Halvoseriöst - ogräs!
För skojs skull tänkte jag dra upp, HUR kan vårt ogräs frodas och må hur bra som helst när vi inte fått regn på flera veckor och marken är sprucken av hettan? Träden är hur ledsna som helst och gräset har blivit hö.
Ökenogräs? 🤔😃
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
He! Ja det kan man undra.
Sega rötter??? Speciella växter som tål ökenhetta?
🤔
Ingen aning. Dom ser inte ens lite sorgsna ut, dom ser hur lyckliga ut som helst. Med blommor och allt. 🤦♂️
Magiskt! Det vill säga makalös anpassning av livet till omgivning och behov.
Spara på vatten är hemligheten:🙂
http://www.give2all.org/10/2012/01/Hur-spara-okenvUxter-vatten.html
och så från wikipedia.se:
"De relativt få fleråriga växter som kan uthärda ökenklimatet överlever oftast genom att lagra vatten och näring i rotknölar eller hålla sig inaktiva större delen av året. Större växter är skyddade mot luftens torrhet genom att vara suckulenta eller har små blad som är läderartade eller fälls vid ogynnsamma förhållanden. Generellt är klyvöppningarna få och kutikulan tjock hos ökenväxter.[6] Grundvattenådror i öknen går i allmänhet mycket djupt ner i marken. Phreatofyter, växter med djupa rötter, kommer emellertid åt vattnet och kan tillgodogöra sig detta.[1] Welwitschia i södra Afrika och släktet Prosopis, som finns såväl i Nordafrika som Asien och Nord- och Sydamerika, är exempel på sådana växter, som genom att bilda en lång pålrotkommer långt ner. Larrea tridentata, även kallad kreosotbuske, är en ökenväxt som förgiftar sin omgivning via sitt vittspridda rotsystem för att slippa konkurrens om vatten och näringsämnen."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
De är säkert lyckliga! Så härdiga och så vackra som de är! 🌺
Här får de lite vatten: 🍸
Och lite till: 🌊
Dom är vackra, men ogräset stjäl all näring för gräset att växa så korna får mindre mat att äta. :/
Sorry….😕 Stackars korna…..
Skickar lite vatten till gräset med! 🌊
Tack 🌺