Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 5993 ggr
Magi-cat
8/16/13, 8:24 AM

Ny djurart funnen!

För första gången på 35 år har man funnit en tidigare oupptäckt däggdjursart på den amerikanska kontinenten; en olinguito, ett rovdjur som liknar…en mård?

"“This reminds us that the world is not yet explored and the age OF discovery is far from over,” Helgen told BBC News."

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/37079/title/New-Carnivorous-Mammal-Discovered/

Väldigt söt. Synd att den inte fick förbli oupptäckt. Nu ska väl alla jaga den, samla den, fånga den och dissekera den.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ljuskristallen
8/16/13, 8:35 AM
#1

Men så vacker och man får väl hoppas dom får leva i fred men risken finns ju som du skriver att samlare,jägare ska efter dom. Så tragiskt om det blir så 😕

Magi-cat
8/16/13, 8:47 AM
#2

Precis, man får hoppas de får vara ifred…..Synd om upptäckter leder till att man förstör…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/16/13, 11:35 AM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
8/16/13, 4:37 PM
#4

Nämen så söt. Kolla ögonen…❤️

Hoppas den får vara ifred.

fatcat
8/17/13, 2:57 PM
#5

Och snart är den en liten människotjänare precis som allt annat i naturen! De behöver oss för att överleva..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Gasoline
8/17/13, 4:35 PM
#6

Otroligt fin! Men håller med kommentarerna ovan, hoppas att den får vara ifred.

Annons:
fatcat
8/17/13, 4:42 PM
#7

Många här som tycker dem ska vara ifred men samtidigt gissar jag också på att flera här har husdjur hemma. Är det inte lite dubbelmoral eller räknas inte husdjur som djur?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Gasoline
8/17/13, 4:47 PM
#8

#7 när jag skrev att jag hoppas att den där våra ifred så menade jag att jag hoppas att det inte blir tjuvjakt,djurförsök och andra tråkigheter med detta djur.

Ljuskristallen
8/17/13, 4:52 PM
#9

# 7 Fatcat kan förstå hur du tänker här men det är en viss skillnad i att ha husdjur man älskar och bryr sig om.Jag har fyra katter och gör mitt allt för dom och jag tänker snarare på allt människan utsätter djur för som jakten,djurförsök och en massa annat elände något vi ju aldrig skulle utsätta våra husdjur för.

Jag bryr mig om och älskar alla djur, tom getingen som jag har sån rädsla för men jag skulle aldrig kunna se en geting lida eller slå ihjäl den eller människans dumhet mot deras samhällen. Det handlar om att beskydda och bevara det naturliga våra djur har,så ser jag på saken och hoppas innerligt detta vackra djur får leva ifred nyupptäckt som den är 🙂

fatcat
8/17/13, 4:54 PM
#10

#8 Då är du inte ensam om att hoppas om det 🙂 Fast för att den ska kunna vara ifred så måste människan ändå övervaka markerna så inte tjuvjägare håller till där.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Gasoline
8/17/13, 4:59 PM
#11

#10 må hända. Om vi säger såhär då, jag hoppas att de kom få leva så naturligt och ostört som möjligt. :-D

fatcat
8/17/13, 5:02 PM
#12

#9  Vad gör du då om du ser en skadad geting? 

A. Du låter den vara för stunden så den får lida ännu mera. 

B. Du avlider getingen för att den ska slippa lida.

Alternativ C. Du gå där ifrån o lämnar den åt sitt öde?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Ljuskristallen
8/17/13, 5:26 PM
#13

# 12 Oavsett vilket djur det rör sig om så ska dom aldrig någonsin behöva lida. Har vi ett husdjur som är oerhört sjukt befriar vi dom från deras lidande om det inte längre finns hopp och samma gäller ju en geting också om den ligger på marken och man ser hur illa tilltygad den är.

Kunde man på något vis ta med en geting till en veterinär så är ju det självklart mitt första val för det spelar ingen roll vilken storlek djuret har men nu tar man inte emot en geting på en veterinärklinik så ja hur mycket det än bär mig emot så befriar jag den om jag verkligen är övertygad och säker på om att getingen ligger där och lider till döds.

Men vi ska komma ihåg att ibland rör det sig om något helt annat och nu går jag in på humlor som brukar finnas i våra Lindar, dom blir helt enkelt onykter av allt dom får i sig från Linden så nej där ska man vara vaksam och inte bara tro det är nåt fel för hur det är så har alla djur stora som små en funktion på Moder Jord och dom tiderna humlorna infinner sig i Linden klipper jag inte gräset just där för dom kvicknar till men kan ligga i högar under en tid innan dom sen fullt friska flyger iväg,naturens gång helt enkelt.

Man måste se och döma själv av en situation och jag har en gång som barn räddat en humla som låg på rygg i en slänt och kan du tänka vad som hände efter att jag tagit upp humlan med ett maskrosblad ? den flög tre varv tätt intill mig och visade sin tacksamhet så JA alla djur ska hjälpas så gott det bara går oavsett storlek så finns där ett medvetande med känslor och det är dom vi ska ta hänsyn till i alla lägen.

Annons:
Magi-cat
8/17/13, 5:30 PM
#14

För att inte tråden om den nya djurarten ska svälla ut alldeles till en allmän djurtråd (hur trevligt det än är med djur) försöker vi återgå till rubriken nu.😎😉

Tack för alla kloka tänkvärda synpunkter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ljuskristallen
8/17/13, 5:45 PM
#15

Oops drogs visst med lite där tror jag bestämt,sätter ner foten nu och Topic nästa ☺️ 😘

Magi-cat
8/17/13, 5:47 PM
#16

De e lugnt! 🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
8/18/13, 12:30 AM
#17

#13 Minns när jag var barn o lekte med min lillasyster i en badbassäng. Hon fick syn på en humla som låg i vattnet o sprattlade. Ja hon tyckte jätte synd om den o tog upp humlan på land. Tre sekunder senare så stack den henne! Är det verkligen tacksamhet? 😕

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
8/18/13, 7:41 AM
#18

#17 Man gör en god gärning för dess egen skull, inte för att få tacksamhet. Humlan är humla och kan bara agera som humla - den var rädd, den stack, den reagerade reflexmässigt.
Tänk allt vad människor gör mot sina nära och kära ibland. Tacksamhet är underskattad och bör prioriteras mer, men det är inget man kan kräva eller vänta sig. Så tycker iaf jag….

Och så var det trådens ämne, den lilla nykomlingen i faunan…..👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/24/14, 10:51 AM
#19

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lillalollo]
1/25/14, 3:47 PM
#20

finns fullt med nya djur som upptäcks hela tiden av forskare. jag är så fascinerad..Hur blir de till liksom? För jag tror det är någon form av utveckling inblandat. Och så nästa fråga man funderar på hur kommer vår utvekling se ut. och så drar man iväg i huvudet.

Annons:
Magi-cat
1/25/14, 3:57 PM
#21

#20 Ja visst är det fascinerande att man upptäcker nya arter varje år! Så mycket som finns kvar att utforska på vår jord!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/22/14, 8:35 PM
#22

Kanske har en ny art av manet upphittats: En purpurfärgad skönhet sköljdes upp på stranden i Queensland.

Marinbiologerna är exalterade:

"“The fact that this jellyfish is big, the fact that it’s been found in a different locality and the fact that it’s a spectacularly different color… makes me wonder whether this really is a new species,” said Gershwin. “It’s really exciting.” 

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/vivid-purple-jellyfish-may-be-new-species

Verkligen häftig färg!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/23/14, 8:57 AM
#23

Fler och fler och fler och…

Humpback valar bildar i själva verket tre separata underarter:

De lever i olika hav och korsar inte varandras.

"Changes in the ocean leave signatures in the genetic code OF marine species, and if one population is devastated, their numbers might not be helped by whales from a different ocean."

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/humpback-whales-are-three-separate-subspecies

Evolutionen ligger sällan på latsidan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/23/14, 9:50 AM
#24

#23 "Humpback valar bildar är i själva verket tre separata underarter"

På svenska känner vi dem som knölvalar.

#20 "Hur blir de till liksom?"

De allra flesta har nog funnits väldigt länge bara att vi inte har känt till dem eller åtminstone inte klassificerat dem som egna arter. 

En del kan så klart ha uppsått genom evolution på senare tid men det är nog en väldigt liten andel. Evolution hos däggdjur är lååångsam 🙂.

JonasDuregard
5/23/14, 9:52 AM
#25

#21 "Ja visst är det fascinerande att man upptäcker nya arter varje år! Så mycket som finns kvar att utforska på vår jord!"

Om man ska vara tråkig så kan man säga att vi i proportion till hur många arter vi känner till upptäcker färre och färre varje år… 

Och vem vill inte vara tråkig 😎.

Magi-cat
5/23/14, 12:15 PM
#26

#25 Tråkig i onödan då. 🙂

Snarare upptäcker man fler där man inte trodde de fanns eller där man trodde det rörde sig om samma art. Som i fallet knölvalar. (Det finns ett intressant fladdermusexempel också.)

Däremot försvinner det fler djurarter än någonsin förr, men det är en annan fråga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/23/14, 12:18 PM
#27

#24  Evolution hos däggdjur är lååångsam 🙂

Skojigt nog visar nya rön att den inte behöver vara fullt så långsam som man tidigare gjort gällande.

Evolutionen kan snabba sig, om det blir nödvändigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
5/23/14, 1:07 PM
#28

"Evolutionen kan snabba sig, om det blir nödvändigt."

Jag syftade på evolution till nya arter. Möjligt att den kan vara snabbare än man trott, men det är fortfarande alldeles för långsamt för att tala om "antal arter per år".

Magi-cat
5/23/14, 1:18 PM
#29

Tyvärr är det en ojämn kamp mellan upptäckande och utsläckande, som i fallet med floddelfinen. (#19)

"Unfortunately, it might be lost as quickly as it was discovered due to habitat destruction."

#28 Man upptäcker ett antal arter per år. Inte precis att det uppstår ett antal.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/23/14, 1:58 PM
#30

Fler exempel på (ganska) nyligen funna djurarter:

En helt blind fisk, en grön orm (viper) med rubinröda ögon, en "gående" kattfisk, en sjungande groda, en tvåfotad ödla och en riktigt söt fladdermus - alla i Vietnam.

Naturens fantasi kan förvåna 🙂

Men tiden är knapp, habitaten är utsatta…

http://www.telegraph.co.uk/earth/earthpicturegalleries/9753208/New-species-found-walking-catfish-Beelzebub-bat-and-two-legged-lizard.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/23/14, 2:05 PM
#31

#30 "(viper)"

Även kallat "huggorm".

Magi-cat
5/23/14, 2:32 PM
#32

Djurart "vipera", familj viperidae.

Den aktuella skönheten en Trimeresurus rubeus.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/24/14, 8:17 AM
#33

Minsann! 18000 nya arter upptäckta i biologin förra året! 

Här är top 10. Etta är den söta olinguiton som vi började tråden med.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/top-ten-newly-discovered-species


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/29/14, 6:57 PM
#34

Såg just ett intressant program på SVT! (Tydligen en repris från 2012)

Evolutionen i Östafrikas sjöar - ingenstans går den så snabbt som där!

"Nyzeeländsk naturserie från 2011. Avsnitt 4 av 6. Östafrikas stora sjöar. Ingen annanstans har evolutionen en snabbare takt bland högre djur än i Östafrikas stora sjöar. Från ursprungligen en handfull olika slags fiskar har det bildats bortåt 2000 arter. Och biologerna häpnar inför deras beteenden och sociala system, nästan i klass med de schimpanser som lever längs stränderna. Även 31/5."

Det var fascinerande att se kampen mellan cikliderna och malarna där de höll ungefär jämna steg. En listighet som gav fördelar för den ena arten övertrumfades snart av den andra. Som munruvarna - att bära sina yngel i munnen för att de ska vara säkra! Snart kommer någon smart på att lägga sina egna yngel nära den andras och munruvaren får med sig en lömsk trojan som äter upp hennes ungar…

Riktigt illa går det först när människan lägger sig i och planterar abborrar, en främmande art, i Victoriasjön…

Intressant att se hur snabbt går med evolutionen ibland…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
5/29/14, 7:41 PM
#35

#34 "Från ursprungligen en handfull olika slags fiskar har det bildats bortåt 2000 arter."

Fick du någon bild av när "ursprungligen" syftar på? Någon/några miljoner år sedan eller i historisk tid? Det senare låter ganska enastående.

"Intressant att se hur snabbt går med evolutionen ibland…"

Men snabbt betyder fortfarande ofattbart lång tid i mäskliga mått mätt, eller?

"Riktigt illa går det först när människan lägger sig i och planterar abborrar, en främmande art, i Victoriasjön…"

Ja, det var mindre lyckat…

Magi-cat
5/29/14, 8:06 PM
#36

#35 Med reservation för hågkomsten: en miljon år sedan. 

Men snabbt betyder fortfarande ofattbart lång tid i mäskliga mått mätt, eller?

Det framgick inte riktigt HUR snabbt beteendet resulterar i nya arter. Men riktigt på en kafferast går det väl inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/25/14, 8:10 AM
#37

Hundratals nya fågelarter funna! En fjärdedel hamnade genast på röda listan för hotade djur…

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/survey-finds-361-new-bird-species-and-quarter-are-already-threatened


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/7/14, 9:12 AM
#38

Ååhh så söt! En gyllene fladdermus! En ny art, igen…

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/bolivian-golden-bat-found-be-new-science


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/18, 10:49 AM
#39

Angående snabb evolution…

Det ar inte alltid miljontals år. Med människans "hjälp" kan evolutionen snabbspolas till ett par decennier.

Geckoödlor som isoleras på öar utvecklar större huvuden och munnar än släktingarna på fastlandet. De får då tag på större byten, får mer energi och kan konkurrera ut andra ödlearter.

Detta skedde tydligen på av människor tillverkade öar utanför Brasilien.

källa: FOF 2017:09


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
1/16/18, 4:24 PM
#40

#39 Visst kan det gå fort med människans hjälp. Det är ju bara att titta på mångfalden bland exempelvis våra husdjursraser, som uppstod långt innan gentekniken när vi valt att avla på individer med "önskvärda" egenskaper.

Magi-cat
1/16/18, 8:39 PM
#41

#40 Jo, verkligen. Fast här var det inte medveten avel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: