Annons:
Etikettövrigt
Läst 8045 ggr
Magi-cat
7/16/12, 9:45 PM

Bordsdans

Tänkte berätta även här om den kanske märkligaste upplevelse jag tagit del av inom det här området.

Det var på en mässa för ett antal år sedan. En tjej som jag glömt namnet på (finskklingande?) berättade om sitt liv, om hur hon ser på andevärlden och inte minst det hon kommit att ägna sig åt: bordsdans. Alltså inte det där att bordet svarar på frågor utan helt enkelt flyttar på sig.

Efter att hon berättat i ca en halvtimme delades vi in i tre grupper, fick fälla upp ett bord för varje grupp och instruerades att hålla händerna lätt, lätt ovanpå borden. På kommando skulle borden vicka sig hitåt, ditåt eller snurra runt.

Eh, ja, det var väl ingen som riktigt trodde på att vi skulle lyckas med det. Vi i gruppen hade aldrig träffats förut och aldrig varit med om detta tidigare. Men det lyckades. När bordet väl fick fart under benen fick man springa för att hinna med.

Häftigt faktiskt. En tjej och jag tittade på varandra och sade nästan samtidigt: Ingen kommer att tro oss.

Jag tror inte på (enbart) Ideomotoriska rörelser i det här fallet. Jag vet hur det är när 5-6 kvinnor ska flytta ett bord. Jag är välbekant med denna typ av bord, och ingen i gruppen hade något investerat i att det måste lyckas……Och vi höll händerna PÅ bordet, inte under….Och det gick undan….

Ja det var märkligt….

Vad det är? Jag vet inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[C Stark]
7/17/12, 7:47 AM
#1

Häftig upplevelse!

Har hört fler som varit med om det, men jag har själv aldrig deltagit.
Vad anv man för typ av bord? Pratar vi bord modell stort matbord eller små ikea avlastningsbord?

Glad

Magi-cat
7/17/12, 7:55 AM
#2

Det är också en grej som hör till upplevelsen av trovärdighet:

inga mystiska specialbord, utan vanliga tråkiga, sådana där marknadsbord från Ikea skulle jag tro. De stod hopfällda i ett hörn när föredraget började, vi fick själva fälla upp dem och ställa oss runt dem och själva fälla ihop dem efteråt.

Hade hon haft med sig ett eget bord och bara demonstrerat färdigheten hade man på sin höjd tänkt "kul grej, men var sitter magneterna" eller nåt sånt. Här var det i stället bara ett antal kända faktorer, som de ytterst vanliga borden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/17/12, 7:58 AM
#3

En annan grej med den här bordsdansen som var väldigt kul, åtminstone för mig: jag hade fått en ny kamera som jag inte lärt mig ännu, bara att knäppa med, inget mer.Cool Jag hade med den där och knäppte kort förstås, men tänkte samtidigt att "äsch att jag inte lärt mig filma ännu" men ville inte ta uppmärksamheten ifrån det som hände för att mixtra med kameran.

Nåja, väl hemma upptäcker jag att jag tagit två små filmsnuttar på evenemanget! Kameran hade själv ställt in sig på filmning och själv ställt tillbaka sig till auto igen! Inte illa, va?Skrattande

Så nu har jag det på film, liten, men ändå….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[C Stark]
7/17/12, 8:00 AM
#4

Vad sännande! Glad

Magi-cat
7/17/12, 8:20 AM
#5

Ja visst är det!Skrattande Kan rekommenderas!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[stblues35]
7/17/12, 9:57 AM
#6

#2 Bord med 3 ben var det väl?? Har iaf för mig att det brukar vara det..

Annons:
Magi-cat
7/17/12, 11:07 AM
#7

#6 det här är alltså INTE trollbord med tre ben som svarar på frågor eller dunkar lite med ena benet.

Det är helt vanliga naturella bord med fyra ben som helt enkelt flyttar sig med väldig fart, utan att några synliga krafter påverkar det.

Två helt olika grejer alltså!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[stblues35]
7/17/12, 12:10 PM
#8

#7 Ok har för mig att dom också gör det..men klart..var längesen jag såg det.

Magi-cat
7/17/12, 12:16 PM
#9

#8 kan finnas olika Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
7/17/12, 5:45 PM
#10

Häftigt!

Kul att höra att det faktiskt kan ske på riktigt och inte bara ha läst det Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
7/17/12, 5:59 PM
#11

#10 ja det är ju helt annorlunda att uppleva något sådant själv!Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/24/12, 3:46 PM
#12

på begäran aktiverar jag den här tråden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
10/24/12, 7:20 PM
#13

Speciell upplevelse, och lite galet måste det sett ut :))

Men vad var syftet frågar den nyfikne då? :) Visa att de finns, eller?

Annons:
Magi-cat
10/24/12, 7:27 PM
#14

gahella, det vet jag inte eller om det alls var ett syfte? Snarare fenomen. Men vilket fenomen? Det låter för mig långsökt att andar skulle manifestera sig på en mässa genom att deltagarna skulle få springa ifatt bord. Men häftigt var det. Och totalt galet. :-D Och fullkomligt oförklarat hittills………


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
10/24/12, 7:51 PM
#15

Ja man blir helt förundrad…;D

Ghosthunter
10/24/12, 9:33 PM
#16

Spelar ingen roll hur bordet ser ut och hur många ben det har eller vilket material det är byggt av. Förra gången så körde vi med ett stort köksbord…..blev en jäkla fart på det bordet!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/24/12, 9:49 PM
#18

#16   Haha, racer-köksbord?Skrattande

Nej, bordens uformning verkar inte ha betydelse.

Men vad är det som "får igång" dem?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/24/12, 9:50 PM
#19

Det finns ingen anledning att filma….en sån sak upplever man på plats och själv, jag är inte ute efter att visa världen vad jag sysslar med.

Vissa gillar att dokumentera saker, men inte jag.

Dessutom så är det inte lätt att filma med båda händerna på bordet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/24/12, 9:52 PM
#20

Jag har en liten filmsnutt, eller två! Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
10/24/12, 9:55 PM
#21

Magi-cat - det är andarna som får igång bordet. Anden besvarade frågor förutom att få bordet att dansa runt hela rummetFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/24/12, 9:56 PM
#22

#21 okFlört


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/24/12, 10:04 PM
#25

#23 du får väl delta själv någon gång?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/24/12, 10:06 PM
#27

#24 nix! De människor som deltar har ju inte en aning om att de hamnade på en liten film och är kanske inte ett dugg intresserade av att bli utdelade…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/24/12, 10:24 PM
#29

Integritet, heter det


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/24/12, 10:37 PM
#31

Läs vad jag skrev i början! Jag känner dem inte! Har inte träffat dem varken förr eller senare! Nä, du får allt gå själv på en sådan grej…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
10/25/12, 8:06 AM
#33

Magi-cat - Jag känner inte heller deltagarna på den senaste gången jag var på bordsdans. Det var nämligen på Hälsa och Livsstilsmässan. Men första gången var jag speciellt inbjuden på en privat seans…..men det är historia nu och den gruppen finns inte längre.

Det bästa är när bordet dansar runt även när man har släppt taget om det. På seansen hände detta….vi hann knappt sätta ner bordet på golvet innan det började att dansa runt…heheSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/25/12, 9:15 AM
#34

#33 hehe, bordet vill dansa solo, på egna fötter! Måste sett verkligt kul ut! Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/25/12, 9:22 AM
#35

#32 Jag känner din misstrogenhet, Houdi. Litar på? Litar på vad? Vad har lita på med saken att göra? Vi var åhörare på en mässa, hopblandat folk, ingen i min grupp var "i branschen". Tror du allt var iscensatt för att lura mig? Skrattande

En kvinna blev så förfärad när bordet började röra sig att hon vit i ansiktet gick därifrån.

Jag känner till de ideomotoriska rörelserna. Jag kommenterar just det.

Vad menar du med din sista mening? Den är oklar.

Det var enbart främmande människor med. Ett ihopplock av mäss-besökare, helt "vanliga människor".

Jag försöker inte bevisa något eller överbevisa någon. Varför skulle jag? Det betyder ingenting mer för mig än det jag berättat, det var en märklig upplevelse helt enkelt. Och jag har ingen förklaring till den.

Pröva själv!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sisela
10/25/12, 9:35 AM
#36

Hehe, har aldrig hört om detta, men så är jag inte speciellt insatt eller intresserad heller. Blev dock väldigt nyfiken på dina filmsnuttar men ja, man kan inte lägga upp folk hur som helst på nätet.

Hittade en video på Youtube med ett litet bord. Såg det ut så här ungefär Magi-cat?

http://www.youtube.com/watch?v=NaQY6zfQIGI

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
10/25/12, 9:53 AM
#39

Vi får väl sätta ihop ett gäng ifrån iFokus och träffas. Lite bordsdans och fika Flört

Nej skämt och sido (eller så kanske det hade varit intressant?!) - jag har aldrig testat detta med bordsdans, jag ser inte vitsen riktigt? Visst, en rolig sak, men vad kommer det härifrån, varför just bordsdans? Det hade varit lika roligt om "man" fick en tallrik att lyfta eftersom det i princip är samma sak - det är andevärlden som arbetar. Min fråga är alltså, varför är det just bord som de "tillåter" sig arbeta med? Ligger det något i det sedan lång tid tillbaka?

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
10/25/12, 10:40 AM
#40

Houdi, jag ger en berättelse för sajten, min berättelse om ett fenomen, Det är, fortfarande, inget försök att övertyga dig eller någon annan.

Jag känner att det mesta blir upprepningar eftersom du kastar tillbaka vad jag än säger. Du får helt enkelt prova själv.

Men lite till då: vi instruerades att ha bara fingertopparna på bordet, lätt, lätt. Deltagarna höll efter varandra - inte för hårt…nej, vi trodde aldrig någonsin att vi skulle få det där bordet att röra sig, vippa hitåt eller ditåt. (Ghosthunter berättar om ett bord som flyttade sig sedan alla släppt taget. Avståndverkande ideomotorik?:-))

Inte sjutton VILLE jag det till varje pris, eller de andra som helt enkelt var besökare och allt annat än fixerade på härligheten i att springa efter bord. Varför?

Andevärlden? Bias? Ärligt talat vet jag inte om det är andevärlden eller vad det är. Det är ett fenomen. Men det finns.

Vill det verkligen veta, Houdi? Du får aldrig verkligen veta, när du hela tiden lägger ord och dina förutfattade meningar i det du läser. "Konfirmera..bias" är ett exempel. Hur vet du det? Nej, du vet inte, du antar. Sluta med det och läs vad jag (och andra) skriver.

En delvis annan sak. Om det är så att man på 10 minuter kan få bord att sväva i så snabb takt över golvet att man måste springa för att hinna med, bara genom att man VILL det: DÄR är i så fall ett minst lika intressant fenomen! Vad allt kan man inte uträtta med viljan då?! Där finns en potential som är oändligt mycket större och väsentligare än att användas till att tillbakavisa det "paranormala".

Studera det, också, med öppna sinnen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/25/12, 10:46 AM
#41

#39 bra fråga, Fjäril!Glad

Kanske som du säger, att det ligger tradition i det. Kanske samlades man runt ett bord och "fick svar" och sedan har bordet som rekvisita hängt med i olika varianter.

Bordet har en stark symbolik också. ""Riddarna av runda bordet" - varför just runt, och varför ska det poängteras?

Tänker också på viktiga fredsförhandlingar i olika delar av världen där makalöst mycket tid ägnats åt att först besluta om förhandlngsbordets form…..Lite Feng Shui där, kanske?

Vore roligt att se en svävande tallrik också…..(helst av oömt material, om det kraschar under luftfärden medan man övar…Skrattande)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
10/25/12, 10:58 AM
#42

#41

Haha, ja det får bli en plasttallrik Flört

Tack för din förklaring!

Jag tror säkert att det fungerar alla gånger och speciellt när du själv beskriver att du har upplevt det. Då kan jag "tro" på det ännu mer om man säger så Glad (även om jag aldrig har provat).

Jag är ändå fundersam till (nu syftar jag inte på fenomenet/att det händer) varför andevärlden är med på just det? Vad är det för energier då menar jag, som tycker att det är roligt att vi "leker"? Ja jag spekulerar hej vilt här, men det blir lite som "anden i glaset", eller?

Jag ska faktiskt "anlita" min bror och hans vän (en duktig kille som spelar in egna filmer) för att testa det här. Jag har aldrig varit intresserad av att "dokumentera" saker, förutom för mig själv, via diktafon, men det ÄR intressant och jag vill ju som sagt fördjupa mig i mina egna andliga kunskaper, eller snarare hur allt kommer sig. Att få det på film, för eget bruk, gör säkert att man förstår vad det verkligen är som händer. Att kunna se det själv i efterhand.

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
[Olaf]
10/25/12, 12:03 PM
#44

Även om jag tycker det låter helspännande med dansande bord så måste jag bara inflika att jag tycker nog inte det är så svårförklarligt.

(Jag säger inte att jag VET vad det är bara vad jag starkt TROR att det är. Andra kan ha andra förklaringar som dom tror är mer troliga)

Jag tror det handlar om psykisk energi från deltagarna själva. Har själv experimenterat i min ungdom med energier och hur den samlade energin kan åstadkomma saker.' 

Borddansen är ett utmärkt exempel på hur mycket mer kraft som finns i oss och hur mycket större potential vi har som människor än vi någonsin kan tro!

Jag skulle tro att vi förlorat många gåvor genom århundraden av nedstängning…men att vi kommer allt mer och mer öppna oss för de aspekter av oss själva som ligger vilande.

Meningen med såna här borddanser är att vi själva ska få erfara hur fantatsikt rika vi är. Man blir bara så glad av att se de en sån här uppvisning och Mag-cats egen berättelse känns bara så upplyftande. Tack!

Fjäril
10/25/12, 12:07 PM
#45

#44

Det lät intressant! Det kanske ger mig svar på varför "andevärlden" tillåter dessa "lekar" eftersom allt sådant är just för att mätta egot. Man har roligt (även om det iofs ÄR roligt) Glad.

Då kan vi dra slutsatsen igen, att vi är ett med universum och att man (andevärlden) vill visa att vi själva har potential att utföra saker som människa och att det kanske faktiskt (inte alltid) är via universum.

Intressant, spännande och värt att forska mer i.

Sajtvärd på Övernaturligt

sisela
10/25/12, 12:35 PM
#46

Magi-cat: skrapade det stora bordet mot golvet eller svävade det?

[Olaf]
10/25/12, 12:36 PM
#47

#45 Ja, också kan man tänka att om vi alla är Ett i slutändan och allt bara är energi…så ÄR vi universum!

I en kosmisk dans! (Ibland med bord) hehe

Magi-cat
10/25/12, 3:28 PM
#48

#44 Spännande Olaf, att du känner till detta och liknande fenomen! Intressant där om psykisk energi!

Det var lite av det som jag var inne på i sista stycket av #44.

Energi är oförstörbar. Energi är magisk. (Glad) Om vi är ETT och universums manifestationer av sig självt, vore det väl skräp om inte ett ynka bord skulle kunna flytta lite på sig.:-)

Det är lite svårt att finna ord som är passande tycker jag. Psykisk energi - eller fält-energi som våra relästationer hjärnan laddar ner?

Observera att det inte är detsamma som "inbillning" eller "osanning" eller "bluff". Det kanske är enklare än vi tror - när vi väl tror.

(editerade lite, hann inte klart först)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/25/12, 3:45 PM
#49

#46 det skrapade ingenting vad jag minns, mer än när det bromsade upp och blev "trögt".

Det kändes precis som en smörklick i het stekpanna, ingen friktion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
10/26/12, 7:23 AM
#50

#48

> Det kanske är enklare än vi tror - när vi väl tror.

EXAKT SÅ!

Magi-cat
10/26/12, 8:06 AM
#51

#50 Exakt. Houdi, läs meningen framför den du citerar också.Flört


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
10/26/12, 8:57 PM
#52

Jag har för mig att Richard Wiseman tog upp någon undersökning på detta med Trollbord i sin bok Paranormality.

Skriver direkt ur mitt tveksamma minne:
De testade först att det inte hade någon betydelse vilka material som fanns mellan händer och bord - bordet rörde sig ändå. Sedan testade de en anordning som registrerade vad som rörde sig först - bordet eller händerna, och såg att det var händerna som rörde sig först.

Undrar om det är vad JohnHoudi menar när han pratar om pokerchip i #43?

JonasDuregard
10/26/12, 9:45 PM
#53

#52 Det finns flera enkla kontroller man kan göra. Lägg såpa på bordet är min favorit.

En annan bra: se till att det inte sitter tassar på bordsbenen så att de inte glider för lätt och skruva loss benen ett varv eller två så att det "hackar" fram om man skjuter det åt sidan. Jag gissar att det skulle byta "smörklick i het stekpanna" (#49) mot endera helt stillastående eller hackar fram som en gammal traktor.

En liknande variant är att ordna ett bord som går sönder om man trycker på det, till exempel en tunn skiva i balsaträ.

En annan som jag tror skulle funka (dvs få effekten att försvinna): låt inte deltagarna följa med bordet utan om det rör sig utanför deras räckvidd får de släppa. I alla videor jag har sett är det uppenbart att större delen av effekten kommer av att deltagarna försöker följa efter bordet men istället så överkompenserar de och skjuter det i den riktning de förväntar sig att det ska röra sig. Om du har båda benen stilla så minskar utrymmet för den sortens effekt.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
10/26/12, 10:04 PM
#55

#54 Visst kan jag vara med, det skulle ge mig tillfälle att pröva mina hypoteser. En annan möjlighet är att någon som utövar det här emellanåt prövar dem.

Och det är skillnad på förutfattade meningar och hypoteser. Jag skriver ju till exempel "[…] jag tror skulle funka" och "Jag gissar att det skulle byta […]" - hur är det förutfattade meningar?!

Det enda jag säger säkert är vad jag observerat i filmer, vilket ju inte heller kan betraktas som förutfattade meningar eftersom jag "utfattade" dem först efter att jag sett filmerna Glad.

Du försöker ofta köra "förutfattade meningar" eller "tvärsäker" korten, och varje gång måste jag påpeka den helt uppenbara sanningen: jag bara säger vad jag tror - och jag är dessutom tydlig med det i inläggen!

Det pinsamma för dig är att både du själv och dina kompisar spekulerar vilt om allt mellan himmel och jord - men så fort jag skjuter in minsta lilla gissning om hur något ligger till så är det en förutfattad mening Skrattande.

Så lägg av med det är du snäll.

Annons:
Magi-cat
10/26/12, 10:20 PM
#56

#55 du säger att du gissar - men din slutsats av gissningen är ganska klar. T.ex. Åtgärd: stycke 2 #53 gissas resultat: två uttalanden som man skulle kunna säga grundas på förutfattade meningar.

(edit: genom att säga att man gissar att för man meningen i en viss riktning. Vanligen den riktning man brukar följa. Inget fel i det, helt ok, man måste förenkla så det inte blir alltför tungrott, men det är inte förutsättningslöst.

Om man säger att man inte vet, men den enklaste förklaringen inte är tillräcklig utifrån kunskap om de kända faktorerna, håller man fältet mer öppet för att göra mer erfarenheter och inhämta mer kunskap.)

Du har sett filmer - men filmer, tja, jag tror inte de gör rättvisa åt verkligheten. (det är vad jag tror)

Visst har vi förutfattade meningar allihop. Detta är ett diskussionsforum i intressefrågor för allmänheten. Man måste få, här iaf Tungan ute, sväva ut lite. Det får naturligtvis du också. Ibland kan jag dock uppleva dina gissningar som alltför begränsade. Det får de vara, jag väntar mig inget annat och de kan ha sina poänger.

Men undvik gärna "pinsamma" och "lägg av…" och liknande. Dessa uttryck får knappast någon positiv verkan eller funktion.

God kväll!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
10/26/12, 10:26 PM
#57

#54

Jag förstår inte riktigt vad du menar där.

Om man vill testa saker som kan utesluta vissa felkällor, t.ex. den ideomotoriska effekten i det här fallet - innebär det då att man har förutfattade meningar?

I "min bok" innebär det att man är vetenskapligt skeptisk, alltså att man inte nöjer sig med första bästa (övernaturliga) förklaring.

