Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettnaturfenomen
Läst 1425 ggr
Magi-cat
0

Jordens största vulkan!

Det finns verkligen mycket nytt att upptäcka på vår planet….

Jordens, kanske t.o.m. solsystemets (?), största vulkan har upptäckts under havsytan öster om Japan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17417701.ab

Lika stor som brittiska öarna! Men den verkar inte vara aktiv….💣

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
1

Tur att den är passiv, japanerna har fått nog med stryk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

Ja, verkligen! Skulle den här vakna så….

fatcat
0

… skulle Yellowstone framstå som en liten plutt i jämförelse 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Farwuq
0

Usch, då skulle vi få en oönskad dusch.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rumblebee
2

Intressant :o Undrar vad följderna skulle bli om den blev aktiv och fick utbrott…

Och ett annat oförklarat fenomen är ju Aftonbladets speciella sätt att skriva sina artiklar på :o..

”Såvitt känt är det världens största vulkan”, skriver geologerna som gjorde upptäckten i tidskriften Nature Geoscience.''
Man får uppfattningen att geologerna gjorde denna upptäckt genom att läsa en tidsskrift 😛

Magi-cat
0

#5 Haha, syftningsfel eller gör de sina upptäckter genom att läsa tidskrifter---? 🤦‍♂️😃

Vilket osökt för in på ett annat fenomen: kass språkbehandling! 🤓

Men vulkanen…..undrar hur länge den varit under vatten och när den hade utbrott senast?? Landmassorna har ju liksom omformats och flyttat sig ett antal gånger…

Cahira
0

oj! Imponerande, faschinerande men läskig tanke att den finns där och vad den kan orsaka!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
0

JonasDuregard
1

Jag är inte säker, men jag tror inte att vulkanen nödvändigtvis skulle innebära en mycket större smäll än andra vulkaner. Rekordet är som det verkar i själva bergets storlek och det betyder så klart att det totalt sett har kommit mycket magma ur den, men jag vet inte om det är direkt proportionellt mot katastrofen vid ett utbrott. 

Krakatau var till exempel bara futtiga (jämförelsevis) 45 kvadratkilometer men den small med en väldig kraft.

Å andra sidan så är Mauna Loa som fram tills nu varit världens största vulkan också en av de mest aktiva, och har då och då utbrott utan katastrofala följder.

Magi-cat
0

Precis, det kommer an  på fler faktorer än storleken. Krakatau exploderade formligen och delar av den sprängdes bort, mycket våldsamt.

Sedan kan man tänka sig att ett stort vulkanutbrott under havets yta - om det påverkar väldigt stora mängder vatten skulle det i sig kunna få väldigt stora följder, inte bara själva explosionens våldsamhet.

Magi-cat
0

Den här har inte varit aktiv på sisådär 140 milj år, så man kan väl anta att den håller sig lugn en stund till…😎

Intressant dock för geologerna att den är lika stor eller större än den största på Mars!

Jag reagerade på det här i länken från nature.com:

"Sager and his colleagues were startled by findings they made after sailing the research vesselMarcus G. Langseth over Tamu in 2010 and 2012. They used air guns to send seismic waves through the mountain, and monitored the reflections. The seismic waves penetrated several kilometres into the massif …"

Seismiska vågor kilometervis in i massivt berg….!? 😕

Här är f.ö. en seismisk karta som visar jordbävningsområden på jorden och aktuella jordbävningar:

http://www.iris.edu/seismon/

JonasDuregard
2

"Intressant dock för geologerna att den är lika stor eller större än den största på Mars!"

Njae. Kollar du på jämförelsen (en av bilderna) i nature så ser du att det snarare handlar om att den är bredare än Olympus Mons, men mycket lägre och mindre total volym.

Där är också Mauna Loa med.

Magi-cat
0

#12 Jepp. Jag anförde också en viss osäkerhet i början med frågetecken och "kanske", särskilt med tanke på att jag inte är någon geolog och rätt kan utvärdera uppgifterna. (som ju också är ganska nya.)

”Den är ungefär lika stor som brittiska öarna eller Olympus Mon på Mars, som räknas som den största vulkanen i vårt solsystem”, fortsätter de."

"It also shows that Earth can produce volcanoes on par with Olympus Mons on Mars, which, at 625 kilometres across, was until now the biggest volcano known in the Solar System."

"“This says that here on Earth we have analogous volcanoes to the big ones we find on Mars,” says William Sager, a marine geologist at the University OF Houston in Texas. “I’m not sure anybody would have guessed that.”"

Så - störst, jättestörst eller allra jättestörst är kanske inte den brännande frågan, utan det intresse det utan tvivel röner hos geologer att även jorden har så stora vulkaner, kanske t.o.m. ÄNNU större…(om det nu är så viktigt att ta reda på att det motiverar insatserna): 😎

"Because ship time is at a premium, the study is one OF the first to peer at the internal geometry OF these massive underwater mountains. It is possible that other megavolcanoes are waiting to be discovered. “There may be bigger ones out there,” says Sager."

fatcat
1

En fråga bara, är detta en typ av caldera vulkan? eller hur klassificerar man den? heter det undervattensvulkan?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
0

#14 det låter det inte som? Då har magman under vulkanen tömts och hela taket störtar in:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Caldera

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/geologi/vulkanerochjordbavningar/vulkanerochvulkanism.1070.html