Spindel vandrande i luften??
Låg här på min soffa i eftermiddags…då såg jag en liten spindel på soffbordet, tänkte den flyger ju fram…jag såg den vandra i luften upp till min fot som vilade på soffkanten.. den stannade till vid foten..jag skakade lite på foten då gick den vidare i luften bort till en hylla 3 meter ifrån..när jag rörde på foten så hoppade spindeln till som om det var en tråd den spann på vägen men bakom sig…någon som kan förklara🤔
När man går i skogen får man ju spindelnät i ansiktet hela tiden eftersom de vävt trådar horisontellt.. Undrar också hur är detta möjligt…🤔
Spindeltrådar är väldigt komplexa.. Jag har beundrat många små spindlar för deras envishet att göra nät. Även de minsta kan spinna stora nät som man knappt ser.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Just förmågan att spinna nät är lite av det som gör att jag finner spindlar… Mindre trevliga. Jag är milt spindelfobisk och tycker att alla dessa trådar kors och tvärs över vägar och stigar är väldigt jobbigt. Huvva. Men det är ju fascinerande. Bara jag slapp spindlarna. 😉
Jo men den verkade vandra i tomma luften..har aldrig sett något liknande?? 😮
Jag är inte rädd för spindlar som tur är för här finns en massa i mitt hus eftersom jag bor i skogsnatur 🙂
Den vandrade på en super tunn lina Astell 🙂
Det är bra att du inte är rädd! Jag var livrädd för spindlar en gång i tiden men numera försöker jag hantera den rädslan. Försöker förstå varför jag är rädd. Som barn var jag inte ett dugg rädd, minns en gång jag fick hålla i en sån där super stor spindel i en zooaffär. Tyckte den va gullig med små hår på ryggen haha 😓
#3 Jag bor i en liten ort mitt i skogen, så det finns gott om de små odjuren. Särskilt i källaren. Och nu någonstans på övervåningen, där sovrummet är. Har sett väv, så tja… Man är lite rädd att vakna på morgonen och se en spindel i taket.
#4 Jag har varit rädd så länge jag minns. Det är verkligen allt med dem som gör mig rädd. Utseende, rörelsemönster, nät/väv… Usch. Är jag ensam brukar jag försöka samla mig såpass att jag kan oskadliggöra "hotet" men annars ropar jag på någon medan jag skräckslaget med hjärtat bultande blåstirrar på den för att inte tappa bort den någonstans…
Jo men hur kan den vandra från min fot och framåt..min fot rör ju sig så där kunde inte tråden vara fäst innan men den fäste en tråd när den lämnade foten och gick i tomma luften bort till hyllan och varje gång jag rörde på foten studsade spindeln upp…fattar bara inte hur den kan spinna tråden bakom sig och gå framåt utan att gå på en tråd..hehe 🤔 kanske följde den en energiström?
Hahaha ja de kommer in i augusti..jag har en på toa just nu 😎
# 9
Bara att bära ut dom 😉
Jag har sett svävare jag med. Den hade nog en lina sen förr. :)
Jag såg dock nåt nytt idag, en spindel som låg på rygg. Kan dom inte vända sig? 🤔
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har också sett spindlar "sväva" i luften. Alltid blivit förvånad men gått fram o kollat riktigt noga och då upptäckt att den hänger på en pytteliten tråd. Knappt synligt om man inte anstränger sig för o kolla 😎
Jag lärde min dotter att inte vara rädd för spindlar mycket tidigt. Vi lekte och fjantade oss med spindlar så fort flickan kunde stå upprätt.
Resultat: Min nu 22-åriga flicka är INTE rädd för spindlar. I gengäld blev hon smått rädd för svanar.
😕
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det verkar ha varit effektivt mot spindlar men med svanar som bieffekt! 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
JA.
😕
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag tycker spindlar är söta, fast inte att gosa med kanske.
Fantastiska nät de gör…människan försöker efterlikna:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3697821
http://www.entreprenor.se/nyklackt/spindelvav-ska-tillverka-manskliga-reservdelar_138692.html
Man kan verkligen lära av naturen….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen