Annons:
Etiketthimlafenomen
Läst 4452 ggr
[Mia-Li]
2013-07-25 22:27

Dålig sömn KAN skyllas på månen

Nu har det forskats om detta. Och man KAN skylla fullmånen på sin dåliga sömn.

Läs:

http://www.barometern.se/nyheter/In_ut/dalig-somn-kan-skyllas-pa-fullmanen-%283871947%29.gm

Lade nu upp originalartikeln med här så den är lätt att hitta.

Originalartikeln:

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822%2813%2900754-9

Annons:
[Mia-Li]
2013-07-26 08:44
#1

Bra att forskningen går framåt. 👍

Och nu vet vi då att den dåliga sömnen vid fullmåne beror just på fullmånen.
Att kroppen ändå reagerar.
Det stod något med att vi har varit vattendjur….Stämmer det? Att det är därför våra kroppar reagerar.

Magi-cat
2013-07-26 09:02
#2

Intressant! Fast det hade varit bra om de hade länkat till originalartikeln.

Allt tal om att sömnrubbningar skulle ha något att göra med måncykeln har tidigare tillbakavisats.

Men livet på jorden har ju "växt upp" med månen som närmaste satellit, allt hör ihop, så varför skulle inte människan påverkas av denna satellit?

" Människan kommer ju från havet så det är fullt möjligt att det är en kvarleva av den tiden. Annars kan det ju knappast finnas någon överlevnadsvärde hos människan sedan hon gick upp på land, säger Torbjörn Åkerstedt."

Överlevnadsvärde - eller inte…hmmm…hormoncyklerna kan ha haft ett visst överlevnadsvärde……🤔 Det finns mycket som "hänger kvar"….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-07-26 09:07
#3

Vart finns originalartilkeln då?

Magi-cat
2013-07-26 09:10
#4

#3 här:

"Det banbrytande resultatet redovisas i tidskriften Current Biology."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-07-26 09:13
#5

Aahaaa…jag vart där inne och kollade.
Jag kan lägga en länk på det med….

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822%2813%2900754-9

Magi-cat
2013-07-26 09:18
#6

snyggt! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-07-26 11:50
#7

Här har vi en till!🌛

http://www.bbc.co.uk/news/health-23405941

Vavadevisa?😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-07-26 11:52
#8

Japp! Kanon.😃

Nu har de ju gjort tester och kunnat bevisa att det beror på månen.
Det har vi ju sagt hela tiden.
👍

[Kattuggla]
2013-07-26 11:54
#9

Bättre sent än aldrig… 😉

[Mia-Li]
2013-07-26 11:58
#10

#9

Precis Kattuggla…🙂

Denna gången har jag sovit myyycket dåligt….tankar som snurrat i en halvdvala och sen vaknar man helt av att man grubblar så man mår dåligt av det. Mycket jobbigt!

[Kattuggla]
2013-07-26 12:04
#11

Usch ja, inte kul när man inte kan sova. Själv har det ploppat upp gamla minnen i sömnen/drömmen som jag haft sedan läääänge, tolkar jag det som. Dags att bearbeta dem också. Har lärt mig att det är en bra tid att rensa gammalt skräp precis efter fullmåne som kanske dessutom "ploppar" fram under fullmåneperioden.

JonasDuregard
2013-07-26 12:20
#12

Även en blind höna kan finna ett korn 🙂. Det är fel att säga att man vet något som man inte kan veta, även om det senare visar sig att man har rätt. Men var/när har ni sagt det som studien pekar på?

Hur som helst, en studie på 33 personer utgör inte direkt ett solklart bevis (speciellt inte när det handlar om pyttesmå skillnader som att somna 5 minuter tidigare). Det är intressant om det visar sig stämma och förhoppningsvis kommer någon oberoende att upprepa studien.

[Mia-Li]
2013-07-26 12:48
#13

#12 Ja det återstår att se om de kommer att upprepa. Men vad jag kan läsa så har de redan gjort detta.
"Mätningarna gjordes under en längre tid och under månens alla faser."

"Någon oberoende"? Räcker det inte med att det är just forskare som har forskat i detta? Vilka menar du då med oberoende?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-07-26 13:26
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-26 13:30
#16

Från länken ovan:

"The researchers say it would be interesting to look more deeply into the anatomical location OF the circalunar clock and its molecular and neuronal underpinnings. And, they say, it could turn out that the moon has power over other aspects OF our behavior as well, such as our cognitive performance and our moods."

Japp! Nu ska man försöka se vilket anatomiskt område som härbärgerar "månklockan" och kanske, kanske, påverkar månen även andra aspekter av vårt beteende och sinnestillstånd…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-07-26 13:31
#17

Japp…och de skriver även att folk känner av månen även om de inte ser den. Att kroppen påverkas ändå.

Och jag har ju själv känt av det. Det finns gånger då jag inte vetat om fullmånen. Och ändå sovit superdåligt.

Detta är Häftigt…

Magi-cat
2013-07-26 14:16
#18

Jo det är ju det….🙂

Man har ju redan tidigare känt till att vissa organismer känner av månens cykler, så varför skulle nu inte människor kunna göra det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-07-26 14:30
#19

#13 Det är så forskning fungerar, man beskriver precis vilket experiment man gjort (och vilka resultat man fått) så att andra kan upprepa det. Ju fler som upprepar det desto säkrare kan vi vara på att det inte beror på slumpen eller något mätfel.

"Oberoende" är till exempel någon annan institution på ett annat universitet, någon som inte skulle drabbas av att slutsatsen i den första studien visade sig felaktig.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-08-19 10:07
#24

Myter och spekulationer, 2007!

"Men svenska sömnforskare tror på mer naturliga förklaringar."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fullmane-ger-samre-somn_188907.svd

Irriterande med den vinklingen - vad kan vara mer naturligt än en äkta måne i omloppsbana runt jorden sedan urminnes tider, något som alla kan iaktta?

Då tillbakavisades detta med att det är själva myten som skapar den dåliga sömnen.

Medan nu 2013:

"Människan kommer ju från havet så det är fullt möjligt att det är en kvarleva av den tiden. Annars kan det ju knappast finnas någon överlevnadsvärde hos människan sedan hon gick upp på land, säger Torbjörn Åkerstedt."

Det går framåt och uppåt…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-19 18:17
#25

Inte om månen, men om sömn: Hur mycket vet vi om sömn egentligen? Långt ifrån allt, trots att det är en aktivitet vi ägnar oss en tredjedel av livet eller så….(20 min videoföreläsning efter texten)

http://crpsuk.com/2013/08/18/the-purpose-of-sleep-ted-talk-by-neuroscientist-russell-foster/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-08-19 18:31
#26

#25 Jag ägnar i stort sett hela mitt liv åt sömn 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2016-01-23 12:17
#27

😴🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Lummer]
2016-01-26 14:41
#28

Månen påverkar vatten. Vi består till största delen av vatten. Tycker inte ekvationen är så mystisk. Både jag och min man är månkänsliga och drömmer illa när vi väl lyckas somna men jag mår oftast bättre under fullmåne medans han mår sämre…

Magi-cat
2016-01-26 15:11
#29

Fast just vattengrejen lär inte stämma, inte så att vi märker något: (Jag hittar inte ursprungsartikeln just nu)

"En forskare på Chalmers räknade ut att en person som väger 100 kilo och utsätts för månens dragningskraft endast skulle känna en skillnad som att gå upp, eller förlora, 20 milligram i kroppsvikt! Med andra ord inget vi lägger märke till."

http://www.allas.se/hur-paverkar-manen-var-kropp/

20 mg/´100 kg låter ganska mycket. 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
2016-01-26 15:44
#30

Borde ju bli mer i hjärnan…😉

JonasDuregard
2016-01-26 16:05
#31

#28 "Månen påverkar vatten. Vi består till största delen av vatten"

Månen påverkar hav. Vi består inte av hav. 

Månens dragningskraft har ingen direkt koppling till månens faser. Att det är fullmåne gör inte dragningskraften starkare eller svagare. Det är inte månens ljus som påverkar haven.

Tidvattnet kommer som känt oftare än en gång i månaden, så om det är vattnet det handlar om borde man i så fall ha sömnsvårigheter en eller två gång om dagen istället för en gång i månaden…

Magi-cat
2016-01-26 16:09
#32

#31 Det stämmer förstås! Faserna har naturligtvis ingen direkt koppling till dragningskraften.

Vad tror du om siffran i #29?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-01-26 17:41
#33

"Vad tror du om siffran i #29?"

Inte mitt expertisområde precis, men om vi säger att månen är 378000 km rakt ovanför ett föremål på jordens yta. Det är ungefär 217 gånger månens radie, och eftersom gravitationskraften avtar omvänt proportionellt mot kvadraten av avståndet så betyder det att månens gravitationskraft mot föremålet är ungefär 1/50000 mot vad det skulle vara på månens yta. Eftersom de där austronauterna lyckades hoppa ganska högt så kan vi konstatera att det inte är några enorma krafter som återstår. 

Vi kan gå vidare därifrån, men risken för räknefel ökar lite i varje steg (för att inte tala om risken att det finns fysik inblandat som jag inte känner till). Eftersom månens ytgravitation är 0.1654 g (alltså 16% av jordens) enligt WP, och vi har kvar 1/50K av det får vi att månens gravitation är 3.5 miljondelar av jordens. 

I vikt räknat betyder det att 100 kg skulle kännas 350 mg lättare (jämfört med om månen helt försvann).

Men det är inte en särskilt intressant siffra även om den skulle stämma, eftersom månen inte försvinner - det är differensen mellan maximal och minimal påverkan som är intressant, den är mycket mindre. Enligt mina uträkningar (lägg till jordens diameter till avståndet) är det ungefär 23 mg, vilket får mig att gissa att det är vad som avses i #29.

Magi-cat
2016-01-27 08:09
#34

#33 Tack, det var fint att du kunde bekräfta det med dina uträkningar.

Det kanske är i utkanten av ämnet, men jag tycker det är intressant och reagerade över att det lät mycket. (kapillärer och extracellulärt utrymme osv är små saker)
Lite som att "andas med månen" 🙂 men har inget med faserna att göra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2016-01-27 13:47
#35

#34 Men tänk på att dessa 20 mg är spridda över 100 kg. Jag vet inte vad en kapillär väger men om du kollar på ett organ som väger 10 g istället så påverkas det bara motsvarande 0.002 mg, eller två mikrogram. 

Oavsett vad vi kollar på är det variationer i mindre än en miljondel av vikten. Med tanke på att jordens gravitation varierar beroende på var man är och andra faktorer så kommer det sannolikt överskugga effekten.

Magi-cat
2016-01-27 17:24
#36

#35 Jo, kanske det….

Vad en kapillär väger vet jag inte men den är 4-10 mikrometer tjock och täcks av ett enda lager endotelceller. Vad väger en endotelcell? I varje kubikmilliliter blod finns 5 miljoner röda blodkroppar. Var och en transporterar 1,2 miljarder syremolekyler. En och en ska erytrocyten knyckla sig igenom kapillären för gasutbyte. Den är bara 7-8 mikrometer i diameter, så kapillären är inte stor.
Allt är självreglerande och vätskan essentiell.

Proportionellt är förstås den kraft vi talar om pytteförsvinnandeliten, men om den har betydelse är den förstås inbyggd i systemet sedan uråldriga tider. Om så behövs regleras det säkert automatiskt också. (Tanken var i alla fall intressant och 20 mg lät inte försumbart.)

Månen påverkar oss helt säkert men inte direkt i faserna kanske


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: