Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 522 ggr
susanneStigsdotter
12/11/19, 11:21 AM

Katter som vakar

Apropos inläggen om Magi-cat. Jag har gjort en undersökning på 29 äldreboenden 2018 och har bl.a. frågat om det fanns katter som vakade vid "den sista stunden". Detta kapitel i min rapport Katter på Äldreboende lyder:

Katter och svårt sjuka

En fråga som är särskilt intressant gäller vissa katters vakande vid svårt sjuka och döende personer. Den amerikanska geriatrikern David Dosa har berättat om fenomenet i boken Making rounds with Oscar 2010 (Sjukhuskatten Oscar). Någon vetenskaplig förklaring har inte gått att få.

Flera gånger upptäcker katten före personalen på ett äldreboende att en boende är svårt sjuk. Personalen uppmärksammas på att den sista stunden är inne genom kattens beteende. Till exempel springer katten ivrigt framför personalen till en viss dörr eller jamar ljudligt utanför dörren för att tala om att ”här behövs ni”. På detta sätt upptäckte personal och katt tillsammans att en person oväntat hade avlidit. Katten la sig då bredvid den avlidna.

Dessa speciella katter är väldigt envisa och vill prompt gå in i rummet där en svårt sjuk ligger - även om det är en person som katten inte känner väl. Katten kan smita med personal i hissen och genom kodlåsta dörrar för att komma till den allvarligt sjuka. Katten släpps alltid in i rummet om inte den sjuka vill annorlunda. Vanligen lägger sig katten vid fotänden och spinner, vilket gör att en orolig stämning i rummet förbyts mot ett lugn. Anhöriga, personal och katt kan vaka tillsammans. En äldre katt i undersökningen hade varit med om detta ca fem gånger per år i tio år! Efter dödsfallet kan en katt bli avvaktande mot en ny person som ska bo i rummet.

När mönstret har upprepats har personalen insett sambandet mellan allvarligt sjuka och vissa katters vakande. Ett äldreboende vittnade om att läkaren som kom för att ta hand om gamla och sjuka hade frågor om boendets katt brukade gå in till någon särskild person. Den läkaren hade uppenbarligen erfarenhet av katters förmåga att upptäcka livshotande sjukdom.

Djurs betydelse för människors liv och hälsa har studerats och bekräftats i många studier. Katters betydelse vid människors död är en fråga som väntar på förklaring.

Annons:
Magi-cat
12/11/19, 12:12 PM
#1

#0 Vanligen lägger sig katten vid fotänden och spinner, vilket gör att en orolig stämning i rummet förbyts mot ett lugn

Så fint med katterna som lindrar och tröstar i den kanske ensammaste stunden i livet! 🌺🐱

Visst har djuren stor betydelse! Egentligen behövs ingen "förklaring". Ibland kan vi nöja oss med att konstatera hur det är och tacka för att vi finns för varandra. 
Jag tror också det är viktigt att det är kravlöst. Händer det så händer det. Skulle man tvinga en katt skulle det inte vara samma sak.

Tidigare tråd, antar att det var det du sett?:

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5523aa7d8e0e744325000bc6-katten-som-vakade-over-de-doende


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
12/11/19, 12:30 PM
#2

Jag tycker också det är fantastiskt. Djur kan ha så stor betydelse.

Samtidigt tänker jag på min gamle farsa som inte var särskilt förtjust i djur och katter var väl ingen favorit precis. Han hade förmodligen dött om en katt kommit upp i sängen.

Passiv dödshjälp😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
12/11/19, 12:34 PM
#3

Suverän artikel. Världen är mycket mer än vi tror och kan ana.

Upp till toppen
Annons: