Trött på fullmånen
Man kanske ska kalla den för Fulmåne istället. Men den är ju egentligen inte alls ful när den är full.
Men när man inte kan sova…när man är vaken och alla tankar bara far omkring…ja då tycker man den inte är så fin.
När man bara vill sova.
Hur har ni reagerat på fullmånen denna gången?
Inte är den ful 🙂- den är sååå vacker…🌛…..men kanske att det blir mer….känslor……? Med fullmåne?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Om du tar en promenad i månskenet kanske det är lättare att somna sen? ;)
Jag som är väldigt nördig av mig älskar fullmånen, och brukar då alltid yla om jag ser den, och låtsas att jag är en varulv. Sen tänker jag naturligtvis på ritualer osv som jag läst om i olika böcker. Min fantasi sätt igång något enormt av fullmånen, men jag gillar det :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Jag är ofta extra inspirerad kvällar med fullmåne. Ideer bara sprutar ur huvudet på mig och jag blir högkreativ. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Alltså..jag är inte trött på fullmånen egentligen…bara på att inte kunna sova då. 😴
Och nu är det faktiskt bevisat att vi kan ha sömnproblem pga just fullmånen. 👍

#4 Studien du talar om visade på en 5-minuters förskjutning i insomandet och en total minskning av sömntiden på 20 minuter. Om det inte är värre än så borde du klara dig bra 🙂.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#5 Det var nu inte fråga om att klara sig. 😴 Lyckligtvis.🙂
Det intressanta är att man nu kommit med en studie som visar förskjutningar i hur man sover i relation till månens faser. 20 minuters skillnad i sömntid är ändå ganska mycket!
Nu återstår att ta reda på vad detta månberoende beror på!
Jag hade mer än fem-minutersproblem kan man säga..🤔
Forskning är väl ändå forskning av just forskare som har det som yrke. Och nu har de kommit fram med bevis på att fullmånen gör så att man sover sämre. Och 20 minuter kan vara mycket för en som verkligen behöver sin sömn.
Och då personer som redan har sömnproblem.
Det har ju som sagts ropats och krävts efter forskning på just detta. Inte här inne men på andra sajter. Och nu när vi hittat en forskning som säger att det är bevis, då duger det inte. ÄVEN om det "bara" handlar om 20 minuter.

#7 En studie är bättre än ingen studie, det är jag den första att medge. Men att säga "nu är det bevisat" är lite tidigt, det är inte vad forskarna själva säger - så de håller med mig i den frågan. Det de säger är att det tyder på att det finns en koppling.
Får jag fråga dig, kommer du i framtiden acceptera allt jag säger som sanning så länge jag kan visa minst en studie till stöd för det?
Jag tycker nog att de bevisat det när de skriver:
"Forskare har nu för första gången visat att sömnen försämras när månen är full."
Och de är forskare.
Men vi tolkar väl meningar olika då.
#8 Forskare bör aldrig säga att något är bevisat, med en studie eller flera studier, inte denna gång och ingen annan gång.
Vad lekmannen säger i vardagslag är jag säker på inte skapar förvirring någonstans.
Det handlar inte om att blint acceptera vad någon säger, eller vad senaste forskningsrapporten säger. Vad jag tror det handlar om här är intresse för något VI tar upp någon gång. Det behöver inte vara fel, ("hönsigt"), för att vi tar fram det på Oförklarade Fenomen.

#9 Men det är ju inte forskarna som skrivit det, utan det är någon som skrivit så om forskarna? 🤔
#10 "Det behöver inte vara fel, ("hönsigt"), för att vi tar fram det på Oförklarade Fenomen."
Nej, det har du rätt i. Verkligheten ändras ju inte av att ni skriver något på den här sidan, utan existerar oberoende av era tankar och idéer. Vill du berätta var på OF detta har diskuterats innan?
"Forskare bör aldrig säga att något är bevisat, med en studie eller flera studier, inte denna gång och ingen annan gång."
Riktigt så illa är det kanske inte, men visst ska man uttrycka sig försiktigt. Tyvärr brukar uttryck för osäkerhet försvinna när massmedia vidarebefordrar forskningsrön, indikationer blir bevis, spekulationer blir fakta och så vidare. Jag tror också det är en språklig grej där engelskans "evidence" skiljer sig lite från svenskans "bevis" (som har en slags dubbel betydelse).
#11 Ja men forskarna har ju kommit fram till det med sin studie.
Alla är olika och unika och vissa påverkas av olika saker så jag tror absolut att vissa påverkas mer än andra och andra mindre än de människor de använde i studien. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.