Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 2521 ggr
Magi-cat
11/13/12, 7:54 AM

Osynlighetsmanteln.....

Tråden uppdaterad 2019-11-24/M-c/#14

Hur hade det gått för Frodo på vägen till Mordor utan osynlighetsmanteln? Eller för Harry Potter på hans uppdrag att rädda världen?

Nu har (som vanligt) forskningen inspirerats av sci-fi/fantasy så till den grad att osynlighetsmanteln är här, i alla fall nästan.Glad

Tidigare försök var inte helt bra, men enligt uppgift föreligger nu en ny, förbättrad version av en "cloaking device". (cloak = dölja; täckmantel)

Hur går det till? På något sätt absorberas eller reflekteras ljuset runt det speciella cloaking-materialet så det inte syns eller väldigt lite.

se mer:

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121111153931.htm

"Structures incorporating meta-materials can be designed to guide electromagnetic waves around an object, only to have them emerge on the other side as if they had passed through an empty volume OF space, thereby cloaking the object."

""We built the cloak, and it worked," he said. "It split light into two waves which traveled around an object in the center and re-emerged as the single wave with minimal loss due to reflections."

Användbart eller bara "kul grej"?

Några etiska frågor borde rimligen uppstå om det faktiskt är möjligt att göra sig osynlig……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/13/12, 11:58 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/13/12, 12:20 PM
#2

Det skulle vara intressant att se en videodemonstration.

Jag skulle gissa att den är begränsad till att göra dig "osynlig" om du betraktas från en viss vinkel (har jag fel är det riktigt häftigt!).

Magi-cat
11/13/12, 12:42 PM
#3

#2 jag får intrycket av att den är rätt begränsad (det stod något om 2D) och att man inte kan "bli osynlig" runt om, men att man jobbar på det…..

Etiska aspekter, då?

(I Star Trek är det för det mesta skurkarna som cloakar, medan de rättrogna har avsagt sig sådana färdigheter. Glad)

Varför ska man gömma sig/saker?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/13/13, 5:46 PM
#4

en liten kort video om hur ljuset bryts så att man skulle kunna bli osynlig, ungefär i alla fall….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
8/22/13, 2:39 PM
#12

Vad tycker ni andra? Vore det coolt med "osynlighetsmantel"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
8/22/13, 4:53 PM
#13

Räcker det inte med att folk redan känner sig osynliga i dagens samhälle? Behöver vi verkligen försvinna från tomma intet också?😎

Fast å andra sidan kan de vara kul o gömma sig om man typ ska in i ett spökhus. Slipper man oroa sig för spöket ska skrämmas. Istället skrämmer du spöket!! 😍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
11/24/19, 9:37 PM
#14

Forskare i Kanada har lanserat en "osynlighetsmantel".

Genom att ljuset böjs kan det flexibla materialet dölja föremål och enbart visa bakgrunden.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/302306/har-forsvinner-han-bakom-osynlighetsmanteln


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/24/22, 9:19 AM
#15

Inte direkt osynlighetsmantel, men speciella ljusvågor som inte reflekterar ljuset på vanligt sätt.

"The special light waves seem to defy the laws OF light reflection. The tailor-made light beam was not changed by the object it passed through — only dimmed slightly — resulting in almost perfect invisibility"

Upptäckten kan eventuellt få medicinsk betydelse.

Artikeln från april 2021

https://www.freethink.com/science/invisibility?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=BigThinkdotcom&fbclid=IwAR0VUCB98s7jgvegbOL498rBLH0L2negdx0toUUWaFOENQIz6F7VAPEnoyw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Researchers have developed a unique light wave that, when beamed through an object, makes the object appear invisible to cameras and even the human eye. This could be the key to invisibility.
Upp till toppen
Annons: