Hur ser ET-liv ut?
OM det finns utomjordiskt liv - hur ser det ut? Hur är det beskaffat? Som vi, så perfekta som vi är?😇
Inte alls, föreslår den här artikeln, utan högst troligt helt annorlunda. Eller som robotar. 😕
Vad tror ni?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Paul Davies, teoretisk fysiker, föreslår i artikeln att all utforskning av rymden kommer att ske med maskiner, robotar. Om vi någonsin får kontakt med "ET":s kommer de med all sannolikhet att vara av ickebiologiskt ursprung.
Han går också ett steg längre och säger ungefär att biologisk intelligens bara är ett genomgångsfenomen i universums evolution.
SETI:s chefsastronom Seth Shostak säger att om vi konstruerar en maskin, en robot med människans intellektuella kapacitet kommer dess efterföljare inom fem år att vara mer intelligent än hela mänskligheten tillsammans. Det blir ett nytt paradigm av artificeill (konstgjord) intelligens.
Fördelarna är stora, överlägsen intelligens och tålighet oberoende av jordens miljö. Den kan uppgradera sig själv och styra sin egen evolution.
Den utvecklingen är nära, ja redan här: Före 2020 kommer man att att låta intelligenta rymdrobotar utforska rymden åt oss. Redan nu finns det en på Mars.
"“Robotic exploration probably will always be the trail blazer for human exploration OF far space,” says Wolfgang Fink, physicist and researcher at Caltech. “We haven’t yet landed a human being on Mars but we have a robot there now. In that sense, it’s much easier to send a robotic explorer. When you can take the human out OF the loop, that is becoming very exciting.”
Är det så här det blir? Är människan en övergående livsform, en parentes? Inget "boldly go where no man has gone before"? Bara robotar? Är intelligens allt - känslor intet? När tar de över och - kommer de att behålla oss som - husdjur? 🐶🐱
mja…
Jag tror nog att principen med armar, ben och huvud är ganska lämpad och finns nog även på andra planeter.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
…..eller är det bara genomgångsstadier till ickefysiska medvetanden?
Eller 🤫 till maskiner?
Eller, oförståeligt förrän det är för sent, som i Fiasko av Stanislaw Lem?