Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: intressantteorier
Läst 1679 ggr
Magi-cat
1

Ny livsform upptäckt?

http://www.aftonbladet.se/incoming/article16375816.ab

Enligt artikeln har man hittat en bakterie långt, långt ner i isen i Lake Vostok i Antarktis. Denna bakterie ska vara unik så till vida att den har ett DNA som man inte kan härleda.

Det är mycket prestige i det här fyndet, och det är väl bl.a. det som kan göra att man känner sig lite tveksam.

Vad tror ni?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1

Kan liv finnas precis var som helst? Livet är säkert mycket, mycket flexibelt, men frågan besvaras så här på rymdforum:

"Fråga:Jag undrar om man har någon uppfattning om var gränsen för liv går? Jag är medveten om att det inte finns några fasta svar på detta men jag undrar om det finns några teorier kring hur extremt det får bli? 

Svar:

Jag antar att du syftar på hur extrema miljöer som liv kan klara av. Det man på senare år har kommit fram till är att det i princip räcker med flytande vatten, tillgång till kol, och en energikälla för att liv ska kunna existera. Det betyder att liv inte kan vara aktivt om vattnet är fruset, eller om vattnet kokar. Detta betyder att om vattnet befinner sig under höga tryck så kan livet klara av temperaturer långt över 100 grader C - jag har för mig att den senaste siffran jag sett är ca 150 grader C. Likaså kan livet klara av temperature under 0 grader C, givet att det t.ex. rör sig om saltvatten som sänker fryspunkten för vatten. Andra faktorer som kan vara intressanta att notera är att liv klarar av att existera i t.ex. ren svavelsyra, i öknar, i miljöer med stark strålning, eller kilometervis ner i berget (detta liv behöver således inte solljus för att existera, utan använder andra energikällor).

Allt detta gäller dock för mikroskopiskt liv, så alla "högre" livsformer är betydligt känsligare.

Tomas Hode 2007-05-11"

Magi-cat
0

Magi-cat
0

Lite mer om fynden i Lake Vostok, en av de ogästvänligaste platserna på jorden:

Biologer fann ett komplext ekosystem…

Gränserna för liv och möjligt liv måste vidgas….

http://myscienceacademy.org/2013/07/09/lake-vostok-mysteries-biologists-find-over-3500-life-forms-in-isolated-antarctic-basin/

fatcat
0

Inte förvånad. Liv finns även där vi inte förväntas finna det. På extrema djup och i öknar :)

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Farwuq
1

Ja, liv tycks finnas nästan överallt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland