Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: psykologisamhälle
Läst 820 ggr
Magi-cat
4

När man ser i backspegeln....

En sjuksköterska som vårdat patienter i livets slutskede skrev en bok: "The top five regrets OF the dying". Där delar hon med sig av sina erfarenheter från många års vård av döende människor och listat de fem saker som oftast kommer upp att de ångrar..

Men, mycket klokt sagt, vid vilken plats eller tidpunkt i livet man än befinner sig finns det inte behov av ånger. Det förbättrar ingenting utan gör bara att vi tillåter det förflutna att komma ikapp så att vi mår dåligt just nu. I stället kan vi använda det förflutna för att komma ur ångerkänslor och göra de förändringar som behövs för att leva ett rikt liv - just nu! Man kan ändra åtminstone något när som helst…
"When it comes to making changes, be at peace with the past and remember that each moment is a new choice."

Här är listan:

1. I wish I’d had the courage to live a life true to myself, not the life others expected OF me.

2. I wish I hadn’t worked so hard.

3. I wish I’d had the courage to express my feelings.

4. I wish I had stayed in touch with my friends.

**5. I wish that I had let myself be happier.
**

http://myscienceacademy.org/2013/05/14/the-top-5-regrets-of-the-dying/

länk till boken:  http://www.amazon.co.uk/The-Top-Five-Regrets-Dying/dp/1848509995/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1367096226&sr=8-1&keywords=top+regrets+of+the+dying

"each moment is a new choice."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
0

Hon glömde:

6. I wish i've had a last cop OF coffee.. 

*skämt åsido*

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Kattuggla]
1

#0 Precis! Just nu- ordet är nyckeln till mycket vad man egentligen vill göra innerst inne. Man kan ju i alla fall försöka… Träna upp sig och göra de saker man inte riktigt vågat förut. En bra lista med fina önskningar. 🙂

#1 Sådana saker kan också vara viktiga. 😃

Magi-cat
0

#2 Just det! Just nu! 🙂

Inte se bakåt och ångra utan göra något man vill, varje dag,

Magi-cat
2

Man skulle kunna göra om sentenserna till en positiv form och läsa dem - just nu - och inte i backspegeln:

1. Jag lever mitt eget liv och har allt mod som behövs för att göra det.

2. Jag älskar mitt arbete och det berikar mitt liv.

3. Jag ger och får utrymme för mina känslor.

4. Jag är omgiven av vänner och familj som jag älskar.

5. Jag tillåter mig själv att vara lycklig.

Nu blev det nästan högtidligt. Eller nästan som en av alla de där självhjälpsböckerna som vill att man ska förändra sitt liv hela tiden och talar om hur alla andra ska göra och som jag blir lite uppretad på. 

Varför inte stanna i nuet och vara där man är, inte jaga efter den där lyckan? Finns det inte alltid inom en, det där lugnet?

Nr fem kändes svårast att formulera, jag vet inte varför.🤔