Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Vetenskap och uppfinningar

Hur halt är ett bananskal? (Årets IG-Nobelpris)

2018-11-23 14:45 #0 av: Magi-cat

Årets IG Nobel-pris har utdelats och lockar som vanligt till både skratt och eftertanke, precis som meningen är.

Ta en valfri katt t.ex. Är den solid eller en vätska? (Se bilderna, så blir frågeställningen tydlig.)
Slutsatsen för året Ig-Nobelpristagare i fysik är otvetydig:
""If we take cats as our example, the fact is that they can adapt their shape to their container if we give them enough time. Cats are thus liquid if we give them the time to become liquid."" (källa )

En annan vinnare hade studerat hur vi påverkas av att betrakta dålig konst. (Mycket behjärtansvärt, se t.ex. Banksy-tråden)

Det finns även svensk representation bland pristagarna. En forskargrupp vid Lunds Universitet har studerat chimpanser och människor vid Furuviks djurpark och funnit att de å ömse sidor av stängslet härmar varandra lika mycket. (Det gläder mig.)
(källa)

Det finns nästan inga gränser för vad hängivna forskare kan utsätta sig för i vetenskapens tjänst. Se bara de urologer som åkte berg-och-dal-bana för att skynda på njurstenars passage! De fick sin rättmätiga belöning i form av Ig Nobelpriset i medicin. (källa)

https://feber.se/vetenskap/art/252812/alternativa_nobelpriset_utdela/

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-11-23 14:49 #1 av: Magi-cat

På temat kattens förmåga att flyta ner i kartonger:

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54d3da648e0e742983000754-varfor-ligger-katter-i-lador

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-11-23 15:28 #2 av: Ghosthunter

Ja, katter kan verkligen forma sig efter omgivande material och pappkassar ska dom alltid iSkrattarKatt

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-11-23 15:32 #3 av: Ghosthunter

Att ett bananskal är halt kan en gammal vän till mig, intyga. Han lyckades faktiskt att halka omkull på ett bananskal, precis som ur en gammal Helan och Halvan - film. Jag trodde inte mina ögon!Gapskrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-11-25 13:59 #4 av: Farwuq

Förskräckt hur i...

... då måste det varit ruttet eller så.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.