan göra med oss!

Annars drömmer jag aldrig mardrömmar. Fast på sätt o vis var det ändå inte en mardröm..

Kollade på klockan och den var ironiskt nog prick kl 03:00.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
1

Nu i början av året hade jag också en ganska läskig dröm.

Jag vandrade helt ensam i nån stad tills jag såg en hiss skina upp (En väldigt fin). Denna hiss var avlägsen bredvid ett köpcenter. Någon sa i min dröm "Du kommer aldrig där ifrån" så jag beslöt mig i drömmen att åka med denna hiss.

Jag går in i hissen och trycker på första bästa våning (Den rör sig sakta nedåt). Helt plötsligt börjar knapparna skifta nummer. Dem ändras konstant.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra så jag trycker på alla knappar jag kan men inget händer. Hissen fortsätter att åka som att det inte finns något slut.

Man kan tro att jag vaknade där men faktiskt så stannade hissen..

Den öppnar sig och jag kan se någon sorts öppning (Likt en grotta och ljuset skiner in längst bort). Jag ser också människor som stupat. De hade inte lyckats ta sig tillbaka till hissen men iaf försökt. Jag gick ut i alla fall och kom upp i en övergiven kyrka. Där väntade någon sorts demon? iaf inget gott väsen. 

Jag lyckades iaf ta mig tillbaka sen vaknade jag! 🙂

Magi-cat
2

Vad bra att du väckte liv i tråden, fatcat! Drömmar är verkligen intressant! För det allra mesta faller de i glömska alldeles efter att man vaknat. En del blir kvar några timmar och andra, några få, minns man hur länge som helst. Kanske är det något särskilt med de man minns länge, att de säger något mer fundamentalt, bestående?

Annars är drömmar en hjärnans scanning, rensning av vad som hänt under dagen, en bearbetning vi slipper göra medvetet under dagtid.
Utan drömsömn klarar vi oss inte! Med tanke på det är det egentligen märkligt att inte mer intresse och forskning ägnats åt drömmar, detta metaforiska tillstånd där symbolerna blommar ut och talar fritt….

Magi-cat
2

#4 Fri tolkning av din dröm med hissen….(den enda som egentligen kan tolka en dröm är man själv eftersom den är personlig. Men vissa gemensamma komponenter kan finnas och så brukar det bli klarare om man spånar med andra….)

Hissen: för oss upp och ner i vårt medvetna, övermedvetna och undermedvetna. Du är ute på okända marker och vill utforska ditt undermedvetna och hissen rör sig nedåt. Men du vet inte vilka knappar du ska trycka på…(Kan överföras till det dagliga livet; vilka knappar ska man trycka på för att uppnå det man vill eller komma dit man vill?) 
Känslan är att förlora kontrollen när "knapparna" man trycker på (verktygen att komma dit man vill) är föränderliga och till synes slumpmässiga - skeendet (hissen) fortsätter vad man än gör. 

Men det finns hopp - hissen stannar och där är en öppning ett ljus! När man utforskat sitt undermedvetna och vågat söka i det och bli klar över sina önskningar finns en öppning. Också lite övertydligt, enligt vad man brukar säga: ljuset finns i slutet av tunneln.

Människor som stupat? ….Delpersonligheter som stoppats ned i det undermedvetna och inte kommit upp igen? Demonen i kyrkan? Hmmm…måste tänka lite till…..

fatcat
1

#6 Tack för ditt svar Magi-Cat! Din tolkning av "hiss-drömmen" gav mig många nya funderingar. Eftersom de är typ så jag känt mig senaste tiden..

Kommer vanligtvis inte ihåg drömmar men det är såna här som känns så konstiga att de fastnar i minnet. 

Var med om en komisk grej för inte så länge sedan då jag drömde om en gammal vän till mig (första gången han va med i min dröm). I drömmen cyklade vi längs havet o pratade om livet o allt möjligt. 

Två veckor innan hade jag skickat en vänförfrågan till han på Facebook. På morgonen (samma dag drömmen va) kollade jag min facebook o hade en ny händelse i loggen. Där stod det att han accat min förfrågan. Roligt nog samma dag han va i min dröm ^^

Jag tror inte på sann-drömmar även om min mor gör det men ibland kan de vara kusligt nära sanningen! 🙂

fatcat
0

Min känsla var att den där hissen fortsatte i oändlighet (fanns inget slut). Folk varnade mig för det innan jag gick in. 

När jag väl var i hissen stämde det faktiskt. Men mitt i allt lyckades den stanna. 

Har för mig att jag först lyckades ta mig ur den på nått sätt. Därefter kom jag upp i den där övergivna kyrkan (underifrån) som var i ruiner. Blev jagad av nån ondskefull demon i mitt undermedvetna. Lyckades ta mig ner igen till hissen och var först där jag upptäckte att det låg döda folk. De som försökt ta sig tillbaka.

Kanske är detta en varning från gud eftersom jag gick ur svenska kyrkan i slutet av förra året?😎 😂

fatcat
1

Du har inte någon läskig dröm du vill dela med dig Magi-Cat eller nån annan här? 🙂

Magi-cat
1

#7 Kul med den där synkroniciteten!🙂

Jag upplever ofta sådant, så det är liksom gammalt och vant…men väldigt kul, som krydda till (vardags)livet. Vi har en tråd om synk här på OF, förresten…

#8 Kanske är detta en varning från gud eftersom jag gick ur svenska kyrkan i slutet av förra året?Cool Gapskrattar

Där kom du på det! 😉

Skämt åsido, kanske funderingar runt det som behandlades där i det undermedvetna?

Magi-cat
1

Kul att dröm-tråden kom upp. Fler som har drömmar att berätta om?

OBE1canUbe
0

Får nog väcka lite den här gamla tråden och svara på de frågorna som det började med.

Hur pass tydliga våra drömmar är och hur pass bra minns vi dem beror på hur nära det vakna tillståndet vi var när vi såg dem. Som bäst minns man de drömmar man såg just innan man vaknade. Även om man vaknade mitt i natten och tog sig några sekunder för att tänka på det man drömde om så kommer man att minnas det morgonen därpå.

Klardrömmar är absolut överlägsna i sin tydlighet och verklighetskänslan. Det kan kännas lika verkligt som det vanliga livet eller till och med mer verkligt. Det beror på att i det tillståndet balanserar vi på en skarp egg mellan vakenhet och dröm genom att ha ett vaken medvetande och sovande kropp.

Vad gäller svartvita drömmar vs färg så är det väldigt få personer som påstår att dem drömmer svartvitt. Det har gjorts en studie om det som visade att endast de som såg på svartvit tv som barn som ser ca 25% av sina drömmar i svartvitt… De borde stämma staten tycker jag 😃

Magi-cat
2

En artikel om varför vi drömmer, varför djuren drömmer och varför drömmar är som de är…ungefär…:

http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/djuren-visar-varfor-vi-drommer