Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: övrigt
Läst 2396 ggr
[postmortum91]
2

känner mig distansierad

Vet inte om detta är rätt sajt att skriva på, men det känns som det.

Idag upplevde jag någonting konstigt, nästan obehagligt faktiskt, men ändå väldigt lugnande. Jag satt i bilen påväg någonstans och hamnade i ett slags tillstånd. Jag var medvetande, jag satt upp, pratade med föraren i bilen, men det kändes ändå som att jag var frånvarande. Ungefär som att jag inte deltog, utan bara tittade. Skitkonstig känsla, svår att förklara. 

Ungefär som att jag bara satt och tittade på tv och att man när som helst kan gå ifrån tvn och göra någonting annat, så kändes det när jag satt där i bilen. Som att jag kunde lämna bilen och allt. Det var lite obehagligt, aldrig känt så förut. Jag åkte i ett område som jag känner till VÄLDIGT VÄL, men ändå kändes det så distansierat, främmande och långt bort, som att jag ändå inte befann mig där jag var.

Anledningen till att jag skriver här, är för att jag tror på själen, och andar. Samtidigt som jag är väldigt logisk av mig, försöker alltid tänka logiskt samtidigt. Men nu tänkte jag, kanske hamnade jag i ett mer andligt tillstånd? Det kändes verkligen som jag såg världen utifrån. Vad tror ni?

fatcat
4

Be om att få en remiss till lasarettet för att göra EEG test, det du beskrev är typiskt epilepsi. Finns såna anfall då man bara blir helt frånvarande som att man inte är i sin kropp. 

Inte heller helt ovanligt att det sker i samband med bilkörning eller när man färdas i ett fordon. Det kan också bli farligt om det sker igen..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2

Hej Postmortum! Visst är det rätt forum, här kan vi prata om det mesta som vi mer eller mindre (inte) förstår!

Du har redan fått ett svar av fatcat. Jag vill försöka ge några av mina tankar runt det du upplevde.

(Naturligtvis kan du prata med din vårdcentral om du undrar. De kan ju vara skönt att få bekräftelse, om inte annat, på att det inte är något fysiskt som inträffat.)

Andligt tillstånd? Menar du typ trancetillstånd som en del hamnar i ibland? Då brukar de som råkar ut för det inte minnas något efteråt, de har varit i en "annan" värld. Du minns allting men kände dig inte deltagande.
Meditativt tillstånd? Det låter i mina öron fullt möjligt att det kan ha varit ett meditativt tillstånd du hamnade i. Även det vanligt vid bilkörning! Det var en nästan obehaglig upplevelse (som det är när man inte vet vad det är) skriver du, men ändå lugnande. Hjärnvågorna går ner i frekvens till alfarytm eller ännu lägre. Man sover inte, men men det är ett annat tillstånd än det vanliga, betatillståndet. (lite kort)
Tyckte du att allt verkade gå liksom långsammare också?

Vakendröm:  Ibland kan det kännas, också med hänsyn till hjärnvågorna, som om man är i en dröm, det händer inte på riktigt utan man ser en film. 
Detta händer ofta vid traumatiska händelser, för att skydda sig själv, men det var ju inte fallet för dig.

Jag läste för ett par år sedan en rapport om att hjärnan faktiskt sover delvis vid långa bilfärder. Olika "delar" turas om att sova! När något händer som kräver hela medvetandet ringer alarmet och man blir, förhoppningsvis, alert igen. Kanske var du i ett halvt drömmande tillstånd?

Ibland när man ofta kör samma väg, kan man "vakna upp" och undra "var är jag, har jag kört igenom aabb?"

Bilkörning tycks sitta mycket i ryggmärgen…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[postmortum91]
0

#1 AAAAH nu skrämde du skiten ur mig istället :P
Jag har aldrig haft epilepsi förut i hela mitt liv. Jag pratade ju samtidigt som jag var i detta tillstånd, kan det fortfarande vara epilepsi?

[postmortum91]
0

#2 Hmm, intressant! Jag hoppas att det är något av det du säger istället för ovannämnda :P 
Jag tror dock inte allting verkade gå långsamt, det var inget jag reflekterade över iaf. Jag vet att jag inte var i ett drömmande tillstånt, jag diskuterade min upplevelse med föraren samtidigt. Och han berättade att han hade känt exakt samma känsla som det jag beskrev flera gånger när vi gick på gymnasiet.

fatcat
1

#3 Ja, det kan vara en form av epilepsi. Har själv haft de som barn.. Har iaf ingen sån aktivitet i hjärnan nu, testade mig när jag skulle fixa körkortet.  Du kan känna dig frånvarande fast du pratar. Tillslut vet du inte riktigt vad du pratar om och reflekterar inte riktigt vad andra säger. Ungefär som att du är i en annan värld eller ser dig själv utifrån.

Edit: Vill bara tillägga det är ganska osannolikt att det kan bli farligt men just i samband med bilkörning eller liknande så kan fara/olycka uppstå. 

Personer med epileptisk hjärnaktivitet får inte köra bil.

Magi-cat
0

#5 Onödigt att skrämma upp någon. Det finns ingen här som kan, bör eller ska ställa diagnoser.

Men bra att du delar med dig av dina egna erfarenheter och att allt är bra nu!😎

[postmortum91]
0

#5 Så jag borde gå till läkaren ifall att?

fatcat
5

Vill inte skrämma upp någon Magi-cat! Vill bara att postmortum91 ska få hjälp om han möjligtvis har någon form av epilepsi.🙂Pseudovetenskap kan inte alltid hjälpa mot sjukdomar som verkligen finns i kroppen.  

Jag tycker att du ska gå till läkaren och kolla upp det åtminstone. Bättre ta det säkra före det osäkra! 

Sen om undersökningen inte påvisar någon ovanlig hjärnaktivitet så kan du slappna av psykiskt o börja bearbeta din själsliga upplevelse.

[postmortum91]
3

Okej, det låter som en bra idé.

JonasDuregard
6

#6 "Det finns ingen här som kan, bör eller ska ställa diagnoser."

Det är väl just därför fatcat redan från början varit så tydlig med att man ska kontakta en läkare för den biten…

fatcat
3

Tack Jonas! 🙂Tycker bara det är viktigt att kolla upp sånt. Man vet ju aldrig vad såna "anfall" beror på. Kommer det plötsligt från en klarblå himmel bör man få det undersökt.

Behöver givetvis inte vara nånting men man vet ju aldrig..

Som sagt, bättre ta det säkra före det osäkra. 🙂

Ha en underbar fredag nu! ☀️🙂

Magi-cat
1

Jag skrev även att man kunde besöka sin vårdcentral. Det är bättre att få bekräftelse därifrån än från ett forum.

fatcat
2

Ja och visar undersökningen inga tecken på epilepsi eller annat så kan ett forum mycket väl vara till hjälp! Det ena utesluter inte det andra Magi-cat.. 

Själslig vård kan såklart ges på forum där det finns folk som kan bistå med råd men jag skulle inte rekommendera att bara gå efter det först..

Magi-cat
0

Jag ger mig. Men jag skulle önska att man inte skriver ut den diagnos man har i tankarna, då det kan skrämma upp i onödan och få rakt motsatt effekt.

[Mia-Li]
3

Jag anser att det hade räckt med att be TS uppsöka läkare för att utesluta andra orsaker. Onödigt att skrämmas på detta viset. Och TS blev ju skrämd.
Det är ju ungefär samma som att skriva att det liknar cancer eller nåt annat allvarligt. Och jag tycker man ska vara försiktig med att skriva ut sånt.

fatcat
1

Jag skulle aldrig öppet påstå att någon har cancer eller värre sjukdomar, absolut inte. Epilepsi är nånting som försvinner av sig självt!

Nästan alla symptom går att länka till cancer på ett eller annat sätt, det är inget jag hade tagit upp här på forumet. 

Håller med att man inte ska skrämma någon men detta är en ganska mild sjukdom.

[Mia-Li]
2

Ändå så tycker jag man ska vara försiktig med att skriva ut eventuella diagnoser då man inte vet hur personer tar det.
Man kan be de uppsöka läkare.
Epilepsi KAN bli en allvarlig sjukdom. Och behöver inte försvinna av sej självt. Men det är en annan sak och tillhör inte trådens ämne.

fatcat
0

Med tanke på att hon inte fick ett slaganfall så är det ingen allvarlig form av epilepsi (om det nu skulle bero på det!).

Jag sätter inte diagnoser på någon, försöker komma med råd av egen erfarenhet av liknande symptom. Vill uppmana trådskaparen att kolla upp det på en vårdcentral.

Magi-cat
0

Att kolla symptomen på vårdcentral är vi helt överens om. 🙂

[Mia-Li]
1

TS….var du trött? Kanske att du hamnade i trans av något slag. tycker mej känna igen lite av det du skriver. Om att man känner det som om man står bredvid och tittar.

Skum känsla.

[postmortum91]
0

#16 Jag vill bara säga att i mina ögon är epilepsi en hemsk sjukdom. Jag var på begravning förra året, en släkting och vän till min sambo dog av sin epilepsi.

[postmortum91]
0

#20 Nej, jag var inte alls trött. Det gick över efter en stund.
Det konstiga var egentligen att det hände på ungefär samma ställe. Vi skulle åka 10 mil för att köpa en skrivbord, så i början av resan inträffade det och försvann efter en bit, och sedan på hemvägen hände det på ungefär samma plats, kanske 2-3 km ifrån bara.

fatcat
1

#21 Beklagar.. ! Skrev det endast för att jag oroade mig och ville att du i första hand skulle kolla upp det hos en läkare.  

Jag syftade dock på mild epilepsi! Inte de värre arterna, de har så uppenbara symptom att man kan utesluta annat! 
Om jag inte sagt något så skulle jag antagligen inte gjort dig uppmärksam o då kanske du struntat i det.. 

Du ska inte behöva känna någon oro! Kan lika väl bero på stress! Jag rekommenderar iaf att kolla upp det.

Ber om ursäkt att jag skrämde upp dig!😕

//fatcat

[postmortum91]
2

#23 Jag är inte arg på dig, du behöver inte beklaga dig. Förstod att du bara menade väl :)
Det är som du säger bra att ta det säkra före det osäkra, och jag kommer lyssna på ditt råd och kolla på vårdcentralen för att vara säker :)

Magi-cat
0

Vad bra, då är allt utrett!🙂

Lycka till postmortum och kram till dig! 🌺🙂

fatcat
1

#24 Jag va lite snabb i svängarna.. bra att du inte blev arg!🙂
Önskar dig en trevlig lördag! 🌺☀️

[postmortum91]