Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 464 ggr
Magi-cat
4/30/19, 9:03 AM

Kattens hemlighetsfulla spinnande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gåtan om kattens mysiga spinnande läte är tydligen fortfarande något inte helt klarlagt, att döma av boken "Kattens hemliga språk" av Susanne Schötz. (2019)

Mysigt är det i alla fall. ❤️🐱

Enligt senaste rön produceras ljudet när in- och utandningsluften passerar stämbanden. Dessa sätts i regelbunden vibration med en frekvens på ca 20-30 Hz. Till skillnad från när andra ljud produceras sträcks och tänjs då inte stämbanden.

Tidigare trodde en del forskare att ljudet producerades i blodomloppet.

Spinnandet hos en och samma katt kan variera beroende på situation och känslotillstånd.

Ibland kombinerar katterna spinnandet med andra ljud när det vill kommunicera med sina människor.

En del katter spinner tydligen inte alls. De kan då ha separerats från sin mamma så att de inte lärde sig (?) eller att de spinner så lågfrekvent att vi inte hör det!

Vilda katter kan enligt uppgift antingen spinna eller ryta, men (nästan) ingen kan båda.

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/30/19, 9:06 AM
#1

Hade för mig att jag skrivit något om spinnandet en gång, och här var det:

https://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5850f980ce12c45659000b04-katters-spinnande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4/30/19, 9:51 AM
#2

Tack. Spännande att läsa.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: