Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 884 ggr
Magi-cat
2018-12-05 09:00

"Rymdblues" och gravitationsvågor

Har du någon gång funderat över upptäckten av de där gravitationsvågorna och alla människor som hängivet (för att inte säga med en dos besatthet) forskade om dem, kan jag rekommendera "Rymdblues" av Janna Levin.

Gravitationsvågorna liknas vid musik och Ligo är instrumentet. "Ligo är gitarrens kropp, uppbyggd runt rumtiden. På så vis är Ligo som ett musikinstrument." (citat)
Visst är det fantastiskt att något så ofattbart stort i tid och rum kan uppfattas genom det instrument som byggts på jorden?

"I Rymdblues berättar Janna Levin, en av de astrofysiker som medverkat i projektet, den fascinerande berättelsen om besattheten, ambitionerna och utmaningarna för de vetenskapsmän som gav sig ut på en svår femtio år lång resa för att fånga dessa flyktiga vågor. Janna Levins hänförande berättelse om överraskningar, besvikelser, prestationer och risker målar en talande bild av den moderna vetenskapen." (källa)

Boken är nu inte "bara" någon akademisk redogörelse, utan vi får följa forskarnas allt annat än glammiga vardag, ibland en hopplös kamp för anslag och gehör, fester och tokiga vadslagningar. T.o.m. blev de beskjutna vid anläggningen av kreationister. En del av det viktiga arbetet bestod i att rent handgripligt fånga råttor och giftspindlar i de oändliga tunnlarna.
Vi får t.o.m. veta vad Kip Thornes fru egentligen sade när hennes man Kip vann en vadslagning med Stephen Hawking och mottog sitt pris som bestod av av en - prenumeration på en porrtidning. (…"jag trodde att kvinnorörelsen kommit längre när det gällde att väcka medvetenhet om den sortens lektyr".)

Till slut:

"Den här boken är visserligen en krönika över gravitationsvågor - en ljudberättelse över universums historia, ett ljudspår till stumfilmen om rymden - men den är dessutom en hyllning till ett hisnande, banbrytande och krävande vetenskapligt experiment, en hyllning till alla vildhjärnors galna idéer."

edit: Ändrade rubriken 2020-01-22/M-c/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-12-05 09:05
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-01-22 21:21
#2

Gravitationsvågor träffade jorden för några dagar sedan. Deras upphov är okänt.

https://www.space.com/mysterious-gravitational-burst.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2020-11-29 09:07
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: