Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 7041 ggr
Magi-cat
0

Carnac-stenarna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte lika kända som Stonehenge men lika mystiska…

Inte blir det mindre märkligt av att stenarna i Carnac, Frankrike, verkar vara uppställda för att ses från luften!

Det enda man vet är att Merlin verkar ha varit inblandad även här.Flört

Nåja, enligt vissa idéer är utomjordingar inblandade.

Har ni sett dem? Har några idéer?

(Filmen är ca 7 minuter lång.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2

Råkade av en slump (!) igår hitta andra intressanta uppgifter om Carnac:

Stenkomplexet Carnac i Bretagne är den största megalitiska platsen på jorden! Stenarna står i 10 - 12 rade parallellt med varandra i hela 8 km. Många av stenarna väger så mycket som 50 ton!

En del stenar har inristningar som hammare, koppmarkeringar och linjer.

Den här regionen är mycket seismiskt aktiv (=jordbävningar) Det är många geologiska förkastningar här, jordskorpan är tunn och enorma mängder tidvatten flödar in och ut under markytan. Platsen är också känslig för ny- och fullmåne, pga tidvattenseffekten.

Stående stenar och dösar verkar markera förkastningslinjerna.

Pierre Merceaux har forskat på platsen i decennier. Bl.a. har han undersökt mer än trettio viktiga skalv under 1900-talet. Han fann att skalvens epicentrum nästan alltid befann sig i förkastningssprickorna. Vidare blev det inga skalv där det inte fanns några megaliter!

Kunskapen om detta verkar alltså ha varit väldigt stor bland de som reste stenarna! Merceaux undersökte inristningar som verkade föreställa någon slags "yx-plogar" och kom till slutsatsen att de var enkla seismografer! Han byggde en liknande modell och fann att den fungerade.

Merceaux hävdar att Carnac kan ha varit något slags för den tiden viktigt universitet "där en elit av präster undervisade elever om jordvibrationer, en plats där 2D var mycket aktiv och genererade starka periodiska krafter."

Betänk också att Carnac är sådär en sextusen år gammalt och jordmagnetismen vid den tiden var starkare än nu. Det forntida folket kan också ha haft mycket kunskaper om magnetism.

Varför mätte man skalven just här? Och varför var det så betydelsefullt?

(Källa och citat: Barbara Handclow: "De nio dimensionernas alkemi")

[Olaf]
3

Man kan fråga sig varför alla dessa skolor och civilisationer försvann? Brann biblioteket i Alexandria ner av en slump? Eller var det ett medvetet kunskapsövertagande/utsuddande från en grupp?

Vi har lämningar av byggnationer som man än idag inte ens med modern teknik återskapa. Hur gjorde dom? Hur baxar man en 50 ton stor sten? Med rep och dragkraft? Hävkraft? Rulla? Med en stark modern lyftkran kan det gå. Men jag vet inte hur vanligt det är ens idag med lyftkranar som klarar så mycket som 50 ton.

Nej jag tror att människans historia går i vågor. Vi har haft perioder med mycket större kunskaper än vad vi har idag. Men kanske prioriterat olika saker.

Kan dessa stenar fungerat/r som avledare?

[Olaf]
2

Här är en snickare som prövat sig fram med olika tekniker att flytta stora stenar, en teknik som kan använts av byggandet av pyramiderna (enligt honom) eftersom den även fungerar i uppförsbacke. Han vill att de lärde kollar in hans förslag. Men intresset tycks vara svalt. Trots att nuvarande hypoteser är ganska hopplösa han förklarar varför i sin artikel.

http://www.world-mysteries.com/gw_gpipes.htm

Magi-cat
0

Intressant, Olaf! Smart med snickarens teknik-förslag!

Nej nuvarande hypoteser förklarar inte hur de kunde byggas så snabbt, pyramiderna.

Jag tror också att kunskaper gått i vågor och att man prioriterat olika saker. Så har de fallit i glömska, behoven ändrats och därmed kunskaperna, kanske också behjälpligt utraderade av nya makt-eliter.

Som med biblioteket. Det ligger något starkt symboliskt i att elda böcker och bibliotek. Utradera kunskap, kultur och övertygelser, in med nya kvastar, nya maktstrukturer och nya kunskapsbanker. Illa.

Återkommer med Merceaux's idéer om syftet med Carnac-stenarna. Men det är fritt fram att spekulera, sista ordet lär kanske aldrig bli sagt.Glad

Magi-cat
0

Merceaux tror alltså att Carnac-området var ett megalitiskt universitet. Området kunde användas för att skapa stående vågor för mental förstärkning och healing!

Han tror också att folket här hade kunskap om healing med hjälp av magnetism. Stenarna restes för att de har fälteffekter på den mänskliga kroppen, blir starkare i cykliska förlopp, vid solstånd och dagjämningar. Man kan också, menar Merceaux, ha kunnat skapa ljudvågor som kunde hela DNA och kanske förstärka reproduktionen.

Ljudhealing, resonanshealing, frekvensterapi är verksamt om man träffar rätt "toner". Organ som "resonerar" fel kan komma i balans igen m h a ljudvågor. Kanske hade folket kunskap om detta och det lärdes ut i Carnac. Det måste ha varit en exklusiv möjlighet och upplevelse att få komma hit till denna speciella plats och studera jordvibrationer och healing!

Kanske åstadkom skalven otroligt starka stående ljudvågor så att stenarna oscillerade som stämgafflar.

"Folket kom troligen till Carnac vid ny- och fullmånarna, och höst- och vårdagjämningarna, för att uppleva detta väldiga vibrationsmässiga ljudkomplex och bli helade och erhålla kunskap. VI är de som inte är tillräckligt utvecklade för att förstå deras vetenskap. Landet måste ha sjungit mot stjärnorna och balanserat folket medan de badade sina kroppar i ljudvågorna. De kände väl till hur ljud tar emot ljus; det är vi som just håller på att minnas. " (min kursiv)

(källa och citat: Barbara Hand Clow: "De nio dimensionernas alkemi")

[Olaf]
0

Hmmm intressant! Man kanske skulle resa dit.

Magi-cat
0

#6 absolut! Glad

å jag kände inte ens till dem förut!Cool Sedan hittar man mer och mer intressant…och ännu mer….

[knugenskrona]
0

Intressant!

Skulle väldigt gärna vilja resa dit och testa!

Magi-cat
0

Någon som varit där? 🙂