Skördemåne
Dags för fullmåne igen!
I natt kan den som kallas skördemåne vara extra fin….Hoppas det blir klart väder.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men nej.. Inte igen 😓
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Fick ingen vidare sömn inatt trots de inte va fullmåne, vill inte att samma sak ska hända inatt också.😕
Jo, nu igen, sorry….🌛
Har hört flera som säger att de sover extra dåligt just nu. När jag då talar om att det är fullmåne så säger de "Jaha, det är därför!" 😃
Jo men jag sov dåligt natten som var nu.. Det var väl ingen fullmåne då? Eller dåligt sov jag inte men vaknade några gånger under natten o vakna till kl sex på morgonen efter att ha somnat halv två. Det händer sisådär aldrig, bara om de är fullmåne faktiskt.
Vet inte varför jag påverkas så mkt av månen? Kan de ha o göra med djupsömn? Mitt ex berättade många gånger att de är omöjligt o väcka mig när jag sover..
Månens påverkan gäller säkert några nätter runt fullmåne.
Varför man påverkas så mycket är nog ingen som vet. Vi har några äldre trådar om det. :-)
Kanske är det en kvarleva från människosläktets barndom? 🙂
Du menar en kvarleva sen vi var små fiskar i havet, då vi brukade para oss (leka) under fullmåne? 🙂
Alltså när "människan" som havsdjur blev mer aktiv i fortplantningssyfte?

#5 Magi-cat
Men påverkas man verkligen "så mycket"? Jag är fortfarande något skeptisk till detta. 🤓
Om du tänker på den senaste (?) snackisen som handlade om detta, undersökningen där de kom fram till att försökspersonerna sov sämre vid fullmåne, så handlade det väl om 20 minuter? Jag tror inte att de flesta av oss märker om man sover 20 minuter längre eller kortare i någon eller några nätter.
Förutom att jag fortfarande är skeptisk så kan jag berätta att just det där "fenomenet" är ett av många som jag är mindre skeptisk till. 🙂
Du skrev i #3 att många säger att de sover dåligt och att du då påpekar att det är fullmåne. Jag funderar då lite på om det händer att många, vid helt andra tidpunkter i månfasen, säger att de sover dåligt men att ingen då reflekterar över att det inte är fullmåne?
Jag menar, de flesta av oss sover väl lite sämre ibland, oavsett månfas - varför verkar det bara uppmärksammas just när det är fullmåne? Det kan ju bli lite snedvridet, menar jag.
#8 Nu lyckas jag inte hitta tråden vi hade om månen och sova-sämre-fenomenet. Men att det rörde sig om 20 minuter kan säkert stämma, eller om det var ännu mycket mindre?
Man kan väl säga att det är gammal folklig kunskap. Jag har ingen statistik över vad man säger och vad folk säger - och det kan vara som du säger. 🙂
Hur som helst tror jag personligen att månen påverkar, vissa kanske känner av det mer och andra inte alls.
Här var artikeln.
"Det visade sig att runt fullmåne tog det försökspersonerna fem minuter längre att somna in och de sov totalt 20 minuter mindre. Även sömnens kvalitet påverkades: Den hjärnaktivitet som är kopplad till djupsömn sjönk med 30 procent. Dessutom sjönk halten av sömnhormonet melatonin."
Särskilt intressant tycker jag uppgiften om sömnhormonet melatonin är. Det visar på en mätbar hormonell påverkan.
"Cajochen adds that this circalunar rhythm might be a relic from a past in which the moon could have synchronized human behaviors for reproductive or other purposes, much as it does in other animals. Today, the moon’s hold over us is usually masked by the influence OF electrical lighting and other aspects OF modern life."
http://myscienceacademy.org/2013/07/26/bad-nights-sleep-the-moon-could-be-to-blame/

På något sätt tycker jag inte att det borde vara så svårt att undersöka ordentligare, men då har jag inte så bra kunskap om hur en helt korrekt vetenskaplig undersökning går till.
Men att söka förklaringar som har med att vi till stor del består av vatten och månens dragningskraft (vilket jag har sett göras ibland) och ebb och flod - nja, nä, det går nog bort helt.
#12 Det kanske blir mer undersökningar nu, efter detta.
Tidigare, mindre välgjorda, undersökningar har kanske inte precis berett marken för att man skulle anse fenomenet vara värt att studera?
Jag skulle vilja att man tittar närmare på hormonpåverkan och även tar hänsyn till individuella skillnader, årstidsfluktuationer och eventuella könsskillnader.
snygga bilder: 🌛🙂
http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=86921
Vänta nu, var det fullmåne igår?! Men jisses, inte konstigt att jag fick migrän sådär plötsligt. Normalt sett följer migränen hormonbalansen så jag kan pricka in så när som på en dag när jag brukar få det, men igår skulle jag INTE ha det.
Där ser man!
Sedärja, då var det månen! 🌛👍
Hoppas det blir bättre nu Wony! Stress är aldrig någe bra…
Åska är en klar migränbov, det känner jag också av…🤢

Man ska kanske inte skylla allt på månen …
Vet inte om ni sett månen nu ikväll.. den är gigantisk