Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 880 ggr
Magi-cat
12/19/19, 2:33 PM

Är himlen rödare än förr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många har på senaste tiden lagt märke till riktigt spektakulära soluppgångar och solnedgångar då himlen riktigt sprakar vackert i alla möjliga röda-lila-orange färger. 

Att himlen och molnen blir röda beror på att när solen står lågt har ljuset lite längre väg i jordens atmosfär för att nå våra ögon. Ljuset filtreras då och den färg som det blir mest kvar av är den röda.
Fenomenet kallasRayleigh-spridning.

https://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/varfor-blir-himlen-rod-2

Men min fråga är (vilket det känns som att många upplever 😎) om det är vanligare nu än "förr" att himlen och molnen antar dessa färger i det röda färgspektrat och att och att det blir "mer" färg? Är det kort sagt rödare än "förr"? Och vad beror det i så fall på?

Luftföroreningar?

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
12/19/19, 2:36 PM
#1

Har för mig att jag läst att det blivit rödare soluppgångar/-nedgångar pga ökande halt av så kallade aerosoler. Man jag kan ha fel.

Magi-cat
12/19/19, 2:37 PM
#2

#1 Aha, tack, då kan det alltså ligga något i det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
12/19/19, 3:30 PM
#3

chemtrails

Ghosthunter
12/20/19, 4:43 PM
#4

Själv har jag inte märkt att det har blivit rödare himmel….men det är väl å andra sidan inget som jag heller har någon koll på. Fint är det dock, men inte om det är på bekostnad av föroreningar😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
12/20/19, 9:01 PM
#5

#4 Det är väldigt vackert och visst ska vi njuta! Härom dagen var det en fantastisk soluppgång!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
12/20/19, 9:05 PM
#6

#5 Här också!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[ludgopelle]
12/20/19, 10:21 PM
#7

Det var effekterna av ett vulkanutbrott på ön Krakatoa i Indonesien som fick konstnären Edvard Munch att måla sin berömda tavla "Skriket" 1893. Detta enligt Amerikanska astronomer.

Magi-cat
12/21/19, 7:37 AM
#8

#7 Intressant! 😎

Den berömda tavlans himmel är verkligen påfallande röd. 

Så här sade Munch själv:

Jag gick längs vägen med två vänner – så gick solen ned – himlen blev plötsligt blodröd – jag stannade, lutade mig mot staketet utmattad – över den blåsvarta fjorden och staden låg blod och eldtungor – mina vänner gick vidare och jag stod där darrande av rädsla – och jag kände hur ett högljutt, ändlöst skri genomträngde naturen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skriet 

Så här står det i Wiki om Krakataus utbrott;

"Utbrottet förmörkade himlen runt hela jorden under åratal efteråt, och gav upphov till spektakulära solnedgångar över hela världen under många månader. Den brittiske konstnären William Ashcroft gjorde tusentals teckningar av röda solnedgångar på andra sidan jorden från Krakatau flera år efter utbrottet. År 2004 föreslog forskare att den blodröda himlen i Edvard Munchs berömda målning Skriet från 1893 var en riktig avbildning av Norges himmel efter utbrottet. Munch sade: ”plötsligt blev himlen blodröd … Jag stod där, darrande av rädsla. Och jag kände hur ett högljutt, ändlöst skri genomträngde naturen.""

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krakataus_utbrott_1883


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
12/21/19, 10:25 AM
#9

I Moskva 1939-08-23 (eller tidig morgon 24?) undertecknade utrikesminister Joachim von Ribbentrop och diktator Josef Stalin en angreppspakt (wiki) som gick ut på att stycka upp Polen mellan Sovjet och Tyskland.

I Berghof stod Hitler med sin stabspersonal utomhus. Hitlers livvakt, SS-nazisten Herbert Döhring (wiki) berättar att samtidigt som pakten undertecknades, förvandlades himlen över Berghof.

Himlen blev blodröd, grön, svavelgrå, lila, svart som natten, sargat gul och missfärgad på alla upptänkliga sätt. Hitler var i det närmaste psykotisk, stirrade ut i luften, slet sitt spretiga hår och skakade i kroppen alltmer upprörd.

En ungersk kvinna i Hitlers stab sa att detta innebär inget bra, det innebär blod, blod, blod och outhärdligt lidande.

Hitler svarade: "Om det är så, låt det ske nu."

(YT/The Nazis - A Warning From History, episod 3, del 4, från 8:40)

Upp till toppen
Annons: