Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1017 ggr
Magi-cat
1/10/20, 11:38 AM

Betelgeuse fördunklas

Den välkända stjärnan Betelgeuse på Orions skuldra håller på att explodera. Kanske.

Den är synbart fördunklad och något är på gång, men vad som riktigt kommer att hända är höljt i dunkel. Vi får se. Kanske. 😎

Passa på att se upp på den när ni har tillfälle!

Kolla annars i länken:

https://www.space.com/dimming-star-betelgeuse-red-giant-could-explode-supernova.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
1/10/20, 1:53 PM
#1

Oj, det går inte att fatta! Det bara snurrar när jag läser - så ofattbart. Att det kan ta 600 år för oss att se något som händer i rymden.

Magi-cat
1/10/20, 2:22 PM
#2

#1 Visst är det fantastiskt! När vi ser något har det hänt för länge länge sedan …✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/20, 9:46 AM
#3

"Ljusstyrkan från stjärnan Betelgeuse har halverats sedan oktober. Är det ett tecken på att den håller på att bli en supernova?"

Vetenskapens värld

Vilket i så fall redan hänt. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/20, 9:59 AM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
1/12/20, 1:45 PM
#5

Mycket pedagogisk och bra.  👍 När vi är i Spanien ser vi Orion jättebra, skall bli spännande att se när vi åker ner i vår hur det ser ut.

Magi-cat
1/12/20, 2:13 PM
#6

👍✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
1/14/20, 6:10 AM
#7

Det är inga problem med att se Orion här hos mig i Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
8/20/20, 10:58 AM
#8

Dramat med Betelgeuse fortsätter!

Det är mycket med stjärnor som man inte vet riktigt …

Nu verkar den inte vara fördunklad längre och teorin om "stoft" som dolde den tycks ha stärkts. Och "stoftet" kom från Betelgeuse själv, i en gigantisk eruption …

Se de illustrativa bilderna:

https://www.space.com/betelgeuse-red-giant-dimming-star-eruption.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
8/25/20, 8:17 AM
#9

Jag följer med intresse.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
8/25/20, 8:52 AM
#10

Det är sannerligen inte varje dag, eller natt, man får vara med om så tydliga förändringar av stjärnhimlen … 🙂✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
8/25/20, 9:28 AM
#11

Vi får vänta på en supernova, det är årtusendets händelse.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
4/4/21, 9:37 AM
#12

Betelgeuse fascinerar fortfarande!
Var det som hände en engångsföreteelse, eller kommer det att hända igen?

""We want to see whether last year was really unique," Andrea Dupree, an astrophysicist at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, told Space.com after the conference.

"What if it happens again? Then, I don't know," she said. "I don't know if it's going to be a once-in-a-lifetime [event] or whether it's going to happen again or whether it's now in a new phase and what this means.""

https://www.space.com/betelgeuse-strange-dimming-update-early-2021?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

A year ago, the bright red star Betelgeuse in the Orion constellation hit the headlines for a stark fading episode that astronomers couldn't explain. They still can't, although they keep trying.
Magi-cat
7/23/21, 3:43 PM
#13

Se när den döende stjärnan kastar ut ett mörkt stoftmoln.

Det är första gången astronomer lyckas observera när ett mörkt stoftmoln kommer ut ur en stjärna.
Betelgeuse antas komma att explodera när den får helt slut på sitt kärnbränsle, men när det sker vet ingen.
Då kommer stjärnan i så fall att lysa mycket starkt.🌟 Så starkt att den i så fall syns mitt på ljusan dag.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/se-nar-den-doende-stjarnan-kastar-ut-en-stor-mangd-gas-och-stoft


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

För ett och ett halvt år sedan tappade den röda jättestjärnan Betelgeuse plötsligt ljusstyrka. Förändringen gick att se med blotta ögat på natthimlen. Långtidsobservationer av stjärnan visar nu att stjärnan blev förmörkad – av gas och stoft som den själv kastade ut. Spela klippet och se hur Betelgeuse tappade sin stjärnglans.
Annons:
Carmarino
7/24/21, 11:53 AM
#14

Brukar alltid kolla på Orion när den syns på himlen. Har dock inte tänkt på att Betelgeuse har varit ljussvagare än vanligt. Får försöka komma ihåg att kolla när den dyker upp igen. Har för mig att det brukar vara någon gång i slutet av augusti, och då sent på natten. På vintern syns Orion utanför mitt balkongfönster hela kvällen och långt ut på natten. Brukar dock oftast kolla på Sirius, som ligger till vänster nere vid Orions "fot". 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
7/24/21, 4:37 PM
#15

#14 Orion är fin att titta på! 🌟 Jag skulle nog heller aldrig lagt märke till om något förändrades så, utan trott att det var jag som såg fel eller att det var Moln eller vad som helst.
Turligt nog har har jag en här hemma som uppmärksammade mig på fenomenet, sedan läste jag om det också.

Rätt häftigt är det i alla fall, att vi s.a.s. får vara med om detta stora! Vi får kolla ordentligt när natthimlen blir mörkare …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
7/24/21, 4:46 PM
#16

#15: Ja, det hade varit häftigt om det hade hänt i vår livstid. 😊

Har alltid varit förtjust i Orion av någon anledning. Så det är trevligt att ha den lysande precis utanför fönstret på vintern. 👍

Läste The Orion Mystery för rätt många år sedan, och det var väldigt spännande att läsa deras teorier.

https://www.bokus.com/bok/9780099429272/the-orion-mystery/

https://www.adlibris.com/se/bok/the-orion-mystery-unlocking-the-secrets-of-the-pyramids-9780517884546

https://en.wikipedia.org/wiki/Orion_correlation_theory


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pris: 117 kr. Häftad, 1994. Skickas inom 5-8 vardagar. Köp The Orion Mystery av Robert Bauval, Adrian Gilbert på Bokus.com.
Upp till toppen
Annons: