Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 6964 ggr
Magi-cat
2013-05-20 10:59

Om NDU - Nära döden - upplevelser.

En fortsättning från en annan tråd.

/edit/M-c


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2020-09-12 17:52 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2013-05-20 11:02
#1

#44 skrivetav Ming 

DMT: kopierat från #1 (i Tallkottetråden)

T.ex. utsöndras den rikligt vid NDU (=nära-döden-upplevelser). Detta ämne bidrar till att vi får ett djupt intuitivt seende, vi ser framtid och vi ser bakåt. Medvetendet frisläpps från fysiska begränsningar och vi ser det vi annars inte ser!

När man intervjuat människor som "varit där" dvs i dödens gränsland har de förändrats mentalt och fått en "djupare" syn på verkligheten.

Forskning påvisar att det inte handlar om hallucinationer….(törs jag skriva det ;)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-20 11:05
#2

#48 skrivetav piotrr 

#44, Ming, 

> "Forskning påvisar att det inte handlar om hallucinationer….(törs jag skriva det ;)" 

Tydligen törs du skriva det. Törs du styrka det? Hur skulle forskningen kunna ha påvisat det? 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Avatar för Ming

2013-05-20 10:03#49 skrivetav Ming 

#48 Forskningen är i sin linda…

http://home.swipnet.se/NDU/forskningkort.htm

Att syrgasbrist/överskott på koldioxid i blodet ger hallucinatoriska upplevelser …det VET forskarna idag och det påpekas att det är orsaken till t ex ND-upplevelsen

Men vid mätning av syrgas och koldioxidnivå i blodet vid hjärtstillestånd har det visat sig att det är omvänt…vilket talar emot koldioxidteorin. 

Avatar för piotrr

2013-05-20 10:07#50 skrivetav piotrr 

Den forskningen har pågått sedan 40-talet, sedan 60-talet i modern tappning. Det är inte vad jag kallar för en linda. 

Det finns många saker som kan ge hallucinationer. Hallucinogener i allmänhet, till exempel, skapar inte hallucinationer genom syrebrist, utan genom centralstimulans. Så att säga att man inte uppmätt något överskott av koldioxid betyder bara att hallucinationerna förmodligen inte beror på syrebrist - det betyder inte att de inte skulle vara hallucinationer. 

Förresten, bara så att vi är på samma sida känner ni väl alla till att man kan framkalla ett mönster framför ögonen genom att stänga dem och trycka med handflatorna lätt mot ögongloberna? Alla människor ser samma mönster. Är det spöken och andar, eller synnerven som förlorar sin funktion när man klämmer åt den? 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Avatar för Olaf

2013-05-20 10:18#51 skrivetav Olaf 

Det några kallar hallucinationer kallar andra verkliga upplevelser. Kanske, kanske är det inte helt självklart att skilja dem åt?

Människor som under "inverkan" och "trans", på olika platser under olika tider rapporterar om samma varelser som de möter.

INGEN kan med säkerhet säga att det inte finns andra dimensioner som man träder in i, dimensioner som i sin verklighet är lika verkliga som vår verklighet. Något som shamanerna genom i alla kulturer sysslat med - resor i dessa världar alltså.

Forskningen till medvetandet fortgår…och det verkar som medvetandets gåta är stor!

#53 skrivetav Ming 

#50 Den forskningen har pågått sedan 40-talet, sedan 60-talet i modern tappning. Det är inte vad jag kallar för en linda. 

Så många år och ändå vet inte forskarna särskilt mycket.

Ja det går att framkalla hallucinationer på konstgjord väg och uppleva vid hög feber 

Lägren är delade inom forskarvärlden vilket är bra..ena halvan menar att NDU är hallucinationer    andra att det är "något annat"

Förresten, bara så att vi är på samma sida känner ni väl alla till att man kan framkalla ett mönster framför ögonen genom att stänga dem och trycka med handflatorna lätt mot ögongloberna?

Jag ser bara mörker…..

1 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

[Avatar för Ming

](http://oforklaradefenomen.ifokus.se/users/509d0c7ad4ebea04e900054a-ming "Visa personlig sida för Ming")

2013-05-20 10:25#54 skrivetav Ming 

#51 ND forskningen visar ett bråddjup i medvetandet till skillnad mot hallucinationen…och det kanske är tack vare Tallkottkörteln och DMT påverkan INIFRÅN.

Skillnaden mellan hallucinationer och t ex ND-upplevarens upplevelser är under och efter.

Edit: Elisaberh Kubler Ross beskrev sin upplevelse av denna påverkan "inte ens en miljon orgasmer kommer i närheten av den känslan jag erfor"

1 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

[Avatar för Olaf

](http://oforklaradefenomen.ifokus.se/users/4ede166fd4ebea601e003f87-olaf "Visa personlig sida för Olaf")

2013-05-20 10:26#55 skrivetav Olaf 

#53 ja precis, NDU upplevelser, när den som "dött" kan rapportera vad som hänt i salen och i angränsande rum, då kan man inte bara bortförklara upplevelsen som hallucination. Här är inte sista ordet på långa vägar sagt än.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-20 11:08
#3

#57 skrivetav piotrr 

#53, Ming. 

> "Så många år och ändå vet inte forskarna särskilt mycket." 

Man vet ganska mycket om centralstimulantia. 

> "Ja det går att framkalla hallucinationer på konstgjord väg och uppleva vid hög feber " 

På konstgjord väg låter lite kul. Det är ju inte speciellt naturligt att hallucinera. 

> "Lägren är delade inom forskarvärlden vilket är bra..ena halvan menar att NDU är hallucinationer    andra att det är "något annat"" 

Halvor brukar vara lika stora. I detta fallet handlar det inte om halvor, utan om en liten mängd övernaturligt intresserade forskare som tror något helt annat än den stora majoriteten forskare inom samma områden. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
2013-05-20 11:17
#4

Piottr

Man vet ganska mycket om centralstimulantia. 

Ja 

På konstgjord väg låter lite kul. Det är ju inte speciellt naturligt att hallucinera.

Nej men ibland så händer det som vid hög feber 

Halvor brukar vara lika stora. I detta fallet handlar det inte om halvor, utan om en liten mängd övernaturligt intresserade forskare som tror något helt annat än den stora majoriteten forskare inom samma områden

Halvor….95/5 illustrerar bättre…kanske….

Tallkotten och DMT gör det intressantare för somliga forskare antar jag…

Magi-cat
2013-05-20 11:17
#5

Jag ser att avatarerna är helt huller om buller. Det är tydligen ett hittills oförklarat fenomen som förekommer på iFokus. Jag hoppas att det inte ställer till oreda. 

edit: inte syns moderatorikonen heller….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-20 11:47
#6

Tog fram den gamla tråden om NDU utifrån Eben Alexanders bok "Proof OF heaven"

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5077c4dfd3b4fd43240013d1-livet-efter-doden-existerar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Olaf]
2013-05-20 13:01
#7

Ja huller om buller plötsligt hade du Socker Conny som Avatar. Hehe

Tidigare liv kanske?

Magi-cat
2013-05-20 13:15
#8

#7 Eller spöket i maskinen?😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-13 07:54
#9

I den döende hjärnan:

Enligt en studie vid University OF Michigan, dör inte hjärnan omedelbart utan en period med högre aktivitet ochmedvetenhet inträder först.

Försöken gjordes på möss (😕) men man tror att slutsatserna är överförbara till människor.

"This raises some other intriguing questions, beyond the relevance to NDEs. “We didn’t realise that brains can have heightened consciousness when oxygen and glucose are taken away,” she says. “Could this happen during our waking states, or when we’re ill, praying or meditating? If you have local fluctuations, could that give you hallucinations or artistic visions? We don’t know.”"

http://phenomena.nationalgeographic.com/2013/08/12/in-dying-brains-signs-of-heightened-consciousness/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-13 10:46
#10

#9 Menar du att hjärnan lever när man är död? 🤔

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-08-13 10:53
#11

#10 Inte direkt. 🙂Vänta lite så ska jag ta mer ur artikeln…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-13 13:58
#12

Väntar med stor nyfikenhet! 😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-08-13 18:15
#13

Enligt artikeln erfar ca 20 % av de som råkat ut för hjärtstopp och överlevt en Nära Döden upplevelse. Berättelserna är många. Patienterna berättar ofta om att de upplevt en större klarhet, en verklighet som är mer verklige än den "riktiga" verkligheten. Enligt forskarna kan dessa anekdoter ha en vetenskaplig förklaring. Hjärnan har kapacitet till sådana upplevelser efter hjärtstopp och man menar att detta är första gången detta visas i experiment, vilket jag ställer mig något frågande till.

Experimenten utfördes på råttor. ( 😕). Strax efter hjärtstopp (=död) såg man på EEG, inte som man kanske skulle vänta sig, en plötslig eller gradvis nedsläckning av hjärnan, utan tvärtom en högre elektrisk aktivitet som vid en medveten hjärna.
Dessutom verkade det som om alla de nio i experimentet ingående råttorna fick samma mönster av ökad arousal.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-08-13 18:49
#14

Jag tycker det låter som man kan förvänta sig av en DMT-frisättning. (se artikel om DMT). De som i experiment fått DMT berättar just om en klar och medveten verklighet, inte jämförbar med upplevelser vid syrebrist. De berättar också om att tillståndet inte kan liknas vid hallucinationer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-13 19:07
#15

#14 Intressant! Har du möjligtvis länkar till dessa artiklar? 

En annan fråga vad är DMT? Betyder de: "Död Men Tänker"? 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
2013-08-13 19:56
#16

Lite DMT skulle inte skada :P

Magi-cat
2013-08-13 19:57
#17

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-13 21:30
#18

Hittade ett intressant klipp om någon som sett Jesus vid en NDU.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Anders 50
2013-08-13 21:44
#19

Har inte läst allt här. Hur det fungerar vet jag inte, bara att det hänt. Men det är härligt att ha varit där, och man ändras lite som människa efteråt, blir känslosammare bl.a.

Det man hört av andras upplevelse stämde väl.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Mia-Li]
2013-08-14 05:58
#20

#19

Har du vart där? Kan du berätta lite hur det var?

Nu blir jag nyfiken…😎

Annons:
Anders 50
2013-08-14 09:22
#21

#20 Fick AV-Block III i hjärtat 2009 och det tog 2 dygn innan man hittade felet, sista natten slutade även reservimpulserna att fungera och det tog en bra stund innan de fick igång hjärtat igen.

Under tiden såg jag allt som hände i salen, all personal som sprang omkring och såg mig själv också i sängen. Allt klart och tydligt.

Minns även att jag befann mig i ett intensivt ljus och upplevde en härlig känsla som inte går att beskriva.

Men jag kan inte säga i vilken ordning detta inträffade.

Läkarna ville inte diskutera min upplevelse, men en sköterska på hjärtintensiven hade mycket att berätta om sådant.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Astell
2013-08-14 09:36
#22

 #21

Härligt för dig Anders!! Ja man får lyssna på de som haft upplevelserna, de vet, och inte på vad forskarna säger som inte vet ännu. Inom sinom tid kommer de att förstå att medvetandet inte kan dö…😎

JonasDuregard
2013-08-14 09:51
#23

#13 "Strax efter hjärtstopp (=död) såg man på EEG"

Hjärtstopp och död är inte samma sak. Hjärtstopp kombinerat med andningsuppehåll är det som brukar kallas "klinisk död". Död i ordets rätta bemärkelse är man först när hjärnan släcker ner (hjärndöd), vilket uppenbarligen inte var fallet här.

#15 "En annan fråga vad är DMT?"

DMT är ett psykedeliskt narkotikapreparat jämförbart med LSD, men som även förekommer naturligt i små mängder i flera organismer. 

En del här verkar fått för sig att det är någon slags port till himmelriket eller något i den stilen 😮

#16 "Lite DMT skulle inte skada :P"

Vi kanske ska försöka avhålla oss från att tipsa allt för muntert om narkotikaklassade preparat här…

fatcat
2013-08-14 10:13
#24

#23 "Vi kanske ska försöka avhålla oss från att tipsa allt för muntert om narkotikaklassade preparat här…"

Han kanske menade det naturliga preparatet? 😎

Eller så va han bara ironisk mot mig 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
2013-08-14 11:00
#25

Men grejen är varför allt detta pådrag precis innan vi dör..folk har ju de mest enorma upplevelser, de ser allt som sker i rummet, det kan man ju inte utan ögon att se med el? De vill oftast inte komma tillbaka till kroppen.så hjärnan skulle trixa oss att erfara det mest kärleksfulla och sen förintas…stämmer inte för mig…🚬

Magi-cat
2013-08-14 12:23
#26

Angående diskussioner om DMT-molekyler:

För mer fakta, se länken till artikeln här på OF.

Redan där torde jag ha gjort klart att de enda diskussioner vi för här gäller det ämne (DMT) som finns naturligt i kroppen samt de studier som gjorts i strikt vetenskapligt syfte och ingenting annat! Om inte det är tillräckligt klart upprepar jag det igen:

Jag är helt emot varje användning av tillförda preparat och ämnen, även DMT,  i andra syften än rent vetenskapliga. Inga medel avsedda för genvägar till "gudsmedvetande" eller vaffa.. man nu vill kalla det, diskuteras här.

'


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-14 12:30
#27

#23 Hjärtstopp och död är inte samma sak. Hjärtstopp kombinerat med andningsuppehåll är det som brukar kallas "klinisk död". Död i ordets rätta bemärkelse är man först när hjärnan släcker ner (hjärndöd), vilket uppenbarligen inte var fallet här.

Det kan vara som du säger, ja. Men begreppet "död" är tyvärr också ett föremål för diskussion och. Längre tillbaka i tiden räknades hjärtdöd, men för ett antal år sedan (är inte säker på årtalet, men det är bara att slå upp) infördes hjärndödsbegreppet.

I råttstudien påbörjas döden via hjärtstopp varefter hjärnan gör den mätbara arousal som blir det intressanta. Hur länge det varade fick jag inte klart för mig vid snabb genomläsning. I det ögonblick råttorna blir även hjärndöda kan det inte synas någon aktivitet alls, naturligtvis. Medvetandet har flytt.

Något händer med hjärnan i dödsögonblicken. Den får en högre medvetandegrad, vilket många berättar om efter att ha upplevt det. Är inte det intressant?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
fatcat
2013-08-14 14:28
#28

#27 "Något händer med hjärnan i dödsögonblicken…. Är inte det intressant?"

 Jag finner detta väldigt intressant. Att hjärnan uppnår en högre medvetenhet är också kanske ett sista "dödsryck" innan kroppen helt stängs av. Mycket pågår i hjärnan hela tiden som vi själva inte har en aning om.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-08-14 15:24
#29

Om jag ska spåna lite så kan det vara att medvetandet (the mind) når sin högsta potential just när livet flyr ur kroppen….

Strassman (med DMT-molekylen) har en del verkligt intressanta utläggningar (som jag inte kan göra rättvisa om jag försöker återge dem) om medvetandets inre och yttre vara….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-14 15:34
#30

#25 Astell: Men grejen är varför allt detta pådrag precis innan vi dör..folk har ju de mest enorma upplevelser, de ser allt som sker i rummet, det kan man ju inte utan ögon att se med el? De vill oftast inte komma tillbaka till kroppen.så hjärnan skulle trixa oss att erfara det mest kärleksfulla och sen förintas…stämmer inte för mig…

När folk ser vad som händer i rummet är de inte nödvändigtvis döda. Det kan man göra lite nu och då. (Tallkottkörteln?!) Många vaknar upp efter operationer där de varit sövda och berättar exakt vad som hände, vad kirurgen sade osv. Detta har många gånger betvivlats, men jag tror att berättelserna numera tas på allvar.

När patienterna dött (i någon definition), kommer tillbaka och berättar alla dessa förunderliga saker de upplevt som gör att de inte ens vill tillbaka till smärtan och allt som känns oviktigt just då - det är något annat. (Påminner om boken "Proof OF heaven" som vi har en tråd om.)
Om man ska spåna vidare kan naturligt DMT (och kanske andra naturliga ämnen) vara "nyckeln" till medvetandets öppning till en annan dimension, i en typ av fortsättning.

Om det INTE är något viktigare än att göra döden mindre smärtsam (som ändå går ganska snabbt om man ändå kommit så här långt) kan man fråga sig varför evolutionen behållit denna funktion - den kan knappast vara avgörande för artens överlevnad, eller så….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-14 15:36
#31

#21 åh, tack för din berättelse! Märkligt att inte läkarna ville ens diskutera det. de borde ju vara nyfikna åtminstone?
Vad bra att allt gick bra för dig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-14 15:39
#32

Jag har en släkting som dog efter ett ormbett; hon var allergisk. Dvs hon dog och vände om. Hon berättar aldrig VAD hon upplevde, men säger att det var något så fantastiskt att det inte går att beskriva. Det som fick henne att vända om (jag tror det är orden hon använde) var att hon hörde sina barns namn och förstod att hon skulle tillbaka till dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-08-14 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33
fatcat
2013-08-14 19:26
#34

#33 Hunden = DMT, "Död men Tänker" 😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-14 19:50
#35

#21

Tack för att du berättar. 😉
Jösses vad spännande. Klart man omvärderar livet efter det.
Det låter vackert.

🌺

Magi-cat
2013-08-14 19:52
#36

hur kom en hund in här??? 😮🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-08-14 19:54
#37

#36

nä det fattar inte jag heller nu när du säger det…😮

JonasDuregard
2013-08-14 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Förlåt, tänkte inte på vilket forum jag är på. Så här ska det vara så klart:

Magi-cat
2013-08-14 20:02
#39

Tack, då var oordningen återställd! 👍🐱🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-08-14 20:04
#40

Hahahahahh😂

Anders 50
2013-08-14 20:29
#41

#32 Ja varför återvände jag? Har funderat mycket på det. Kanske var det den underbara sjuksysterns förtjänst, som var vid min sida en stor del av tiden?

  Hon var det första jag såg när jag kom tillbaks och öppnade ögonen och jag minns väl att jag innan dess kände att någon höll min hand, och det var hon. 

Det finns säkert läkare som är intresserade men inte de som hade hand om mig, jag fick uppfattningen att sjuksystrarna hade mycket mer kunskap om detta och var villiga att dela med sig av det de upplevt.

"Min" ängel till sjuksköterska sa att "-Läkarna får inte prata om sånt" ;)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Magi-cat
2013-08-14 20:36
#42

#41 Vad skönt att ängeln till sjuksköterska fanns där! Säkert hade du också stor betydelse för henne, med din berättelse.

Det finns "änglar" överallt, där man minst anar.

Och säkert är många läkare intresserade, fast de inte vågar/bör säga något. Tiden, och alla människor med den erfarenheten, arbetar för att den här sortens upplevelser blir kända och erkända…

Tack igen för att du delar med dig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-14 21:07
#43

#41

 Intressant! När man ges en andra chans förstår man nog också hur värdefullt livet är!

Kanske inte tillhör ämnet riktigt men dela med mig av några spökhistorier:

Min historialärare i högstadiet berättade lustigt nog en väldigt intressant historia för mig! 

Lärarens farfar hade dött och han var tvungen att gå igenom saker i dödsboet. Han tillbringade en dag helt ensam i huset. Tillslut blev det kväll och han bestämde sig för att övernatta där i gamla pojkrummet på övervåningen. På kvällen hörde min lärare någon ropa hans namn från nedervåningen, hans döda farfar! Det gick fotsteg i trappan samtidigt som han hörde ropen komma allt närmare. Läraren berättade för mig att han blev vettskrämd och hoppade ut ur fönstret. (Minns att min lärare var väldigt seriös när han berättade detta).

Det var också något min lärare ångrade. Han önskade ändå att få ta avsked en sista gång men vågade såklart inte då.

En annan historia jag hört är från min egna farsgubbe som tjänstgjorde med en engelsk överste i Kosovo (KFOR). Översten har en mysig gammal sommarstuga i Skottland. Han berättade för farsan att han o frugan såg en genomskinlig tant gå förbi dem när de skulle sova på kvällen. Hon kollade tydligen på dem väldigt surt när hon gick förbi rakt in i väggen..

(Kortade ner dessa historier så gott jag kunde). Detta är inget påhitt. Dock är det sånt jag hört o inte sett själv så givetvis tror jag inte på det.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Anders 50
2013-08-14 21:49
#44

#43  😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Magi-cat
2013-08-14 21:51
#45

Gärna mer berättelser om "spöken" och "inneboende", i en egen tråd! 🙂

Den här handlar om NDU….😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-14 21:59
#46

#45 Jag vet, ber om ursäkt. Dock är det på sätt o vis förknippat med döden.. 🤤 Jag riktade mig egentligen specifikt till 890-3 och av hans upplevelser.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
2013-08-14 22:01
#47

En närstående dog förra året..han var på hjärtintensiven och inväntade ballongsprängning men hann dö innan…de sista minuterna var en kamp men i det sista ögonblicket i livet stannade han upp och tittade sjuksköterskan djupt i ögonen, log och strök hennes kind, tror även han sa sin sambos namn som även sjuksköterskan hette, sen var han borta…hon var helt tagen av detta och hade aldrig upplevt något sådant innan…såvisst något behagligt kan ske i dödsögonblicket :)

fatcat
2013-08-14 22:09
#48

Jag har också en bekant som dog förra året. Lyckligtvis dog han inte men det var för en kort stund! Han bekämpade cancer och läkarna hade kallat in familjen till ett sista avsked eftersom de förväntade sig inte att han skulle bli bättre. Idag skuttar han runt igen precis som förut 🙂 Han berättade att när han låg där inför döden på karolinska såg han familjen stå bredvid honom och ett starkt ljus, att han i detta ögonblick valde att stanna kvar med dem istället för att gå mot ljuset.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2013-08-14 22:12
#49

Största frågan är om det är hallucinationer eller någon sorts "hög medvetenhet" man uppnår i hjärnan i detta slutskede.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Anders 50
2013-08-14 22:16
#50

Eller ett bevis på att "andra sidan" existerar?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Klass
2013-08-14 22:17
#51

Tja, vad är troligast?

fatcat
2013-08-14 22:29
#52

Jag vet ej. Läkarna var bombsäkra på att han skulle gå bort. Hans närmaste fick åka en lång sträcka med flyg för att ta farväl men ändå så klarade han sig. Bara det är otroligt tycker jag men övernaturligt? Nja. Jag är glad att han mår bra och till o med idag kan jobba som han gör.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
2013-08-14 22:32
#53

För mig är det troligast att medvetandet inte upphör med att kroppen dör…varför skulle det, finns det någon anledning till att det ska göra det…mer än att det ser ut så?

fatcat
2013-08-14 22:36
#54

Det kanske inte alltid finns en anledning Astell…

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
2013-08-14 23:08
#55

#54

Jag går mkt efter känslan…

Annons:
Magi-cat
2013-08-15 09:22
#56

För att återgå till studien (#9):

Döden är en process, inte ett antingen-eller, på eller av.
Råttorna i försöket var kliniskt döda, hjärtat hade slutat slå och lungfunktionen upphört. Men där och då inträffade det oväntade - råttornas hjärnor fick under minst 30 sekunder starkt ökad aktivitet som av höjd medvetenhet. Resan till slutlig död går alltså över en period av starkare nervsignaler i hjärnan och ökad medvetenhet.

Detta är alltså råttor, inte människor. Man kan m.a.o. utesluta inlärda mönster och förväntningar av religiös karaktär! (Om man inte tror råttor är förmögna till högre tankar och tro.)

Forskarna tror ändå att resultaten är överförbara till människor, eftersom de stämmer väl med de rapporter som finns om inträde i en annan  värld, ett klarare medvetande, starkt ljus, intensiva färger och stor villkorslös kärlek.

Man är ändå noga med att poängtera att detta inte innebär att fenomenet behöver ha "över"naturliga rötter, utan tvärtom för det tanken om medvetandet som någonting utanför hjärnan tillbaka till just hjärnan. 

Vad man fortfarande inte vet riktigt är vilka nervsignaler som verkligen indikerar medvetenhet. Man är alltså inte helt säker på vad man mäter.

Jag vill spåna vidare, att det kan vara tvärtom, att det är på andra sidan av hjärt-lungbarriären som medvetandet får sin kick till nästa fas, nästa stadium av en annan verklighet.

Och, igen, varför har evolutionen uppfunnit och  behållit denna till synes improduktiva funktion om den inte har någon central betydelse?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-08-15 10:13
#57

#56 Spontant tänker jag att det kan vara en slags panikreaktion lika gärna som det kan vara "ökad medvetenhet". Kanske hjärnan helt enkelt skjuter iväg allt den har när syretillförselna börjar tryta, för att ge en sista chans att rädda sig?

En annan möjlighet är ju att det är slumpmässiga elektriska stormar i hjärnan liknande det vid ett epileptiskt anfall.

"Jag vill spåna vidare, att det kan vara tvärtom, att det är på andra sidan av hjärt-lungbarriären som medvetandet får sin kick till nästa fas, nästa stadium av en annan verklighet."

Problemet är ju som jag ser det att det inte har något med observationerna att göra. Hade det varit så att vi sett raka motsatsen alltså att det inte finns någon mätbar aktivitet vid klinisk död så hade du framhållit det som bevis för i princip samma sak (ingen hjärnaktivitet ändå NDU, alltså en "själ" oberoende av hjärnan).

Din slutsats (eller vad du vill kalla det) är alltså helt oberoende av vad som observerat.

Den här studien borde ju om något framhållas som ett bevis på att NDU bara är en neurologisk effekt (vilket forskarna också verkar göra).

"Och, igen, varför har evolutionen uppfunnit och  behållit denna till synes improduktiva funktion om den inte har någon central betydelse?"

Om den bara inträffar i samband med dödsögonblicket så är det knappast någon kostnad heller? Vad skulle leda till att det selekteras bort menar du? Det kan ju vara en bieffekt av något som har evolutionära fördelar och så länge det inte finns någon nackdel kommer det i så fall finnas ett evolutionärt tryck att behålla egenskapen.

Det finns gott om saker som händer i kroppen som inte har "central betydelse".

Magi-cat
2013-08-15 11:20
#58

#57 Spontant tänker jag att det kan vara en slags panikreaktion lika gärna …

Så tänker inte jag. En panikreaktion yttrar sig på helt andra sätt och i hela kroppen om du tänker efter. Har man haft panik berättar man inte efteråt om hur ljus och vackert det var.
NDU-berättelserna skiljer sig också från det där "jag såg hela livet passera revy" som den som befinner sig i akut fara (men utan avstängning) berättar om. Det verkar alltså inte vara samma sak. 

En annan möjlighet är ju att det är slumpmässiga elektriska stormar i hjärnan liknande det vid ett epileptiskt anfall.

Forskningsrapporten tyder inte på det, utan en arousal av nervsignaler liknande dem vi hög medvetenhet.

Din slutsats (eller vad du vill kalla det) är alltså helt oberoende av vad som observerat.

Vad ska man annars dra slutsatser av, om inte från det som faktiskt observeras? :-) Vidare sade jag tydligt att jag spånar, det vill säga drar inga säkra slutsatser, vilket vore olyckligt. Det hindrar inte att jag tycker dessa resultat är ett framsteg, vad de än innebär. Forskarna verkar hålla med. :-)

Den här studien borde ju om något framhållas som ett bevis på att NDU bara är en neurologisk effekt (vilket forskarna också verkar göra).

Jag skrev något liknande också, men utan ordet "bara" samt att forskarna inte är säkra på hur man ska tolka nervsignaler som medvetenhet. Jag förstår inte hur man kan säga att det "bara" är en neurologisk effekt! Ett så extraordinärt fenomen som inträder efter klinisk död och som möjligen kan flätas samman med de berättelser människor gjort om NDU, är inte bara. Väl att märka: detta är råttor! Man kan alltså utesluta alla inplanterade trosföreställningar och liknande, förväntningar, placebo och blablabla….men våra hjärnor är så pass lika att man kan dra slutsatser till människonivå. (vilket ger ett frågetecken om etik)

Men ett bevis på något, i någondera riktningen, är inte studien. Men ett framsteg.

Det finns gott om saker som händer i kroppen som inte har "central betydelse

Jag visste du skulle säga det där om evolutionen.
Ändå - om hjärnan uppvisar specifika mönster efter en typ klinisk död, mönster som kan anknytas till berättelser från överlevande måste det ha en betydelse, enligt mig. Och jag tänker mig DMT-frisättning (varför nämner man inte det?) och, eventuellt, medvetendets frigörelse.

Väldigt intressant är det i vilket fall som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-15 11:31
#59

vidare:

**Kanske hjärnan helt enkelt skjuter iväg allt den har när syretillförselna börjar tryta, för att ge en sista chans att rädda sig?
** Berättelser om strypt syretillförsel och NDU liknar inte varandra, inte heller i allmänhet experiment med DMT.

Givetvis kan all, precis all, aktivitet koncentreras just till hjärnan i det ögonblicket, men varför? Och varför är berättelserna om NDU sådana de är? (Synd att inte de stackars råttorna kan berätta…) Människor med upplevd NDU berättar ibland att det är så vackert så de inte vill komma tillbaka. Det skulle i så fall motsäga att det är en desperat åtgärd av hjärnan för att rädda livet! Vidare skulle evolutionen sorterat bort allt som inte gynnar kampen för liv. (kanske)

Hade det varit så att vi sett raka motsatsen alltså att det inte finns någon mätbar aktivitet vid klinisk död så hade du framhållit det som bevis för i princip samma sak (ingen hjärnaktivitet ändå NDU, alltså en "själ" oberoende av hjärnan).

Hade jag? :-)
Ändå är det just det här som intresserar mig, därför att jag tycker det hänger ihop. Men som sagt, något "bevis" på ett eller annat är det ju inte. Men helt klart något som inspirerar till diskussion och vidare tankar…

Nu tror jag ju att det finns ett typ medvetande utanför hjärnan. Men riktigt hur det är beskaffat och exakt hur allt hänger ihop vet jag inte.:-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-08-15 11:44
#60

#58 "Har man haft panik berättar man inte efteråt om hur ljus och vackert det var."'

Det gjorde ju inte heller våra råttor 😃. Reaktionen man mätt hos råttor behöver ju inte vara relaterat till NDU även om det är möjligt.

"Vad ska man annars dra slutsatser av, om inte från det som faktiskt observeras? :-) Vidare sade jag tydligt att jag spånar, det vill säga drar inga säkra slutsatser, vilket vore olyckligt."

Problemet är ju, som jag sa, att dina slutsatser är helt oberoende av vad som observerats. Om vi hade observerat raka motsatsen hade du dragit precis samma slutsats. Därför stödjer inte observationerna alls dina slutsatser.

"Det hindrar inte att jag tycker dessa resultat är ett framsteg, vad de än innebär. Forskarna verkar hålla med. :-)"

Att de håller med dig i sak eller håller med om att det är ett framsteg? Det är ju två helt olika saker.

"Jag visste du skulle säga det där om evolutionen. "

Jaha. Varför säger du saker som du vet är fel? 🙂

"Berättelser om strypt syretillförsel och NDU liknar inte varandra"

Jo. Om syretillförseln till hjärnan försvinner är man nämligen nära att dö.

"Det skulle i så fall motsäga att det är en desperat åtgärd av hjärnan för att rädda livet!"

Nej, det skulle det inte. Men det spelar inte så stor roll.

"Hade jag? :-)"

Ja, eller?

Magi-cat
2013-08-15 12:07
#61

#60 Det gjorde ju inte heller våra råttor Skrattar. Reaktionen man mätt hos råttor behöver ju inte vara relaterat till NDU även om det är möjligt

Nej det sade jag väl inte heller. 😃Men om denna arousal i hjärnan är tecken på panikreaktion och om reaktionen är överförbar till människor, borde den även uppträda hos människor som upplever NDU eftersom de dött. Men faktum kvarstår, de berättar inte om panik utan om något vackert.

Problemet är ju, som jag sa, att dina slutsatser är helt oberoende av vad som observerats. Om vi hade observerat raka motsatsen hade du dragit precis samma slutsats. Därför stödjer inte observationerna alls dina slutsatser

Hur du kan säga att mina slutsatser vore desamma om resultatet varit diametralt motsatt, är mig en gåta. Dessutom skrev jag tydligt att jag spånade, inte fastslog något. (Det tycker jag fler kan unna sig att göra. Det är kul.)  Även ansvariga för råttstudien tog sig tydligen friheten att åtminstone ställa frågorna. Mycket intressant!

Dock: de faktiska observationerna är ett intressant och enligt forskarna oväntat fynd: en arousal i den neurala aktiviteten efter klinisk död.

Och vad säger det? :-) Där kan man diskutera. 

Jo. Om syretillförseln till hjärnan försvinner är man nämligen nära att dö.

Det rör sig alltså inte enbart om syrebrist. Kommer människor som upplevt enbart syrebrist tillbaka och berättar om att något underbart obeskrivligt skett? Nej. Men efter döden (hjärt-lung) sker något. Med hjärnan, medvetandet.

Nej, det skulle det inte. Men det spelar inte så stor roll.

Jomen det gör det väl? Överlevnad gynnas. Varför skulle det var att föredra att man inträder i ett euforiskt tillstånd och inte vill tillbaka? 

Ja, eller?

Hypotetisk fråga. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-08-15 13:26
#62

#81 "Men faktum kvarstår, de berättar inte om panik utan om något vackert."

Du förutsätter att det de minns direkt speglar det som försigår i hjärnan, så är det så klart inte.

"Hur du kan säga att mina slutsatser vore desamma om resultatet varit diametralt motsatt, är mig en gåta."

Säg att jag har fel då.

I det här fallet har jag till och med sett dig göra det: du har vid ett annat tillfälle framhållit hur mirakulöst det är att en viss neurokirurg fick en NDU trots att han inte visade någon hjärnaktivitet. 

Alltså: Ingen hjärnaktivitet medför övernaturligt. Hjärnaktivitet medför övernaturligt. QED

"Kommer människor som upplevt enbart syrebrist tillbaka och berättar om att något underbart obeskrivligt skett? Nej."

Menar du att ALLA måste göra det för att du ska erkänna sambandet 🤔

"Varför skulle det var att föredra att man inträder i ett euforiskt tillstånd och inte vill tillbaka?"

Det där "inte vill tillbaka" tar jag med en nypa salt. De flesta verkar vilja skriva böcker snarare än ta livet av sig efteråt…

Annons:
Magi-cat
2013-08-15 15:23
#63

#62 Du förutsätter att det de minns direkt speglar det som försigår i hjärnan, så är det så klart inte

Nu börjar det bli intressant. På vilket sätt menar du att det de minns inte speglar vad som försiggår i hjärnan? Om det inte gör det kan man aldrig säga att någon minns något utan att samtidigt uppvisa ett EEG som visar vad som försiggår i hjärnan.

Ett minne ÄR till sin karaktär något som försiggår i hjärnan!

Såvida inte individerna faktiskt upplevt något utanför hjärnan och då blir det ännu mer intressant…

du har vid ett annat tillfälle framhållit hur mirakulöst det är att en viss neurokirurg fick en NDU trots att han inte visade någon hjärnaktivitet. 

Alltså: Ingen hjärnaktivitet medför övernaturligt. Hjärnaktivitet medför övernaturligt. QED

Den visse hjärnkirurgen är Eben Alexander som vaknade upp ur sin död och skrev boken Proof OF heaven. (Jag har för mig att jag ändrade mig i fråga om dödsbegreppet där,)

Alltså: I frågan om råttexperimentet visade råttorna en oväntad och ökad arousal av hjärnaktivitetet minst under 30 sekunder efter hjärt- och lungdöd. Detta skulle kunna innebära en NDU (vilket inte är säkert)och är hur som helst remarkabelt eftersom (de är råttor!) och hjärnan "borde" inte visa denna förhöjda aktivitet.

Ifråga om Eben Alexander hölls han vid liv med insatser för hjärta och lungor. Hans hjärna kan inte ha varit skvatt död. Ändå hade han en NDU och blev så pass frisk att han kunde återta sitt arbete och skriva en bok. Detta skulle kunna vara tack vare DMT-frisättning, som alltså inte bara sker i dödsögonblicket.

Övernaturligt? Det har jag aldrig påstått, varken nu, förr eller senare.

Men aha! du kanske menar tanken att själen/medvetandet (eller vad man nu kallar det) skulle lämna kroppen är "övernaturlig"? Det gör den i så fall permanent vid råttförsöken (=fysisk död) och inte vid Alexanders tripp.

Menar du att ALLA måste göra det för att du ska erkänna sambandet? (det blir inga smajlisar, de följer inte med utan att det blir kaos i texten, du får ha överseende)

Gör någon ens det efter en traumatisk upplevelse av syrebrist?

ALLA upplever inte NDU heller. Nämner man inte 20%? (Får kolla senare.) Men man kan inte reducera frågan om NDU och/eller råttornas ökade hjärnaktivitet till bara något som syrebrist.

Det där "inte vill tillbaka" tar jag med en nypa salt. De flesta verkar vilja skriva böcker snarare än ta livet av sig efteråt…

 Haha, den där vinklingen var kul! :-) Skriva böcker och tjäna pengar på sina fantasier, eller? :-)

Med "inte vända tillbaka" brukar man mena tillståndet just under NDU. Tillbaka i kroppen (ja, du får ursäkta begreppet) blir man sitt vanliga fysiska jag igen och skriver böcker, opererar eller är ute och cyklar, mad man nu gör i vardagslag.

Många rapporterar också om att de tar vara på livet ännu mer, lever sundare, och är mer aktsamma om livet och varandra. Tvärtom kanske, mot vad man skulle kunna tro. (Det gällde även min släkting, hon med ormbettet.)

Nu ska jag läsa studien artikeln lite noggrannare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-17 09:34
#64

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-08-17 22:01
#65

Jag gissar att var och en som har en NDU VET…ingen forskare ska tala om vad folk ska tro…verkar ju heltknäppt att substanser i hjärnan orsakar allt vad de är med om…de får ju en upplevelse av vilka de är på djupet..finns ju helt fantastiska berättelser om vad de varit med om…som om en DMT-molekyl skulle framkalla allt detta..🤪

Magi-cat
2013-08-18 08:53
#66

"65 Astell, jag förstår hur du menar, tror ja,g och håller med om att man inte kan reducera, ännu mindre förringa, det som händer i en NDU till en kemikaliesoppa i hjärnan. Men jag tycker att DMT och Tallkottkörteln är kolossalt intressanta även i perspektivet att medvetandet kan vandra över dimensionsgränserna. Inte som att dra ner en upplevelse till "bara kemi", utan som att förstå att naturen försett oss med "portar" och "nycklar".
Allt är inte sagt iom upptäckten av DMT, men en intressant början är det.
Jag rekommenderar Strassmans bok. Den gav mig några stora aha-upplevelser, särskilt om medvetandets inre och yttre resa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-08-18 09:47
#67

#66

Jo på så vis :)…det sker ju en djupgående förändring av medvetandet..

Magi-cat
2013-09-23 10:20
#68

Hittade något intressant, något som möjligen (men långt ifrån ännu poängterar man från forskarhåll), kan komma att omdefiniera hjärndödsbegreppet.

Även bortanför "flat line EEG" har man hjärnaktivitet, närmare bestämt i hippocampusdelen i hjärnan. Hippocampus är den struktur som har en viktig roll vid bildandet av korttidsminnen, som en kopplingsstation mellan associationsbanor i hjärnan.

Hippocampus kunde trots det extremt djupa tillståndet av koma, sända signaler till hjärnbarken.

Tidigare har man trott att det inte finns någon hjärnaktivitet i detta stadium.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/266379.php

Försöken gjordes på katter. 😕

Något jag inte riktigt förstår är att man säger att katterna försattes i ett mycket djupt men reversibelt tillstånd av koma, men att de passerade flatline EEG. 

En följd av detta, som tydligen är nytt, är att hjärnan kan överleva extremt djup koma om bara nervsystemet är intakt.

Det kan i så fall förklara att personer vaknat upp mirakulöst, som i "Proof OF heaven".

Studien kan ha betydelse för vården av patienter man avsiktligt placerar i ett djupt komatöst tillstånd efter en svår skada, då det kan vara bra att viss hjärnaktivitet bibehålls.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-09-23 11:31
#69

#56

Man har gjort dessa EEG på människor. Jag har skrivit en tråd om det nånstans på iFokus men minns inte vart 🤔

Har för mig det var i Indien man gjort detta ett flertal ggr.

Hur som så blev det ett väldans rabalder.

Mönstren stämmer ganska bra med de på råttorna/mössen.

Sen om jag inte missminner mig så har hjärtat och hjärnan nån slags "direktförbindelse" och när hjärtat dör så dör även hjärnan. Men om det funkar så varenda gång låter jag vara osagt.

Jag är inte så mkt för jakt, men har ju sett på tv en hel del. Ett djur som blir träffat i hjärtat av skott faller ned död ganska omgående. Teoretiskt sett så borde man ju tycka att djuret kunde springa 10-30m innan blodbristen i hjärnan blir ett faktum och djuret faller.

Hjärtat är ju inte mer muskel än nån annan muskel egentligen.

Annons:
JonasDuregard
2013-09-23 15:04
#70

#69 "Sen om jag inte missminner mig så har hjärtat och hjärnan nån slags "direktförbindelse" och när hjärtat dör så dör även hjärnan. Men om det funkar så varenda gång låter jag vara osagt."

Någon sådan direktförbindelse finns inte tror jag. Det skulle vara blodomloppet då: Ifall hjärtat stannar så dör hjärnan till slut av syrebrist. Men du kan byta ut hjärtat mot en annan blodpump utan att hjärnan dör och det har gjorts vid flera tillfällen, fast det är svårt att bygga en konstgjord pump som fungerar lika bra som ett riktigt hjärta.

Magi-cat
2013-09-23 15:15
#71

#69 Hjärtat är ju inte mer muskel än nån annan muskel egentligen.

Jo! Alldeles mycket mer! 🙂 Läs gärna vår hjärt-❤️-tråd.

Hjärtat är så mycket mer än "bara" en muskel.
Hjärnan slocknar snabbt av syrebrist. Jag minns inte siffrorna just nu.

Mönstren stämmer ganska bra med de på råttorna/mössen.

Mönstren brukar stämma mellan möss och människor. Tyvärr för djuren, eftersom de blir lab-möss.

Ett krux när man studerar medvetenhet, som jag skrev i #56:

Vad man fortfarande inte vet riktigt är vilka nervsignaler som verkligen indikerar medvetenhet. Man är alltså inte helt säker på vad man mäter.

I studien i #68 var det dock aktiviteten i en speciell struktur man mätte: hippocampus. Jag tycker det är oerhört intressant att denna minnesbildande ordning bevaras under flatline EEG.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-09-23 15:40
#72

#70

Det här skall tydligen vara ganska ny fakta som kommit fram genom forskning. 

#71

Jag är inte så påläst om hjärtat 😛

Ja hjärnan är komplicerad, precis som DNA.

Magi-cat
2013-09-23 16:02
#73

#72 Det här skall tydligen vara ganska ny fakta som kommit fram genom forskning.

Jag förstår inte riktigt? 🤦‍♂️ Kan du förklara lite mer vad som är nytt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-09-23 16:40
#74

#73

Man hade tydligen ganska nyligen hittat koppling hjärtat/hjärnan.

Upp till toppen
Annons: