Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: mysko-grejer
Läst 967 ggr
TezzD
0

Vad var det för flash?

Nu vet jag inte riktigt om jag kan få hjälp här,detta är kanske inget fenomen,  men jag testar, oförklarat är det iaf.

Jag fick en "uppenbarelse" igår, eller vad man ska kalla det. Jag såg som en "flash" När jag skulle lägga mig för att somna…

En öppen bok… kommer snabbt som blixten rakt emot mig och jag rycker till, rädd för att få den i huvudet. 

Det är mest bokens högra sida (för mig blir det vänster) Som kommer mot mig. Riktigt fort gick det med.

Jag hann att se lite text och ett årtal.. antingen 1887 eller 1987… men jag tror mest på det första alternativet för det såg ut som gammal skrift… med lite rödmarkerat här och där….

Jag minns inte så mkt mer, för jag hade precis lagt mig för att sova.
Hade jag varit beredd på det så hade jag kanske kommit ihåg lite mer.

Någon som har någon tanke? För jag har då ingen Galen

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Magi-cat
0

Hej Rosalee! 

Vet inte om jag är rätt person att svara riktigt, men försöker i alla fall.🙂
Som jag förstod det var du nära att somna, men ryckte till och såg i samma ögonblick något komma emot dig (en bok) och vaknade plötsligt till.

Jag tänker på det här insomningsfenomenet där man rycker till och vaknar, innan man ens somnat riktigt. Ibland är det kopplat till en upplevelse av en bild. Det kan ofta kännas som om man faller.

Fenomenet antas bero på att hjärnan inte hunnit synkronisera muskelkontrollen där i gränslandet mellan sömn och vakenhet och är mycket vanligt. Kanske ovanligare att man kommer ihåg det nästa dag.

Fundera på varför du såg en gammal bok och ett årtal. 

Om det varit jag som hade fått upplevelsen hade jag säkert sett en bok om något jag funderat på under dagen eller en längre tid, kanske med en sådan där (som man i alla fall tycker i stunden) blixtklar känsla av upplösning och aha-upplevelse. Något med årtalen? Eller något i förfluten tid att slå upp i "bok", fysisk eller i minnet?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TezzD
0

Tack Magi-Cat! 
Ja jag har själv tänkt på det flera ggr att det säkert var i insomningsstadiet, jag har varit med om det miljoner ggr.

Jag minns att det en gång varit en hund som huggt mot mitt ansikte, men då har jag lagt ihop det med att jag för ca 15 årsedan just blev attackerad rakt i ansiktet av en hund, så den var mycket lättare 🤪

Jag ska fundera mer på saken 😉

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.