Magi-cat
10/26/12, 10:44 PM
#58

Jag har inte angett någon förklaring alls, vare sig naturlig eller så kallad övernaturlig. Det kan finnas ett antal olika varav ett enkelt avfärdande är den troligen sämsta. Att inte utifrån bristfälligt underlag fästa sig vid den till synes enklaste förklaringen - det är att vara skeptisk. Därmed inte sagt att den enkla förklaringen behöver vara fel - den kan vara betydligt mer spännande än den verkar från början. Jfr Olafs tes.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
10/26/12, 11:16 PM
#59

#58

(Jag påstod inte att du har angett någon förklaring. Jag gav ett exempel på vad som står i "min bok" och vad man inte nöjer sig med där. Ser att jag borde ha lagt till ett "t.ex." när jag gjorde det.)

Jag undrade vad du menade med att det skulle vara förutfattade meningar att vilja testa saker som utesluter att det t.ex. skulle röra sig om den ideomotoriska effekten.

Magi-cat
10/27/12, 7:23 AM
#60

#59 klarläggande: det är alldeles utmärkt att testa saker och prova själv! Det ena står inte i motsättning till det andra.

Men inget går upp mot praktiken om man vill få verklig erfarenhet…..

edit: den ideomotoriska effekten är ingen egentlig felkälla (#57) som jag ser det - den är en effekt - eller ett fenomen om man så vill.

Den är egentligen värd ett helt eget diskussionsämne.

Det är det enkla avfärdandet jag vänder mig emot. Det räcker inte, ens om man ska vara rationell.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/27/12, 1:28 PM
#61

#60 "Det är det enkla avfärdandet jag vänder mig emot."

Men jag har ju inte gjort något "enkelt avfärdande" så du behöver inte vända dig mot mig Glad.

Du skriver ju i #0 "Jag tror inte på Ideomotoriska rörelser i det här fallet.". Om min gissning är ett enkelt avfärdande så måste ju din gissning vara minst lika enkel och minst lika avfärdande?

Så jag förstår fortfarande inte varför du får gissa hej vilt men så fort jag gör det så blir det förutfattade meningar Obestämd.

Vi kan ju jämföra med hur du bemöter andra påståenden, jag skrev som sagt att jag gissade, men i #21 är GhostHunter lite mer säker på sin sak: "det är andarna som får igång bordet". Vad svarade du? Att det är förutfattade meningar? Att vi ska lämna fältet öppet? Nej, du svarade kort och gott "OKGlad".

Magi-cat
10/27/12, 1:42 PM
#62

#61 Att vi ska lämna fältet öppet? Nej, du svarade kort och gott "OKGlad".

= noterar hans mening, repekterar den

= en tro, noterar, repekterar den

Men jag har ju inte gjort något "enkelt avfärdande" så du behöver inte vända dig mot mig Glad.

Jag har inte vänt mig emot själva "dig".

Så jag förstår fortfarande inte varför du får gissa hej vilt men så fort jag gör det så blir det förutfattade meningar Obestämd.

Vad jag skulle vilja är att du lyssnar på våra berättelser. Bildar dig en egen uppfattning. Helst provar själv med någon som kan.

/…/

Som jag väl sade någonstans har vi alla förutfattade meningar. Ingen går omkring och är helt blank. Vi grundar oss i någon mening hela tiden på någonting som vi lagrat sedan tidigare. Vad jag önskar är att vi, och du, vem som helst utmanar den förutfattade meningen, helst i praktiken.

Sedan får du gärna tittat på möbeltassar och fastskruvade ben också, under tiden.

Du förstår, det gjorde jag med. Det man kan kolla där och då. Det var inga tassar.

Och jag släppte flera gånger eftersom bordet "sprang" så fort.Glad

Jag tror att det här kan vara ett exempel på en relativt lätt inkörsport till något intressant och mycket större….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
10/27/12, 6:22 PM
#63

Jag säger inget mer än att jag vet vad jag var med om på det där seminariet. Bordet lyfte och dansade runt av egen kraft. Mer är onödigt att kommentera när folk inte tror på enObestämd

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Klass
10/27/12, 11:47 PM
#64

#63 är ett bra exempel på att man kan blanda ihop det man upplever med vad som egentligen hände.

"[…] av egen kraft." är strofen jag menar.

Hur kan Ghosthunter veta, med säkerhet, att det var av egen kraft bordet rörde sig?

Magi-cat
10/28/12, 6:24 AM
#65

#64 det är antagligen den fullt naturliga slutsats man drar när ingen håller i bordet, ingen jordbävning pågår och det envisas med att röra sig ändå.

Prova själv någon gång!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/28/12, 6:55 AM
#66

Magi-cat - hahahaSkrattande Tummen upp för dig!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/28/12, 7:19 AM
#67

Alltså

- vad är väl egentligen ett bord?

En vanlig, simpel träkonstruktion på fyra ben, så vanligt att vi knappt ser det, lite…tråkigt….och…och ett  alldeles, alldeles underbart vibrerande tomrum av energi om vi bara kommer tillräckligt nära…..

Indiska yogis kan göra remarkabla saker med medvetendet. Ligga begravda i kistor och överleva, sitta i i snön endast iförda tunna kläder - och svettas, klara sig med Meditation och ytterst lite föda långa perioder. Några som tränat länge kan gå så djupt i medvetenhet att man inte kan knuffa omkull dem, ens om man försöker.

Även västerländska experiment har gjorts och görs. Man kan förändra kroppsmedvetendet, kroppstemperaturen, påverka ting även på avstånd - med tanken, koncentrationen.

Kanske är det inte tanken som sådan, men den deltar. Kanske är det "fältet" (terminologin är inte entydig, så jag nöjer mig med att kalla det fältet eftersom det är ganska känt) som vårt medvetande, med hjärnan/tallkottkörteln som antenn som samverkar med fältet. Vi ingår i det vibrerande universum. Ingenting är helt opåverkat av det andra. Att släcka ner möjligheten av mirakler är ett misstag. De sker hela tiden.

Vad är väl ett vandrande bord? Bara det synliga tecknet på möjligheter och samspel, energi och medvetande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/28/12, 7:26 AM
#68

#64 Ja, det blev förståss ett litet fel där. Jga skrev att bordet rörde sig av egen kraft, vilket är fel, det är naturligtvis andar som rör på bordet. Men ofta brukar man säga så.

Jag blandade visserligen ihop begreppen här ovan….men inte den händelsen som jag var med om, så det är nog bäst att du sluta att antyda om det.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Joppo
10/28/12, 10:35 AM
#72

Jag undrar också precis som Houdi varför man kan ska hålla i bordet överhuvudtaget. Jag förstår inte poängen med detta om det nu är andarna som gör att bordet rör sig. Det borde(no pun intended) väl räcka med att säga till andarna/bordet att börja dansa?

Magi-cat
10/28/12, 10:52 AM
#73

Vad vi länge varit medvetna om och inte kan diskuteras. Samt vad som menas med länge, och vilka världsdelar och kulturer man resonerar om…..snarare är det väl så att förmågorna var mer betrodda förr och någonting som människor fjärmat sig ifrån i dessa tider när allt av vikt ska mätas och värderas i materiella mått….bara en tanke…..

Vad som "borde" och inte, ja det kan säkert diskuteras. Ibland tradition, tro eller förutfattade meningar (!), hur det brukar gå till.

Kanske är motståndet lättare att övervinna om man håller lätt, kanske har kontakten en betydelse, inte vet jag. Inte ni heller antar jag. Man "borde" kunna påverka med tanken, men vi moderna människor (blandade mässbesökare) måste nog träna längre på det, längre än 10 minuterGladDet är kul grej….

Nu vet jag inte om det handlar om andar öht utan annat, som jag skrev om en bit uppåt, om nu någon läst.

Hela fenomenet: Det är så mycket större….

Så bortanför "självbedrägeri"…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/28/12, 11:25 AM
#74

Att man håller i bordet eller snarare bara nuddar det, beror ju på att andarna använder sig av våran energi….har ni inte lärt er något alls? Läs på eller delta själva innan ni kritiserar.

Och varför sån uppståndelse för att andar rör på ett bord? Det är väl inget märkligt med det? Jag ser det naturligt!

Nä, nu orkar jag inte ödsla mer energi att snacka med väggar!

-End OF messages-

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Joppo
10/28/12, 5:56 PM
#77

@Spöket_

"Att man håller i bordet eller snarare bara nuddar det, beror ju på att andarna använder sig av våran energi….har ni inte lärt er något alls? Läs på eller delta själva innan ni kritiserar."_

Fast du säger ju själv att bordet rörde på sig efter att ni släppt bordet. Låt mig friska upp ditt minne(#33):

"Det bästa är när bordet dansar runt även när man har släppt taget om det. På seansen hände detta…."

Hur ska du ha det egentligen? Måste man hålla i bordet eller inte? Om du menar att bordet kan röra sig utan mänskliga händers inverkan är det ju sensationellt och kan såklart inte förklaras med den ideomotoriska effekten.

Magi-cat
10/28/12, 9:58 PM
#78

#75 Nja, handlar mer om att vi är mer utbildade i dag. Förut var det andra som "tänkte" åt oss (kyrkan, kungen etc).

Sant. Makten har alltid tänkt åt undersåtarna. Det är utövarna av makt uttolkarna som växlar. Fast - vi har möjligheter att se båda sidor, eller alla sidor,

Fast i fysiska seanser så är det viktigt att inget hålls fast av mänsklig hand… Fenomenen som uppstår är liknande till trots…

Jag vet inget om fysiska seanser.

Du tycks inte gilla "kul grej". Det behöver du inte. Jag gör det. Jag tror att allt fungerar så mycket bättre med lättsamhet och glädje. Även självgående bord.

Vill ni "testa" så gör för allt i världen det. Pröva, upplev själva. Innan dess blir det bara prat. Vi som upplevt det har upplevt något som inte låter sig pratas bort.

Och fysiken kommer att skrivas om/utvecklas. Inte tack vare en och annan bordsdans utan för att konsekvenserna av kvantfysiken slutgiltigt måste inlemmas i naturvetenskapen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/29/12, 9:24 AM
#80

#79 Houdi: Gillar visst "kul grej" men jag förstår inte att ni ser detta som bara det? När paranormalister anser att bevis från andra sidan är när påstått medium gissar rätt begynnelsebokstav i ett namn på en seans, borde detta vara något fantastiskt… Men det är "bara" en "kul grej"…

Var snäll och sluta dra alla "paranormalister" över en kam. Det är mitt uttryck, min åsikt, mitt sätt att närma mig det som jag finner fascinerande,  så ge nu ingen annan skulden.

Och jag har inte påstått att det nödvändigtvis är andar.

Jag har inte sett klippet.

F.ö. befinner vi oss på skilda planeter, långt ifrån varandra. Om "självbedrägeri" är din enkla slutsats då är du fast i begränsningar.

Tänk efter lite; vad innebär det om man med tankekraft kan få saker att flytta sig, att indiska gurus kan närmast trotsa naturlagarna, att man kan reparera kroppen genom att "tro" att man kan det, utföra så vitt känt omöjliga saker genom att man vill det -  vad innebär det?

Är det "på riktigt"? Sker det verkligen? Om inte - varför inte?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
10/29/12, 4:01 PM
#84

my goodness………*suck*


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/29/12, 5:09 PM
#85

Jag valde att ta bort min "personliga anekdot" och följaktligen JohnHoudis "svar" på den.

Tänk på att lämna utrymme för medlemmars berättelser och visa grundläggande respekt för att vi ser företeelser på olika sätt.

edit 1: samt efterföljande kommentarer i anslutning till detta.

edit 2: se 1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/6/12, 2:06 PM
#89

#88 Kul.

Du är flitig måste man säga. Hur många fler bordsmodeller, hur många fler länkar har du? 12, 144, 20736?

Det bästa är nog ändå att se och lära, upptäcka och lära, pröva och lära, på egen hand när det gäller det hittills oförklarade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
11/6/12, 2:38 PM
#90

"Det bästa är nog ändå att se och lära, upptäcka och lära, pröva och lära, på egen hand när det gäller det hittills oförklarade."

Det bästa vore snarare att testa förmågorna med vetenskapliga metoder. Då är risken att man drar fel slutsatser mycket mindre.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/6/12, 6:39 PM
#93

#92 Ja, man måste veta att man mäter rätt grej. I detta fall är jag rädd för att men inte vet exakt med vilket fenomen man har att göra och att således diverse mätningar blir ett slag i luften.

Jag tror att det ligger mer i det här än vad ni tror, för att ta det kort.Glad

Varför inte i första hand studera fenomen av detta slag (vetenskapligt) för att komma lite längre, till att börja med? (som de ryska forskarna verkar göra?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/6/12, 6:42 PM
#94

#93 "I detta fall är jag rädd för att men inte vet exakt med vilket fenomen man har att göra och att således diverse mätningar blir ett slag i luften."

Man mäter bordets rörelse. Jag har svårt att tänka mig något som är enklare.

"Varför inte i första hand studera fenomen av detta slag (vetenskapligt) för att komma lite längre, till att börja med?"

Vetenskapliga studier är ju precis det som föreslås.

"(som de ryska forskarna verkar göra?)"

Jag känner flera ryska forskare. De forskar på samma sätt som alla andra.

JonasDuregard
11/6/12, 6:46 PM
#95

#93 (igen) "(som de ryska forskarna verkar göra?)"

Jag antar att du syftar på de gamla sovjetiska experimenten från kalla krigets dagar?

Om jag var du skulle jag vara försiktig med att utmåla den sovjetiska propaganda-apparaten som ett föredöme för vetenskapen…

Magi-cat
11/6/12, 6:55 PM
#96

det skulle inte falla mig in, så glöm det


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
11/6/12, 7:11 PM
#97

#93 Magi-cat

Menar du att det är fel metod att först kolla på vad som händer när bordet rör sig, sedan undra om det handlar om den ideomotoriska effekten och sedan testa just detta? 
Hur skulle du förklara om det visade sig att det var händerna som rörde sig först - innan bordet?

Annons:
Magi-cat
11/7/12, 8:40 AM
#98

Tänk om….

…det inte handlar om BORD?

Om det inte handlar om typ av bord, trebenta, fyrkantiga bord, lätta bord, tunga bord, billiga IKEA-bord eller mormors antika, utsirade och vackra eller enkla standard, lätta balsabord eller massiva ekbord, inte om möbeltassar eller slätt underlag, inte om deltagares förbundna ögon och tejpade händer, inte om bluff och båg eller aningslöshet, inte om tro eller icke-tro…?

Tänk om….

det inte HANDLAR om det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
11/7/12, 9:41 AM
#99

#98 Jag läste ditt inlägg om bordet du och en äldre kvinna såg röra på sig av sig själv.

Jag skulle tycka det vore bra om du lägger in det igen för det var trevlig läsning.

Man måste kunna berätta underliga udda händelser utan att behöva "bevisa" något. Det är ju ändå helt omöjligt att göra. 

Den som söker bevis får väl söka bevis själv där det möjligtvis GÅR att finna.

Det är ju inte meningen att man inte ska kunna dela med sig av upplevelser för att man därefter blir tvungen att svara på följdfrågor och ifrågasättande i all evighet? Det dödar lusten.

Och lusten är det finaste vi har.

Nu ska jag dansa med bordet. Det får bli en foxtrot.

JonasDuregard
11/7/12, 10:14 AM
#100

#98 Det är ju precis det vi vill avgöra! Genom att byta bord kan man avgöra om det beror på bordet eller inte, genom att lägga såpa på bordet kan man avgöra om det rör sig om friktion mellan hand och bord.

Vi utesluter systematiskt de saker du nämner tills ingen av dem återstår, lyckas vi med det så VET vi att det är "något annat".

#99 Det går utmärkt att bevisa det här, så vitt jag kan se.

"Det är ju inte meningen att man inte ska kunna dela med sig av upplevelser för att man därefter blir tvungen att svara på följdfrågor och ifrågasättande i all evighet?"

Du behöver inte svara på några frågor. Säga bara "jag vill inte svara på den frågan", eller ignorera den helt enkelt.

"Man måste kunna berätta underliga udda händelser utan att behöva "bevisa" något."

Du ställer alltså (om jag inte missförstår) rätten att ställa frågor mot rätten att inte få frågor och du anser att den senare är viktigare?

Anser du att följdfrågor bör förbjudas helt på OF eller uppmanar du bara andra att sluta ställa dem? Det finns åtminstone en sida (ÖN) där man kan berätta om övernaturliga saker utan att någon tillåts ifrågasätta det. Den här sidan uppfattar jag som mer lämplig för den som vill höra båda sidor. (och jag tror att Magi-cat håller med om det?)

[Olaf]
11/7/12, 2:18 PM
#101

#100 Jag tyckte som sagt det var lite tråkigt att ett intressant inlägg försvann det var därför jag reagerade.

Men du har rätt i det du säger.

"Du behöver inte svara på några frågor. Säga bara "jag vill inte svara på den frågan", eller ignorera den helt enkelt."

Något som alla kan lägga på minnet. Man ska inte behöva känna sig som inträngd i ett vittnesbås om man vill berätta en personlig "anekdot". Ingen är skyldig att svara, i synnerhet inte om och om igen.

 Ett svar kunde kanske vara "Du behöver inte tro mig - det är helt ok".

Personligen tycker jag annars läsningen blir ett lite väl enahanda stuk när samma retorik körs om och om igen. Och jag är rädd att folk drar sig för att berätta om sina upplevelser. Jag GILLAR nämligen att läsa personliga erfarenheter.

Magi-cat
11/7/12, 2:29 PM
#102

#99, 101 Tack för att du tar upp frågan, Olaf!

Ger man sig in i en debatt med åsikter, "belägg" och olika kriterier för "sanning", eller synpunkter från olika horisonter och VILL utbyta olika grovlek på sandpapper, är det en sak.

Men en personlig berättelse, delar man med sig av för att just - dela med sig…….

Ska tänka på saken Cool Och framför allt vara mer uppmärksam och lyhörd i fortsättningen, så att alla ska våga berätta om sina upplevelser!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/7/12, 4:21 PM
#103

#100 men, fortfarande, om det inte handlar om BORDET? (Det skulle f.ö. kunna vara en tallrik, en hatt, ett ägg, en en osv……)

Om bordet är ett simpelt uttryck för ett fenomen, en kraft som vi inte fullt förstår? Om det inte handlar om bordet kan vi koka ner det till atomer utan att komma närmare gåtans lösning - eftersom den inte finns i bordet…..

Om det handlar om medvetandet, om medvetandets samspel med omgivningen fältet, som under vissa förhållanden kan "skapa"? Skapa rörelse, dynamik?

Då kommer vi inte ända fram hur länge vi än stirrar på bordets atomer. (Även om det iofs är intressant)

Finns mycket att säga här, men för att det inte ska bli för långt så…slutar med ett snyggt citat angående förhållandet mellan iakttagare och det iakttagna:

"Vi ingår i systemet; hur stränga och kyliga och objektiva vi än försöker vara i våra vetenskapliga undersökningar finns det en teoretisk gräns för hur exakt vi kan avlägsna oss från det vi undersöker. De frågor vi ställer avgör delvis svaren." /Janna Levin. (Min kursiv.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/7/12, 4:43 PM
#104

#103 Det känns inte riktigt som att du läser det jag skriver Glad.

Vi ska inte studera något bord eller några atomer, vi ska helt enkelt testa precis det du talar om - ifall rörelsen beror på något annat än det uppenbara (muskelkraft, friktion etc). Det gör vi genom att avlägsna var och en av de faktorer det kan bero på och ser om effekten upphör, gör den inte det så kan vi vara säkra på att den faktorn vi avlägsnat inte är upphov till rörelsen. Håller du med om det?

Testet kan alltså bekräfta (eller i längden vederlägga) precis den hypotes du lägger fram, att det inte beror på bordet. Du säger att det hypotetiskt KAN bero på något annat än bordet, och det tror jag alla som förespråkar testet håller med om - eftersom det är bland annat just det vi ska testa. Beror det på bordet eller inte.

Annons:
Magi-cat
11/7/12, 5:35 PM
#105

#104 jag hör, läser och förstår vad du säger, JD. Glad

Kanske pratar vi inte på samma sätt, bara. Det känns som om jag har lämnat bordet, medan du dröjer kvar. (inget fel i det).

Men naturligtvis kan du göra precis som du föreslår. Hantera bordet!

Tänk (bara lite) på:  De frågor vi ställer avgör delvis svaren.

Är betraktaren en medspelare och hur påverkar det i så fall resultatet? Kan det påverka?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: