OT Vad gör presidenten här?
Jag har varit i buschen ett tag och tydligen missat världshändelser, men möts av att självaste Obama under pompa och ståt landat i Stockholm.…
Vad gör han här?? Prata frihandel och basket (enl Aftonbladet) med Fredde, mitt under brinnande, brännande, bräcklig Syrien-kris??🤔
Que?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vad jag har förstått det, så har han blivit inbjuden av både Sverige och Ryssland att besöka, och han valde då Sverige. Men är bara vad jag har hört
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dock åker han vidare till Ryssland imorgon.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#2 Jasså? Konstigt… Ändring igen då?
Vad jag vet ville han inte åka dit först pga deras galna lagar kring homosexualitet. Men ja, nu har det tydligen ändrats.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#4 Kan ju vara det. Ja jag tycker de lagar de har skaffar där, är galna :S
Den snälle fredspristagaren vill starta krig! 🙂
Ja, vad gör han egentligen här? Finns ju många syrier i Sverige. Kanske är han är för att vinna mer sympatier för att starta ett krig, who knows?
Annars pratas det säkert mycket diplomati och vad Sverige ytterligare kan göra för att slicka deras.. ja. 😎
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Gissningsvis var det här planerat innan situationen i Syrien tog sin senaste vändning.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Ja, det där med fredspriset tålde att tänkas på redan från början. För att vara president i världens mäktigaste nation (i alla fall om du frågar en amerikan), så är han märkligt maktlös.
Hur gick det med den där allmänna sjukförsäkringen i USA?
Hur gick det med stängningen av Guantanamo?
Och i hur många länder ska en fredspristagare ha sina militärer?
Och i FN sitter USA och Ryssland och blockerar varandra så inget kan bli beslutat.
Fredde får väl passa på att svansa för "stora" makthavare. Vem vet var han håller hus om drygt ett år?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#7 Förmodligen men underrättelseanalytiker visste nog för länge sedan att läget i Syrien höll på att bli kaotiskt.
Kanske berättade CIA för Vita huset om det upptrappade våldet och de beslöt då att lägga om Obamas Rysslandstripp för att mellanlanda i Sverige så Obama kunde tala om just Syrien.
Man vet aldrig.. 😎
Sverige är en slags diplomatisk plattform rent internationellt. Vet inte om ni minns Condoleezza Rice Sverigebesök men hon höll då tal till den svensk-irakiska befolkningen och temat var Irak.

#10 "Sverige är en slags diplomatisk plattform rent internationellt."
Det är i alla fall så vi vill se oss själva.
#11 Ja alltså på sätt o vis är vi det.
Vi har stött USA med humanitärt bistånd i krigshärjade Irak efter deras invasion. Vissa Europeiska länder hjälpte till med militärt stöd men Sverige har varit ett centrum för asylsökande och invandring från Mellanöstern.
Obama pratar säkert om vad vi kan o ska göra ifall ett större krig bryter ut i Syrien.
Edit: Alltså vad Sveriges regering ska göra (Tror denna agenda till mesta del är dold).
Jag skrattade gott när jag hörde på nyheterna att till och med brunnslocken har de svetsat igen…hhahaha..😂
ja jag säger då det, vilket ståhej. 😓
Personligen är jag emot att störta Syriens regim. Den är mer demokratisk än oppositionen. Oppositionen tillhör islamistiska fundamentalister (arabiska våren) som är rädda att islam håller på o förlorar makt till nyliberaler.
Våld mot kristna har till exempel ökat markant i Syrien sista tiden. Är det regimen som orsakar det? Nej.

#14 "Den är mer demokratisk än oppositionen."
Hur mäter du då?
Även om tråden från början är OT, kanske inte alltför ingående diskussioner o Syrien och de frågorna platsar här….Definitivt inte islam hit eller dit…
Det finns ju Politik iFokus också….🙂
#13 Brunnslocken!!?? 😃 Det gäller att ha fantasi!
#8 Håller med mirinda…
Det där med fredspristagare är något som ofta får det att stocka sig i halsen….Men en lysande talskrivare har han, när han kan ta emot fredspriset och i talet motivera att man nog måste ta och kriga lite grann, och klara sig undan med det…
Nej, jag tror nog det är andra saker än frihandel och basket de ska prata om.
Han kanske avgår, avslöjar knepen i rävspelet och söker beskydd?😃
En tanke på en bieffekt av polispådraget runt presidentens besök:
Det skulle vara intressant att se inbrottsstatistiken och antalet anmälda andra brott som kreativa kriminella kan ha begått, medan stora delar av Stockholms poliskår var totalt upptagen. Inte hade de tid att skydda Stockholmare och deras hem när de skulle bevaka allt och alla som befann sig inom och runt avspärrningarna där Barak Obama & Co drog fram.
Ja eller hur Miranda! :p
Kanske står i tidningen snart "10 banker rånade utan att polis ingrep".
och "Obama åtminstone nöjd med polisbeskyddet" 😎
#19 Javisst, men de har åtminstone varit mer uppmärksamma.😎
Läste några rubriker att de hittat något vapen här och där. Ojdå…om man så säger….Det finns säkert vapen både lite här och där, alldeles oavsett Obama…

Jag tror snarast det är en osedvanligt dum idé att begå brott i Stockholm just nu, helt enkelt eftersom det är fler poliser i tjänst där än någonsin.
Däremot kunde kanske kriminaliteten öka i de orter poliserna kommenderats ifrån.
Ja du Jonas; det är aldrig en bra idé att begå brott. Men låt oss säga att utryckningskapaciteten för inbrott i kranskommunerna till Stockholm eller personrån i exempelvis en av förorterna i stockholms stad (storkommunen); Husby, Bredäng, Fittja eller för all del Äppelviken i Bromma (höginkomsttaggarområde) eller Vällingby centrum (svåröverblickat shoppingområde) är begränsade när det är stort pådrag p g a ett statsbesök. Det är ju inte riktigt där de polispatruller som finns att tillgå är utplacerade en sån dag.
Men det kanske du redan kan ana om du har lite lokalkännedom i Storstockholm.
Jag befinner mig i storstockholmsområdet och har yrkesmässigt haft en hel del samarbete med polismyndigheten. Så jag har en del insideserfarenhet av hur sådana här extremt hårdbevakade evenemang gör att polisen måste prioritera ner saker tillfälligtvis.
Vardagsbrottsligheten (t ex inbrott i privathem, "smårån" som "hit med mobilen annars får du stryk" eller väskryckning från moped/cykel eller misshandel i hemmet) är högprioriterade på Stockholmspolisens agenda, sen en lång tid tillbaka.
Men den som blivit rånad på sin mobil (genom hot om våld utan vapen) eller fått sin lägenhet vittjad på allt av värde får garanterat vänta när USA´s president ska eskorteras och trafiken dirigeras om.